سخنگوی سازمان انرژی اتمی مطرح کرد

چرا صالحی در مذاکرات هسته‌ای حضور ندارد؟

جان کری پس از ترخیص از بیمارستان:

در مراحل پایانی مذاکرات با ایران حضور خواهم داشت

وزیر امور خارجه آمریکا بعد از مرخص شدن از بیمارستان گفت قطعا در مراحل پایانی مذاکرات هسته ای با ایران حضور خواهد داشت زیرا این مساله بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۸۰۷۳۹۹
در مراحل پایانی مذاکرات با ایران حضور خواهم داشت

جان کری پیش از عزیمت از بیمارستان به خانه، در حضور خبرنگاران گفت: بسیار خوشحال کننده است که می توانم از این در بیرون بیایم؛ می خواهم سخنان خود را کسانی که در سوئیس مرا به خانه انتقال دادند، تشکر کنم.

وی با تشکر از کادر بیمارستانی در آمریکا که کار درمانی وی را دنبال می کردند گفت، پزشکان به من اطمینان داده اند که پای شکسته من، به خوبی گذشته خواهد بود. از این رو، من نیز انتظار چنین چیزی را خواهم داشت. از همه کسانی که در این مدت، با نمایندگان وزارت امور خارجه آمریکا در سراسر دنیا تماس داشتند و در اینجا، در ماساچوست با من در تماس بودند، تشکر کنم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت حال من به خانه خود در بوستون می روم تا با خانواده ام باشم و هفته بعد راهی واشنگتن شوم. دیروز گفتگویی طولانی با رئیس جمهور و همکارانم در کابینه داشتم. تصمیم هایی حساس برای پیشبرد فرایند جاری در عراق گرفته ایم. امروز نیز گفتگوهایی طولانی درباره ایران داشتم، من با تیممان در وین صحبت کردم و به صورت کامل در جریان این گفتگوها خواهم بود و در زمان مناسب در روزهای آینده به آنجا خواهم رفت تا در این برهه حساس از مذاکرات، کار را پیش ببریم.

کری گفت هنوز کارهای زیادی پیش روست ولی چیز خوبی که در این چند روز استراحت در بستر داشتم این بود که زمانی برای تفکر و روشن سازی وجود داشت. من فرصت زیادی برای فکر کردن درباره چالش هایی که روبرو هستیم، داشتم.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحولات عراق گفت ما درباره گام هایی که می بایست برای سرعت بخشیدن به تلاش های در چند ماه اخیر خود برداریم، صحبت کرده ایم. ما این گام ها را براساس مبنای دوره ای، برداشته ایم. رئیس جمهور اوباما به تازگی با نخست وزیر العبادی در آلمان دیدار کرد. ما دیروز درباره این دیدار که سازنده بود، صحبت کردیم. نخست وزیر عبادی طرحی دارد و ما از این طرح حمایت می کنیم و خود بخشی از این طرح هستیم. این طرح شامل وارد کردن هر چه بیشتر سران عشایر در جنگ، وارد کردن هر چه بیشتر سنی ها به دولت و وارد کردن پلیس به چالش پشتبانی از مناطق بازپس گرفته شده است. به زودی در تکریت شاهد پیشرفت های عمده ای در کوتاه مدت خواهیم بود، از جمله اینکه خانواده ها باز می گردند. در تاسیسات پالایشگاهی بیجی، پیشرفت هایی به دست آمده است.

وی ادامه داد این راهی طولانی است و همواره گفته ایم که مسیری طولانی پیش رو داریم و هرگز نگفته ایم که آمریکا همین فردا پیروز می شود. قطعا شکی نیست که نمی توانیم و کسی هم در آمریکا وجود ندارد که باور داشته باشد آمریکا باید در طولانی مدت وارد این جنگ شود بلکه این عراقی ها هستند که باید برای کشورشان بجنگند و ما نیز به آنان کمک می کنیم این کار را انجام دهند و باور داریم که پیشرفت های لازم در این مسیر را به دست آورده اند. کاری که باید بهتر عمل کنیم و چالشی بزرگ است این است که باید در ائتلاف خود، موثرتر عمل کنیم و این کار را نیز خواهیم کرد.

وی گفت کارهای زیادی هستند که از جنبه خود انتقادی، صورت می گیرند و کارهای بیشتری هستند که می توان انجام داد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت من قطعا چشم به پایان ماه دارم و از جهات بسیاری، این مساله حیاتی است. پاسخ (به این سوال که آیا غیب وی تاثیری در مذاکرات با ایران دارد یا نه) منفی است؛ غیبت من در واقع غیبت نبود. من تا یکی دو هفته نیز طرحی برای دیدار با همتایان خود نداشته ام. تیم ما در وین روی جزئیات و ضمیمه های بسیار پیچیده این توافق کار می کنند. کاری دشوار است، ساده نیست و من یک ساعت و نیم با خط تلفنی امن، در خصوص این مسائل با آنان در تماس بودم. این اولین تماس من در چند روز گذشته نبود. من گفتگویی طولانی نیز دیروز با رئیس جمهور اوباما داشتم و قطعا اطمینان دارم که دیدارهایی مهم با چینی ها در خصوص مسائل امنیتی خواهم داشت. سران چین تا یک هفته به واشنگتن می آیند، ما دیداری دو روزه با آنان دارم، مراسم شامی نیز خواهیم داشت و بعد از آن، برای آخرین دور مذاکرات با ایران راهی خواهم شد.

وی گفت در حال حاضر فیزیوتراپی را پشت سر می گذارم، برای مدتی به چوب زیر بغل وابسته خواهم بود و برای مدتی، آنچه را که پزشکان توصیه کرده اند، انجام میدهم ولی بار دیگر دوچرخه سواری و دیگر ورزش ها را از می گیرم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها