خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود از مناطق مرزی میان ترکیه و سوریه از سرکوب پناهندگان سوری به دست نیروهای امنیتی ترکیه خبر دادند. همزمان با حملات گروه‌های تروریستی به شهرهای مرزی ترکیه و سوریه بسیاری از سوری‌های آواره راهی ترکیه شده‌اند اما واکنش ترکیه به جای میزبانی و امداد ‌رسانی سرکوب پناهجویان با گاز اشکاور بوده است.
کد خبر: ۸۰۸۲۸۰
درس‌هایی از پناهندگان سوری

این اقدام ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های منتشره در گذشته نیز از رفتارهای غیرانسانی نیروهای امنیتی ترکیه با پناهجویان سوریه‌ای حکایت داشته به گونه‌ای که بسیاری از آنان مورد اذیت و آزار و زنان و دختران به عنوان برده در ازای مقداری نان و آب به فروش رسیده‌اند.

نکته قابل توجه آنکه ترکیه شرایط مساعدی را برای تروریست‌ها فراهم کرده تا در میان آوارگان سوری به عضو‌گیری بپردازند که افرادی که از خواسته‌های تروریست‌ها خودداری کرده‌اند به قتل رسیده‌اند. مجموع این تحرکات از سوی ترکیه در قبال پناهجویان سوری در حالی صورت می‌گیرد که یک سئوال اساسی مطرح می‌باشد و آن اینکه ترکیه که برنامه‌ای برای حمایت از آوارگان و پناهجویان سوری ندارد چگونه ادعای تلاش برای سرنگونی نظام سوریه برای اهداء دموکراسی به مردم این کشور را سر می‌دهد؟

ترکیه‌ای که از پذیرش چند هزار آواره سوری خودداری و آنان را در برابر حملات تروریستها تنها رها می‌کند چگونه می‌تواند ناجی مردم این کشور در رسیدن به رفاه و امنیت و خروج از ظلم و ستم دولت سوریه باشند؟

اگر رفتارهای غیرانسانی ترکیه با آوارگان سوری به دلیل ناتوانی آن در برنامه‌ریزی برای اسکان و تامین نیازهای آنان است پس مسلماً این کشور توان برنامه‌ریزی برای میلیون‌ها سوری را نخواهد داشت و سرنوشت آن مردمان، مرگ بر اثر قحطی و گرسنگی و مسائل بهداشتی و ... خواهد بود. از سوی دیگر در صورتی که ترکیه توان برنامه‌ریزی را برای حمایت از آوارگان سوری را داشته باشد اما به خاطر منفعت‌طلبی سیاسی و نیز حمایت از تروریستها از این کار خودداری می‌کند یک اصل آشکار می‌شود و آن اینکه این کشور طرحی برای حمایت از مردم سوریه ندارد و ادعاهای بشردوستانه آن با محوریت سرنگونی نظام سوریه صرفاً برای توجیه سلطه به سوریه و غارت منابع آن است.

بر این اساس مسائل ایجاد شده برای آوارگان سوری بیانگر یک نکته اساسی است و آن اینکه ادعاهای ترکیه در قبال سوریه ادعاهایی کاملاً واهی و صرفاً برای توجیه دخالت در امور این کشور است که نتیجه آن نیز افزایش آمار آوارگان سوری است چرا که اگر ترکیه واقعاً به فکر مردم سوریه بود به جای حمایت از تروریستها در کنار نظام سوریه قرار می‌گرفت تا با نابودی تروریستها امنیت و ثبات به سوریه بازگردد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها