دوربین‌هایی که پابه‌پای شما در تمام ماجراجویی‌ها شرکت می‌کند

هیجان به روایت یک شاهد عینی

تب عکاسی غیرحرفه‌ای (عکاسی با تلفن همراه یا دوربین‌های دیجیتال) این روزها حسابی داغ شده، آن قدر داغ که شرکت‌های فراوانی را به فعالیت در حوزه دوربین‌ها سوق داده است. می‌توان گفت مبحث دوربین به قدری پراهمیت شده که شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون از آن به‌عنوان برتری دستگاهی که می‌سازند بهره می‌برند.
کد خبر: ۸۰۵۶۷۰
هیجان به روایت یک شاهد عینی

برخی در حوزه دوربین‌های موبایل تلاش می‌کنند و برخی دیگر هم با ارائه گجت‌های متفاوت سعی دارند طعم تجربه حرفه‌ای را به غیرحرفه‌ای‌ها بچشانند. یکی از همین گجت‌های عکاسی متفاوت اکشن کمراها یا دوربین‌های پوشیدنی هستند که برای عکاسی‌ در شرایط نامتعارف مانند عکاسی ورزشی و ثبت کارهای پرفعالیت و هیجان‌انگیز ساخته شده‌اند و هر روز به تعداد طرفداران آنها افزوده می‌شود. اگر می‌خواهید طعم هیجان‌های زندگی خود را بچشید و آن را برای همیشه ثبت کنید این گزارش را از دست ندهید.

تولد دوربین‌های نسل هیجان

کم پیش می‌آید این روزها به دل طبیعت برویم و عکس نیندازیم. تقریبا می‌توان گفت عکسبرداری و فیلمبرداری در دل طبیعت، به یک گرایش پرطرفدار تبدیل شده است، اما برای تازه‌کارها و غیرحرفه‌ای‌ها، دوربین یک گجت گران‌قیمت و پردردسر است که شاید حاضر نشوند آن را با خود به طبیعت ببرند و هزینه زیادی را که کرده‌اند به خطر بیندازند. در واقع کمتر کسی را می‌توان یافت که خطر به همراه داشتن دوربین چند میلیونی‌ خود را برای گرفتن فیلم یا عکس در طبیعت به جان بخرد؛ هر چقدر هم که عاشق عکاسی در طبیعت و ماجراجویی باشد. همین موضوع باعث شده بازار احساس نیاز کند و شرکت‌ها به فکر ساخت دوربین‌های با کیفیت که حمل راحتی دارند باشند تا بتوان از آنها در سفرهای ماجراجویی با خیال راحت بیشترین بهره را برد.

برای پاسخ به این نیاز شرکت‌هایی مانند گوپرو پدید آمده است. احتمالا تا الان از دوربین‌های ساخت این شرکت که با همین نام عرضه می‌شوند، چیزهایی شنیده‌اید؛ دوربین‌هایی که همراه همیشگی ماجراجویان و طبیعت‌گردها شده‌اند. نیاز به داشتن یک همراه نه چندان گران‌قیمت، مقاوم، باکیفیت و قدرتمند در ماجراجویی‌ها باعث شد اکشن کمرا یا ریبل کمراها متولد شوند.

قهرمان کوچک

گوپرو، شروع‌کننده نسل جدید اکشن کمراهاست و اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به تاریخچه پیدایش این دوربین‌ها بیندازیم، ابتدا باید به نام نیک وودمن، مدیرعامل این شرکت اشاره کنیم. او با ساختن پروتوتایپ یک دوربین و وصل کردن آن به تخته موج سواری‌اش، دنیای عکسبرداری ماجراجویانه را متحول کرد. گوپروی اولیه در واقع یک دوربین یک بار مصرف مچی بود که فقط برای موج‌سواران تهیه شده بود؛ ایده‌ای ساده اما قدرتمند که این روزها حسابی پرطرفدار شده است. گرایشی که باعث شد این دوربین هر سال محبوب‌تر و به پرفروش‌ترین دوربین دیجیتال دنیا در سال ۲۰۱۴ تبدیل شود.

گوپرو ابتدا فقط به مچ بسته می‌شد، ولی پس از مدتی لوازم جانبی بیشتری به آن اضافه شد. لوازمی برای اتصال این دوربین به کلاه ایمنی و اتصال به دسته دوچرخه که موجب می‌شود، کاربر بتواند تحت هر شرایطی عکس و فیلم‌های مورد نظرش را ثبت کند.

این دوربین از زمان پیدایش تاکنون تغییرات زیادی کرده است. اولین مدل گوپرو سال 2004 و دو سال پس از تاسیس شرکت روانه بازار شد و توانست ۱۵۰ هزار دلار بفروشد. سال 2006 شرکت اولین دوربین از سری هیرو را به بازار عرضه کرد که توانست ۸۰۰ هزار دلار فروش کند. سال بعد این فروش چهار برابر شد و این شرکت توانست درآمدی برابر 4/3 میلیون دلار از فروش دوربین‌ها به‌دست آورد. همین اعداد و ارقام نشان می‌دهد چقدر علاقه به این دوربین‌ها در حال افزایش است.

گوپرو پا به پای فناوری

می‌توان گفت یکی از دلایل مهم پیشرفت گوپرو، کاربران و شبکه‌های اجتماعی بوده که عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده با این دوربین در آنها به اشتراک گذاشته می‌شود. کاربران گوپرو، فرای مرزهایی که تصور می‌شد از این دستگاه استفاده کرده‌اند و همین امر آن را از جایگاه پیش‌بینی شده بالاتر برده است.

با پیشرفت فناوری، دوربین‌های گوپرو نیز پیشرفت کردند، تا جایی که سال گذشته شرکت، Hero3+ را در رنگ‌های مختلفی به فروش رساند، دوربینی که قادر بود فیلم‌های 16:9 و با کیفیت 4K بگیرد.

اما همه چیز به همین‌جا ختم نشد؛ آخرین نسخه از خانواده هیرو که در کشورمان هم قابل دسترس است Hero 4 Black Edition نام دارد و با قیمت حدود یک میلیون و 600 هزار تومان فروخته می‌شود. به‌طور کل نسخه بلک این دوربین پیشرفته‌ترین آنهاست. این دوربین نسبت به نسخه پیشین خود در زمینه‌هایی چون کیفیت فیلمبرداری و قدرت پردازنده دو برابر پیشرفت داشته و از نظر وزن و بدنه نیز سبک‌تر و کوچک‌تر شده است. از مشخصات منحصربه‌فرد آن، که از این مدل یک نوع کاملا حرفه‌ای می‌سازد، می‌توان به سرعت فیلمبرداری 50 فریم بر ثانیه، تنظیمات دستی رنگ و ایزو، کیفیت عکاسی 12 مگاپیکسل واقعی و توانایی ثبت 30 عکس در یک ثانیه اشاره کرد. این دوربین‌ها به دلیل بستری که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند، با کیس ضدآب و وای‌ ـ فای درونی عرضه می‌شوند.

این محصول ویژه ماجراجویان، لوازم جانبی متعددی دارند؛ لوازمی که امکان اتصال این دوربین را فراهم می‌کنند و می‌توان به سه پایه، مونو پاد، سه پایه اتصال به دوچرخه و... اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این دوربین‌ها قابلیت اتصال لنز و فیلترهای متنوع برای بالا بردن سطح کیفیت عکاسی است. با وجود چنین قابلیت‌هایی، رقابت با خانواده هیرو تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد، اما در دنیای فناوری همه چیز ممکن است و رقابت به‌قدری تنگاتنگ پیش می‌رود که هر آن، امکان ظهور یک رقیب سرسخت وجود خواهد داشت.

آینده «اکشن کمرا‌ها»

حضور انقلابی گوپرو یا به‌طور کل اکشن کمراها بحث گجت‌های پوشیدنی مانند گوگل‌گلس را هم دستخوش تغییر کرد. این دوربین‌های کوچک ساخته شدند تا بتوانند به کاربرانش با دید اول شخص امکان ثبت لحظات و وقایع را بدهند. با توجه به پیشرفت چشمگیری که دوربین‌های گوپرو در چند سال اخیر داشته‌اند، می‌توان حدس زد خیلی زود مدل‌های بهتر با قابلیت‌های بیشتر از سوی شرکت‌های مختلف روانه بازار شود.

خود شرکت گوپرو هم تکرار را جایز ندانسته و بتازگی اعلام کرده قصد دارد در نیمه‌اول سال آینده یک کوادروکوپتر ویژه فیلمبرداری و عکسبرداری را روانه بازار کند و به مشتریان وعده داده همراه آن محصولات متنوع دیگری هم عرضه خواهد شد.

همان‌طور که مشخص است، نیاز بازار در این حوزه در حال افزایش بوده و واضح است تعداد محدودی شرکت از پس برآورده کردن این نیاز برنخواهند آمد. زمزمه‌هایی از وارد شدن برند‌های مطرحی مانند اپل و سامسونگ به این حوزه شنیده می‌شود. چندی پیش نیز شرکت‌ اپل تعدادی پتنت‌ را به نام خود ثبت کرد که با توجه به نقاط ضعف موجود در دوربین‌های گوپرو طراحی شده بود و بعید نیست این شرکت بتواند مدل‌های رقابتی بهتری را تولید کند. iPro نام کانسپت اپل بوده که طراحی‌اش را از آیفون 6 وام گرفته است.

وارد شدن شرکت‌هایی با این قدرت و عظمت به این حوزه هم در قیمت‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت و هم با بیشتر شدن تنوع، کار کاربران تا حدودی آسان‌تر می‌شود. باید منتظر بود و دید آینده این دوربین‌های ورزشی پیشرفته چه خواهد شد و ماجراجویان از این پس با چه مدل‌هایی روبه‌رو می‌شوند.

سارا صریحی/ کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها