در در گیری‌های چند روز گذشته اوکراین بیش از 20 نفر از 2طرف کشته شده‌اند

آتش دوباره تفنگ‌ها در شرق اوکراین

از زمان توافق آتش‌بس «مینسک 2» در ماه فوریه بر سر درگیری‌های مناطق شرق اوکراین، بارها خبر نقض این آتش‌بس در رسانه‌ها و منابع خبری آورده شده است. اما ناآرامی‌های چند روز گذشته در این مناطق را می‌توان شدیدترین درگیری‌ها طی چند ماه گذشته دانست؛ درگیری‌هایی که هر یک از طرفین، دیگری را متهم به شروع آن کرده و در این میان آمار متفاوتی از میزان کشته‌ها و زخمی‌ها مخابره می‌شود.
کد خبر: ۸۰۴۷۶۵

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آندری لیسنکو، سخنگوی ارتش اوکراین اعلام کرد طی درگیری‌های چند روز گذشته با جدایی‌طلبان، پنج سرباز اوکراینی کشته و 38 نفر دیگر زخمی شدند. البته بنا به گفته لسینکو، این آمار فقط مربوط به نظامیان بوده و در این میان دو غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. درگیری‌های تازه نزدیک شهر مارینکا در منطقه دونتسک متمرکز است. وی در ادامه از کشته شدن 80 نفر از نیروهای جدایی‌طلب خبر داد. البته جدایی‌طلبان این آمار را تائید نکرده‌اند.

وزیر دفاع جمهوری خودخوانده دونتسک ضمن رد آمار اعلام شده از سوی مقامات کی‌یف، گفت در پی درگیری‌های نزدیک مارینکا 16 شبه‌نظامی جدایی‌طلب کشته و 86 نفر دیگر از آنها زخمی شده‌اند. ادوارد باسورین یکی از نمایندگان جمهوری خودخوانده دونتسک نیز اعلام کرد 14 شبه‌نظامی جدایی‌طلب و پنج غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. شهر مارینکا که در کنترل دولت است و در 30 کیلومتری غرب مقر جدایی‌طلبان در دونتسک قرار دارد، از چهارشنبه‌شب به کانون نبردها در شرق اوکراین تبدیل شده است. نبردها در این منطقه پس از آن آغاز شد که طرف‌های درگیر با استفاده از سلاح‌های سنگین به تبادل آتش با یکدیگر پرداختند. ارتش اوکراین می‌گوید جدایی‌طلبان به منظور پیشروی بیشتر در سرزمین‌های تحت کنترل دولت، حمله‌ گسترده‌ای را با بیش از ده تانک و هزار نیرو نزدیک مارینکا آغاز کردند. در مقابل جدایی‌طلبان این اتهام را رد کرده و می‌گویند نیروهای دولتی آنها را تحریک کرده‌اند.

سوءاستفاده دوباره غرب

با تشدید دوباره ناآرامی‌ها در مناطق شرقی اوکراین، مقامات غربی از این فرصت سوءاستفاده کرده و با تکرار دوباره اتهامات خود، مقامات مسکو را در این زمینه مقصر دانسته‌اند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، آمریکایی‌ها پیش از همه به این اتفاقات واکنش نشان دادند.

چارلز کاپچن، مشاور ‌ رئیس‌جمهور آمریکا در مسائل اروپایی، با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در مناطق شرقی اوکراین، بر حفظ تحریم‌های غرب علیه روسیه تاکید کرد. کاپچن که در یک ویدئوکنفرانس سخن می‌گفت، اظهار کرد، آمریکا به طور خاص از تشدید درگیری‌ها در شرق اوکراین نگران است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما از اطلاعات مربوط به درگیری‌ها در «مارینکا» نگران هستیم. آنها باید فورا به درگیری‌ها خاتمه دهند. فرانسوی‌ها همچنین اجرای «بدون شرط» بندهای توافق مینسک را راه‌حل پایدار برای بحران اوکراین عنوان کرده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو دیگر مقام غربی بود که سعی کرد با بیان اتهامات، مسکو را در این جریان مقصر معرفی کند. استولتنبرگ با ادعای حضور نیروهای روس در مناطق شرقی اوکراین، گفت: نیروهای نظامی روسیه به جدایی‌طلبان در این منطقه حجم زیادی سلاح‌های پیشرفته و سنگین داده‌اند. سلاح‌های توپخانه، سلاح‌های ضدهوایی و تسلیحاتی پیشرفته از جمله امکاناتی است که به اعتقاد دبیرکل ناتو، روس‌ها به جدایی‌طلبان داده‌اند.

اما بی‌شک یکی از تندترین انتقادها در این زمینه مربوط به اظهارات پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین بود. وی در سخنرانی خود در پارلمان اوکراین از ارتش این کشور خواست برای «حمله تمام‌عیار» احتمالی روسیه در سراسر مرزهای مشترک با اوکراین آماده باشند. در واقع این نخستین‌بار است که پوروشنکو برای اشاره به رفتار روسیه از زمان آغاز شورش جدایی‌طلبان از واژه «حمله» استفاده می‌کند.

در مقابل این اتهامات و ادعاها، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، کی‌یف را مسبب از سرگیری درگیری‌ها دانست و گفت: توافق مینسک 2 با تهدید مستمر رو‌به‌روست و دلیل آن اقدام مقامات کی‌یف، تلاش برای نقض تعهدات آنها و پرهیز از تقویت گفت‌وگوها با مردم استان شرقی «دونباس» است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: طرف اوکراینی چند بار در گذشته گام‌هایی برداشته است که به تشدید درگیری‌ها منجر شده است. این مساله چند بار اتفاق افتاده و ما بشدت نگران دور جدید این اتفاقات هستیم.

لایحه بحث‌برانگیز

در بحبوحه اختلافات و اظهارنظرهای مربوط به حضور نیروهای روس در مناطق شرقی اوکراین، روز پنجشنبه قانون جدیدی در مورد حضور نیروهای خارجی در خاک این کشور تصویب شد. به گزارش منابع خبری، پارلمان اوکراین با افزودن متممی به قانون حکومتی این کشور به حضور نظامیان کشورهای خارجی در خاک این کشور رای داد.

این لایحه که در ماه می توسط نخست‌وزیر به پارلمان ارائه شده بود، با کسب 240 رای موافق تصویب شد. پیشتر بر اساس قانون اساسی این کشور استقرار نیروهای خارجی در خاک این کشور ممنوع و فقط در شرایطی خاص با مجوز رئیس‌جمهور امکان‌پذیر بود. بنا بر این گزارش، اسناد جانبی مصوبه جدید نشان می‌دهد، احتمال استقرار سلاح‌های کشتار جمعی و حتی هسته‌ای با مجوز بین‌المللی در خاک اوکراین برای مدتی کوتاه امکان‌پذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها