جام جم آنلاین گزارش می‌دهد

«تشیع اوباما»؛ پشت پرده ها و ناگفته ها

گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن پست از مصاحبه یک نماینده پارلمان عراقی و طرح ادعای شیعه بودن اوباما از زبان او پس از انعکاس آن در چند رسانه دیگر مانند شبکه سی.ان.ان جنجالی را در میان مخاطبان اخبار رسانه های آمریکایی به وجود آورد؛ نگاه هایی متفاوت به موضوع که در نوع خود شنیدنی و خواندنی است.
کد خبر: ۸۰۶۹۶۹
«تشیع اوباما»؛ پشت پرده ها و ناگفته ها

به گزارش جام جم آنلاین، روزنامه واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود با درج گزارشی از مصاحبه و نیز ویدیوی گفتگوی «طه اللهیبی» نماینده عراقی با یک شبکه ماهواره ای عربی حرف و حدیث ساز شد.

اللهیبی در این گفتگو مدعی می شود که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا شیعه و به همین دلیل با ایران منعطف است و کنار می آید.

این شخصیت عراقی می افزاید: اوباما با شیعیان بیشتر همکاری می کند و آمریکا می خواهد که سنی ها در عراق برای خود اقلیمی داشته باشند اما نه در دوره باراک اوباما.

این روزنامه آمریکایی در توضیح خبر و فیلم مذکور می نویسد: مخاطبان آمریکایی با خواندن این مطلب که اوبامای مسیحی دستورکارهای اسلامی پنهان دارد دچار وحشت می شوند.

البته این روزنامه آمریکایی با لحنی طنز آمیز به موضوع می پردازد و گاه در نوشته آن شوخی های کلامی بیش از حد آشکار می شود با این حال، مخاطبان آمریکایی در نظراتشان خیلی جدی به بحث در این باره می پردازند.

یکی از مخاطبان در ذیل خبر چنین نوشته است: مقاله واشنگتن پست به معنای تایید شیعه بودن اوباما نیست و مقصود مطلب این است که بگوید حالا دیگر شایعه مسلمان بودن و دیانت اوباما از این هم فراتر رفته و به سطح مذهب رسیده است.

مخاطبی دیگر با نام «پتی» می نویسد: اوباما مسلمان نیست اگر چه به وضوح طرفدار مسلمانان است. حلقه ازدواج او هم نام الله را در خود دارد.

یکی دیگر از کاربران طعنه ای به واشنگتن پست و کاخ سفید می زند و می نویسد: من شگفت زده شده ام از اینکه واشنگتن پست هنوز نظرات را سانسور نکرده است. به گمانم کاخ سفید باید خواب باشد.

دیگری چنین برداشت کرده است: خب! این هم یک خوراک ضدتبلیغی خوب برای تی پارتی و جمهوری خواهان و همچنین شوهای آخر شب تلویزیون.

«جورج هلم» نوشته است: این خیلی خنده دار است که اخبار رسانه ها او (اوباما) را مسیحی معرفی می کنند بعد از آن همه موضع گیری های حمایتی که درباره اسلام از خود نشان داد و اینهمه اقدامی که به سود ایران در خاورمیانه کرد و حتی دیدگاه منفی او نسبت به اسرائیل! رسانه ها نمی‌خواهند از این بالاتر بروند که اوباما دلسوز مسلمانان است و این در حالی است که اوباما یک مسلمان در لباس مسیحی است.

کاربر دیگری تصریح می کند: بله درست است... پس والدینش زمینه ای شیعی دارند؟ عجیب است که مردم به راحتی فراموش می کنند که مادر اوباما یک آمریکایی بود. این هم عجیب است مردمی که از ایران بدشان می آید اخباری را درباره اوباما باور می کنند که گویا در یک روزنامه ایرانی چاپ شده است.

خواننده بعدی به بخشی از گزارش این روزنامه درباره نظرسنجی از جمهوری خواهان درباره نظام باوری اوباما اشاره می کند و می نویسد: اگر 54 درصد از جمهوری خواهان شرکت کننده در یک نظرسنجی بر این اعتقادند که اوباما یک مسلمان باورمند است، پس ما یک اکثریت احمق 54 درصدی از جمهوری خواهان داریم.

یکی دیگر از مخاطبان روزنامه بر این نظر است: من تمایل به باور کردن مسائل نسبتاً غیرقابل باور ندارم. این را فهمیدم که این تنها ابزار جمهوری خواهان برای پیروزی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری است.

تشکیک درباره دیانت اوباما و حتی انتساب او به تشیع مسبوق به سابقه است.

پیش از این پایگاه آلگماینر وابسته به رژیم صهیونیستی و لابی اسرائیلی در آمریکا نوشت: «محی الدین لازقانی» نویسنده سوری در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی حوار که از لندن پخش می شود گفت: باراک حسین اوباما فرزند یک پدر کنیایی شیعه مذهب است. خاطرات کودکی فردی که کاخ سفید را اداره می کند، خاطرات شیعی هستند که بر موضع وی برای اتخاذ سیاست خارجی به طرفداری از ایران تاثیر گذار است و به این دلیل است که اوباما بسیار اشتیاق دارد، ایران به صورت یک پیروز ظاهر شود و کشورهای سنی، نفوذ خود را در منطقه از دست بدهند.

به گزارش این رسانه آمریکایی-اسرائیلی، نویسنده سوری خاطر نشان کرد: اوباما بیشتر کودکی خود را در مومباسای کنیا سپری کرد. من از این منطقه بازدید کردم و می توانم به شما بگویم که این منطقه عمدتا شیعه نشین است.

«ابوالمنتصر بلوشی» نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی « فور الشباب تی وی » عربستان گفت: باراک حسین اوباما فرزند یک پدر شیعه است و همین موضوع باعث شده است برخی افراد وی را لابی ایران در آمریکا بخوانند.

این اظهارات درباره دین و مذهب باراک اوباما چیز جدیدی نیست و سابقه ای به اندازه کل دوره های ریاست جمهوری او دارد اما آنچه در این میان مهم است، برآیندی است که از اینگونه خبرسازی ها در سطح افکار عمومی حاصل می شود.

نکته دیگر هویت و شناسنامه منابعی مانند پایگاه آلگماینر وابسته به رژیم صهیونیستی است که اخباری از این دست را منتشر می‌کند و علت این خبرسازی ها را باید در اهداف گردانندگان این رسانه‌ها و احتمالاً زاویه های ناگزیر آنها با دولت اوباما با وجود حمایت های بی دریغ دولت آمریکا از اسرائیل دید.

اظهارات اللهیبی و انعکاس آن در رسانه های آمریکایی با این عبارات که « آمریکا می خواهد که سنی‌ها در عراق برای خود اقلیمی داشته باشند اما نه در دوره باراک اوباما» بعد از آن رخ می دهد که دولت آمریکا تصمیم گرفته است به بهانه خطر گروه تروریستی داعش، اهل سنت و کردهای عراق را بدون هماهنگی با دولت مرکزی تسلیح کند؛ مساله ای که با توجه به زمانبندی انتشار این مصاحبه قابل تأمل است.

از سوی دیگر، واقعیت این است که توجه آمریکا به ایران و اعتراف به نفوذ منطقه ای گفتمان مقاوم جمهوری اسلامی ایران، برای برخی طرف های منطقه ای و بازیگران میانی مذاکرات بین ایران و آمریکا دشوار است.

اواسط سال 2014 عبدالرحمن الراشد نویسنده روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن و وابسته به عربستان سعودی به بهانه مصاحبه باراک اوباما با مجله آتلانتیک به موضوعی ورود می کند که نشان می دهد توجه ویژه به ایران چه اندازه برای برخی طرف های منطقه ای که موسوم به همپیمانی سنتی با آمریکا هستند سنگین و غیرقابل هضم است.

اظهارات اللهیبی و انعکاس آن در رسانه های آمریکایی با این عبارات که « آمریکا می خواهد که سنی ها در عراق برای خود اقلیمی داشته باشند اما نه در دوره باراک اوباما» بعد از آن رخ می دهد که دولت آمریکا تصمیم گرفته است به بهانه خطر گروه تروریستی داعش، اهل سنت و کردهای عراق را بدون هماهنگی با دولت مرکزی تسلیح کند؛ مساله ای که با توجه به زمانبنندی انتشار این مصاحبه قابل تامل است.

به نوشته این نویسنده سعودی، باراک اوباما در گفتگو با مجله آتلانتیک در پاسخ به این سوال که «کدام یک خطرناکتر است؟ افراط گرایی سنی یا شیعی؟» چنین گفت: ایران رفتار راهبردی تر و غیر احساساتی و همچنین نگاهی جهانی دارد؛ منافع واقعی خود را در نظر می گیرد و محاسبه سود و زیان را می کند.

الراشد با لحنی خشمناک چند اتهام را متوجه اوباما می کند و او را فردی غیر واقع بین می خواند که طرفداری ایران را می کند و در نهایت چنین می نویسد: جهت اطلاع آقای اوباما عرض می کنم آن کشوری که رییس جمهور آمریکا رفتارش را منطقی و عقلانی می خواند همانی است که هزاران نیرو را بعد از شروع مذاکرات هسته‌ای و ارتباط تهران-واشنگتن با وحشیگری!! به سوریه اعزام کرد و در عراق نیز عرصه را تنگ می کند، به سودان و یمن سلاح می فرستد و همچنین به بخش غزه!! آیا آقای اوباما می تواند به ما بگوید نظام ایران به کدام منویات ایشان تاکنون پاسخ مثبت داده است؟

به نظر می رسد لحن، محتوا و مصداق های این نویسنده سعودی در متن فوق نیازی به توضیح بیشتر یا تحلیل محتوای نگارنده ندارد با این حال، خبرسازی ها و گفته هایی از این دست که عمدتا از زبان برخی چهره های عربی شناسنامه دار و منتسب به ضدیت با ایران خارج می شود، چیز دور از انتظاری نیست همانگونه که قهر عربستان سعودی با آمریکا پس از ناتوانی واشنگتن برای مداخله نظامی علیه سوریه یا گشودن باب مذاکرات با تهران امری طبیعی بود.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
۰
۰
این هم جزو همون نقشه اسلام هراسی شونه

نیازمندی ها