شورای امنیت سازمان ملل در صورت کسب توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان، دست‌کم یک ماه رفع تحریم‌های ایران را به تعویق می‌اندازد تا کنگره آمریکا بتواند توافق را بررسی کند.
کد خبر: ۸۰۸۷۱۸
رفع تحریم‌های ایران بعد از بازبینی توافق هسته ای در کنگره آمریکا

به گزارش رویترز، شورای امنیت سازمان ملل در صورت کسب توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان، دست‌کم یک ماه رفع تحریم‌های ایران را به تعویق می‌اندازد تا کنگره آمریکا بتواند توافق را بررسی کند.

مقامات غربی این امر را پیشامدی نامطلوب، اما به‌لحاظ سیاسی ضروری می‌دانند زیرا کنگره تحت سلطه جمهوری‌خواهان و منتقد سیاست تعامل اوباما با ایران نمی‌خواهد شورای امنیت سازمان ملل زودتر از آنها اظهار نظر کند.

به‌گفته این مقامات، از نگاه کنگره اقدام شورای امنیت قضاوت پیش‌هنگام درباره توافق هسته‌ای با ایران محسوب خواهد شد.

به نظر می‌رسد ایران با اکراه این تأخیر را پذیرفته است. یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود به رویترز می‌گوید: «به نظر می‌رسد گزینه دیگری وجود ندارد. ما از این موضوع خوشحال هستیم؟ البته که نه».

ایران خواستار رفع فوری تحریم‌ها پس از امضای توافق شده بود. مقامات غربی گفته‌اند پیش از تعدیل تحریم‌ها نیازمند تأیید همکاری ایران هستند.

ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق 30 ژوئن (10 تیر) است اما مقامات غربی پیش‌بینی می‌کنند گفتگوها به ماه بعدی (جولای) نیز کشیده شود.

باراک اوباما ماه گذشته طرحی را امضا کرد که به کنگره اجازه می‌دهد طی 30 روز توافق هسته‌ای را بازبینی کند. مطابق این قانون، در صورتی که قانونگذاران توافقنامه را تا تاریخ 8 جولای (18 تیر) دریافت نکنند، دوره بررسی به 60 روز افزایش می‌یابد.

مقامات غربی می‌گویند شورای امنیت نیاز به تأیید کنگره ندارد، اما پیشدستی بر کنگره از لحاظ سیاسی عاقلانه نیست، هرچند تأخیر 60روزه نیز زیاد است.

طی هفته‌های پیش رو موضوعاتی از جمله سرعت رفع تحریم‌ها و سازوکارهای نظارت باید حل و فصل شود. مقامات می‌گویند تضمینی برای رسیدن به توافق وجود ندارد.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شیرعلی پاك نژاد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
۰
۰
با سلام آقا این چه سازمان مللی است كه تا یك ماه صبر می كند تا كنگره امریكا توافق نهایی هسته ای با ایران را بررسی كند وآن وقت اگركنگره بگوید اشكالی ندارد سازمان ملل تحریم ها را لغو كند این كه نمی شود بهش گفت سازمان ملل بلكه باید به یكی از ارگانهای كشور امریكا اضافه كرد .عجب فیلمی هستند این غربی ها باید گفت اشكال از ما كشورهای اسلامی است اكثر منابع انرژی در كشورهای اسلامی است . وحالا عربستان وجتدتا كشور اسلامی دیگر بجای اتحاد با ایران در مقابل ایران قرار می گیرند، متاسفم برای این كشورهای اسلامی، ببینند كشورهای غربی چگونه باهم اتحاد دارند!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها