یادداشت

خط سفید، خط زندگی

مدتی از اجرای طرح خط سفید در پایتخت می‌گذرد. هدف از اجرای این طرح ایجاد نظم ترافیکی، کاهش تصادفات پهلو به پهلو و ایجاد آرامش ترافیکی است.
کد خبر: ۸۰۹۳۱۹
خط سفید، خط زندگی

وظیفه یک راننده این است که بین خطوط حرکت کند و مهم‌ترین دستاورد حرکت بین خطوط حاکم شدن نظم در تردد خودروهاست.

طبق بررسی‌ها این اقدام باعث کاهش چشمگیر بار ترافیکی سطح شهر خواهد شد. حرکت بین خطوط، همچنین باعث اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان قانون‌گریز می‌شود. زمانی که رانندگان با نظم و در بین خطوط پشت تقاطع‌ها می‌ایستند، بار ترافیکی سریع‌تر تخلیه می‌شود و کاهش ترافیک رقم می‌خورد.

با این رویکرد پلیس راهور در اجرای طرح ایست به احترام زندگی از مدتها قبل موضوع اطلاعرسانی را آغاز کرد و با کمک رسانهها و تبلیغات محیطی، مردم را از اجرای این طرح آگاه و از سوی دیگر زیرساختهای لازم نیز با کمک شهرداری آماده و ماموران پلیس نیز آموزشهای لازم را درخصوص اجرای این طرح دیدند.

یکی از مواردی که در این طرح مورد توجه است احترام به عابر و توقف پشت خط عابر پیاده است. باید توجه داشت جریمه توقف روی خط عابر پیاده20 هزار تومان است. ممکن است برخی رانندگان گمان کنند چون در یک روز به گذرگاه عابر پیاده تجاوز کرده و جریمه شدهاند، دیگر جریمه نخواهند شد، این تصوری غلط است و هربارکه رانندهای در هر یک از چهارراهها وارد محدوده گذرگاه عابر پیاده شود، جریمه خواهد شد.

بنابراین اگر خودرویی به گذرگاه عابر پیاده تعرض کند 20 هزار تومان و رانندگانی که قوانین حرکت بینخطوط را رعایت نمیکنند، با جریمه 40 هزار تومانی مواجه میشوند. اجرای طرح خط سفید میتواند در انضباطبخشی ترافیک و کاهش قربانیان، تاثیر بهسزایی بگذارد. خطکشیهای جدید معابر پایتخت که در طرح خط سفید به اجرا در آمده با استانداردهای روز دنیا انطباق دارد. خطکشیهای کانالی که هماکنون در قالب این طرح، چهره معابر را تغییر داده است مانند خطکشی نردبانی که کارکردهای خاص خود را دارد.

در تقاطعهای چراغدار از خطکشی کانالی استفاده شده و در تقاطع غیر چراغدار از خطکشیهای نردبانی بهره گرفته میشود. با خطکشیهای جدید مشکل عدم دید رانندگان بر طرف شده و خطوط قرمز ایست نیز برای جلب نظر بیشتر رانندگان پیش از تقاطع روی زمین نقش بسته تا توجه برای توقف پشت چراغ شکل گیرد. حدود 50 درصد تلفات ترافیکی تهران را عابران پیاده تشکیل میدهند و توجه به ایمنی این گروه از جانب خودشان و رانندگان و موتورسواران ضروری است.

سرهنگ مراد مرادی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک راهور تهران

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها