پنجشنبه های مدارس؛ ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی

ماجرای تعطیلی پنجشنبه های مدارس از همان اول، شیر « بی یال و دم و اشکم » بود. آن روزها وزیر سابق آموزش و پرورش در پاسخ به اعتراضات مجلسی ها و کارشناسان، اعلام کرده بود این روز را برای افزایش فعالیت های پرورشی در مدارس تعطیل کرده است. طرح های عالی با جیب خالی قابل اجرا نیست و به همین خاطر وزارت آموزش و پرورش هنوز طرح را اجرا نکرده از تصمیم فرهنگی کردن پنجشنبه ها کوتاه آمد و ابراز ناتوانی کرد و به این ترتیب ، پنجشنبه ها تبدیل شد به زنگ تفریحی طولانی که به جمعه ها می چسبید، بچه ها را خانه نشین می کرد و برنامه درسی طول هفته شان را سنگین تر؛ بی آنکه هیچ مهارت آموزی یا فعالیت پرورشی خاصی در آنها برای دانش آموزان انجام شود.
کد خبر: ۶۳۵۵۹۵
پنجشنبه های مدارس؛ ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی

آدم ها یا می‌توانند آنچه را که برای شان رخ می‌دهد تغییر دهند یا نمی‌توانند و باید با آن کنار بیایند. خانواده هایی که ناگهان با تعطیل شدن مدارس در روزهای پنجشنبه بدون برنامه ای خاص برای فرزندان شان مواجه شدند، نمی توانستند رأی وزیر را برگردانند پس با تصمیم تازه کنار آمدند و نیمه پر لیوان را دیدند و حساب و کتاب کردند که دو روز تعطیلی آخر هفته مدارس هم فرصتی است برای بچه ها که در خانه بیشتر مطالعه کنند و هم هر از گاه مهلتی کوتاه به آنها می دهد برای سفرهای تفریحی.

حالا اما بعد از دو سال، علی اصغر فانی، وزیر جدید آموزش و پرورش روی تعطیلی پنجشنبه های مدارس خط قرمز کشیده و بار دیگر همه برنامه های دانش آموزان، خانواده های شان و فرهنگیان را که در این دو سال سعی کردند زندگی شان را با تصمیم وزیر  پیشین انطباق دهند، به هم ریخته است. فانی قول داده پنجشنبه های بچه ها سخت نگذرد و آنها بی کیف به مدرسه بیایند تا مهارت‌های زندگی را آموزش ببینند و فعالیت های هنری داشته باشند که سرجمعش می‌شود همان فعالیت های پرورشی که وزیر قبلی به هوای شان مدارس را تعطیل کرده بود.

به عبارتی دیگر وزیر جدید با همان بهانه هایی تعطیلی پنجشنبه های مدارس را لغو کرده است که نفر قبلی با استناد به آنها پنجشنبه های مدارس را تعطیل کرده بود!

اما نکته جالب این است که هر دو وزیر معتقدند هر گونه فعالیت پرورشی از آموزش مهارت های زندگی گرفته تا یادگیری هنر ، چیزی جدای از وظایف آموزش و پرورش در طول روزهای درسی بچه‌هاست و این نوع فعالیت ها باید از فرایند درس خواندن بچه ها از شنبه تا چهارشنبه حذف شود و در روزی ویژه که در آن فعالیت درسی متوقف می‌شود، گنجانده شود حال آنکه وظیفه وزارت آموزش و پرورش همانگونه که از اسمش بر می آید آموزش و پرورش همزمان دانش آموزان است و پرورش بچه ها ، نباید مقوله ای فوق برنامه در مدارس تلقی باشد تا آموزش و پرورش برای جا دادنش در برنامه های مدارس به فکر تعطیل کردن یا نکردن یکی از روزهای هفته بیفتد بلکه باید در همه روزهای هفته، در میان برنامه های درسی دانش آموزان، گنجانده شود.

نکته دیگر این است که علت اجرایی نشدن فعالیت های پرورشی در پنجشنبه ها در دولت دهم، کمبود بودجه آموزش و پرورش بود اما  مشکلات مالی آموزش و پرورش نقطه پایانی ندارد،  این وزارتخانه حالا هم با همان دست مشکلاتی مواجه است که پیش تر هم بوده است تا جایی که هنوز هم نامه نگاری های مدارس برای کمک مالی گرفتن از والدین دانش آموزان ادامه دارد؛ کمک‌هایی که اغلب برای فعالیت های فوق برنامه نیست بلکه برای تأمین نیازهای اولیه مدارس یعنی پرداخت قبض های آب، برق، گاز و خرید لوازم تدریس است.

 بنابر این اگر وزارت آموزش و پروش واقعاً قصد داشته باشد پنجشنبه های مدارس را از سال آینده به شکل خاص پر کند احتمالاً تعداد نامه های کمک خواهی مدارس از والدین بیشتر می‌شود در حالی که شمار زیادی از خانواده ها در کشورمان توانایی مالی پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند اما وقتی نامه ها را بی پاسخ می گذارند، فرزندان شان قربانی رفتارهای تبعیض آمیز مسئولان مدارس می شوند و در شرایط بد روحی قرار می گیرند که آنها را نسبت به ادامه تحصیل بی اشتیاق می‌کند.

مریم یوشی زاده - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
با سلام
هر دولتی كه در نظام تغییر می كند همه كاستی ها و آزمایشات روی سر آموزش و پرورش خالی می شود و همه افزایشات و... در بقیه ی وزارتخانه ها . تا ببینیم این آزمایش و خطاها آیا سر انجامی دارد یا نه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
باسلام.باتوجه به اینكه بااین آیین نامه ومقررات ضعیف انضباطی ،دانش آموزان راباكیف وكتاب نمیتوانیم درمدرسه كنترل كنیم جای سوال است كه چگونه بتوانیم بدون كیف وكتاب آنهارادرمدرسه نگهداریم؟(وای به حال مسئولین مدرسه)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
با سلام هر وزیری می خواهد خودی نشان دهد لذا با طرحهای وزیر قبلی به شدت مخا لفت می نماید.
پریسا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
از دولت خواهش میكنیم بگذارد پنجشنبه تعطیل بماند تا بچه ها در خانه وقت زیادی برای خواندن درس داشته باشند
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۵
۰
۰
آموزش و پرورش یا موش آزمایشگاه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
۰
۰
متاسفانه آموزش كشور ما تبدیل به یك آزمایشگاه شده مدام در حال آزمایش طرح مختلف در ابعاد ملی هست ، دوستان عزیز من برای چندین بار خدمت شما عرض می كنم ، كتاب كار و فناوری پایه هفتم ، مشكلات اساسی و بنیادی داره ، كه به شدت همكاران بنده رو درگیر و سردرگم كرده ، كتابی 182 صفحه ای ، دارای فعالیت های بسیار بسیار زیاد ، و بعضا یا بهتر بگم اكثرا با در نظر گرفتن امكانات مدرسه به شدت عجیب و تخیلی ! چند نمونه مثال میزنم ؛ پخت سوپ در كلاس ! آموزش شستن رخت در كلاس ! كار با برنامه های مختلف رایانه ( برنامه Wrod ، Powerpoint از مجموعه آفیس ) در كلاس اون هم به نوعی كه باید دانش آموز انجام بده ! كشیدن نما های پرسپكتیو ( سه نمایی ) شما بخوای خود پرسپكتیو رو برای دانش آموز در این سن جا بندازی مفهومش رو شاید بالای 2 جلسه وقت بگیره ، اون وقت فقط دو ساعت در هفته وقت داری با كتاب 180 صفحه ای ! همه اینا رو در نظر بگیرید با این مورد ها كه ، اكثر كلاس های ما 30 - 38 شاید هم 40 نفره هستند در كشور ، مدارس كشور ما واقعا خندم میگیره وقتی پول آب و برق و گاز ندارن پول كاغذ ندارن و از والدین پول می گیرن ، كارگاه رایانه از كجا بیارن ؟ مگه میشه برنامه های رایانه رو با داشتن فقط یك رایانه در كلاس 40 نفری هم آموزش داد و هم ارزشیابی هم به عمل اورد ؟ ، متاسفانه همكاران ما هم اطلاعات رایانه ای اندكی دارند ، و هزاران هزار مشكل دیگه با این كتاب ، من برای چندمین بار باید پیام بذارم تا شما عزیزان توجه كنید ؟ من این همه درد دل رو به كی بگم ؟ بخدا من نگرانم ، نگران دانش آموزان عزیز ، من به كی بگم
مدیا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
۰
۰
خوبببببب

نیازمندی ها