صاحب نظران، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، ابعاد تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشورمان را بررسی کردند.
کد خبر: ۸۰۸۹۳۱

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون حمایت از تولیدات داخلی مجلس، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت و سیدحمید حسینی عضو اتاق بازرگانی تهران دوشنبهشب در برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، ابعاد اثرگذاری تحریمها علیه کشورمان را به بحث گذاشتند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فولادگر در این برنامه با بیان اینکه تحریمها بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد بر اقتصاد کشور تاثیر نداشته است، تاکید کرد: بخش اعظم مشکلات اقتصادی کشور ناشی از مشکلات ساختاری و مدیریتی و همچنین تعدد مراکز تصمیمگیری و موانع کسب و کار است.

وی یادآور شد: مهمترین چالشی که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی با آن مواجهاند، فضای کسب وکار است. براساس نظرسنجیها و بررسیها مولفههای محیطی کسب و کار و عوامل خارجی مانند درجه پایین امنیت اقتصادی، مفاسد اقتصادی، افزایش هزینهها، رقابتهای غیرمنصفانه، قیمتگذاریهای غیرمنطقی، تعرفههای پایین کالاهای وارداتی، قوانین دست و پاگیر و غیرشفاف، پراکندگی سازمانها، زمان طولانی دریافت مجوزها و عرضه کالای غیراستاندارد از جمله موانع فضای کسب و کار است.

فولادگر با تاکید بر اینکه گرچه تحریمها تهدید هستند، اما میتوانیم آنها را به فرصتی برای حمایت از تولید داخلی تبدیل کنیم، افزود: در شرایط اقتصاد مقاومتی باید ساختارها را بازسازی و اصلاح و از تولید داخل حمایت کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نباید اقتصاد کشور را به مذاکرات گره بزنیم و کشور را دو سال در انتظار نگه داریم و از فعالان اقتصادی بخواهیم صبر کنند تا نتیجه مذاکرات مشخص شود.

در ادامه این برنامه، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت هم در ارتباط تلفنی، با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی در سالهای 91 و 92 منفی بود، افزود: سال 93 رشد تولید ناخالص داخلی به 6/3 درصد مثبت رسید و در برخی صنایع شاهد رشد بالای 50 درصد بودیم و اینها همه با وجود تحریمها بود. او هم تاکید کرد: اقتصاد کشور مشکلات زیادی دارد، اما ریشه بسیاری از آنها در داخل است.

سیدحمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در همین برنامه ریشه مشکلات اقتصادی را اقتصاد دولتی، نفتی و همچنین تحریمها دانست و افزود: به اعتقاد من 50 درصد ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به تحریمهای خارجی برمیگردد.

وی افزود: بسیاری از صنایع ما در شرایط کنونی مشکل دانش فنی دارند و تجهیزات بسیاری از صنایع هم مشکل دارد و بازارها را هم به روی ما بسته است و این عوامل، مشکلات ثانوی ایجاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها