براساس برخی آمارها و اظهارنظرهای مسئولان می‌توان گفت 40 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بیکار هستند، نکته اینجاست که باید هشدار داد بخش زیادی از همین افراد که مشغول کار هستند در حرفه‌هایی به کار گرفته شده‌اند که ارتباطی با رشته تحصیلی آنها ندارد.
کد خبر: ۸۰۵۷۹۷
رواج مهارت‌ آموزی نیازمند فرهنگ‌سازی

باید تاکید کرد این واقعیت که نیاز نیست تمام جوانان در مقاطع عالی تحصیل کنند نادیده گرفته شده و مدیریت و سیاست‌های اشتباه نیز به این ماجرا دامن زده است.

در سایه این بی‌توجهی لزوم گسترش مراکز فنی حرفه‌ای و مهارت‌ آموزی از یاد رفته بنابراین در جامعه این تصور ایجاد شده که هر شخصی که تحصیلات عالیه ندارد عزت اجتماعی نیز ندارد.

لازم به یاد آوری است که حرکت کلی و کمی آموزش عالی کشور به قول معروف براساس حساب و کتاب نبوده، زیرا برخلاف کشورهای موفق که در آن جامعه برای تکنیسین‌ها ارزش اجتماعی بالایی قائل است در کشورمان به این افراد آن‌طور که باید و شاید بها داده نمی‌شود.

بنابراین برای رفع این معضل ابتدا باید روی برنامه‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری کرد تا جامعه به سمتی برود که مهارت‌آموزی را به عنوان عزت اجتماعی قبول کند. افزون براین مردم به مشاوره نیازدارند در واقع باید اطلاعات درست را بموقع در اختیار آنها قرار داد.

برای نمونه مدتی قبل در سفربه اروپا و در جریان بررسی نظام آموزشی کشورهایی مانند آلمان دریافتم، سیاست‌گذاری آنها به شکلی است که فقط 17درصد دانش‌آموزان کشور تمایل به گذراندن دوره‌های آموزش عالی پیدا می‌کنند در واقع هدف برنامه‌ریزی‌های آنها توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای است به همین دلیل برای جوانانی که وارد این مراکز می‌شوند بورس در نظر گرفته و از ابتدای فعالیت شان به آنها حقوق پرداخت می‌کنند، البته دستمزد آنها از سوی شرکت‌های حامی این طرح‌ها تامین می‌شود، زیرا دراین میان جوانان، شرکت‌های تولیدی و در نهایت کشور پیشرفت می‌کند.

باید یاد آور شد این سیاست‌گذاری سبب شده این کشورها نیروی کار ماهری در اختیار داشته و محصولاتی تولید کنند که در جهان بازار زیادی برای آنها وجود دارد.

علاوه بر این در کنار آموزش عالی مقتدر نیروی کار ماهر و ورزیده زیادی در این کشورها پرورش می‌یابد که هرکدامشان با کار آفرینی سهم عمده‌ای در رونق گرفتن اقتصاد کشور خود ایفا می‌کنند بنابراین چنانچه هرچه زودتر در کشورمان فکری برای حل مشکل افراط گرایی در زمینه تحصیلات عالیه اندیشیده نشود درآینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهیم شد چون طبیعی است که این افراد پس از فارغ‌التحصیل شدن توقعات‌شان بیشتر شود.

محمدباقر عبادی - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها