ساماندهی نشدن دستفروشان را باید یکی از مسائل روز کلانشهرها دانست، زیرا افرادی مانند دستفروش‌ها که در معابر و میادین اصلی پایتخت حضور دارند چهره نامناسبی به شهر داده‌اند تا جایی که نبود اراده برای ساماندهی این مساله، فعالیت آنها را به قطارهای مترو و اتوبوس‌های تندرو نیز کشانده است‌.
کد خبر: ۸۰۳۸۶۱
در انتظار لایحه‌ای برای ساماندهی دستفروشان

هرچند فعالیت این افراد چهره نامناسبی به شهر داده، اما نباید فراموش کرد که در بین این افراد، اشخاص بی‌بضاعت زیادی وجود دارد که توان مالی لازم را برای اجاره مغازه ندارند و ناچارند برای کسب روزی در کنار خیابان یا حاشیه معابر فعالیت کنند.

برای حل این مشکل شهرداری تهران باید از کشورهای موفق الگو بگیرد، زیرا مرسوم است که در کلانشهرها محل خاصی را برای فعالیت این اشخاص در نظر می‌گیرند تا مشکل این افراد و برخی شهروندان این گونه برطرف شود زیرا اجناسی که این افراد ارائه می‌کنند در نوع خود قیمت مناسبی دارد و نیاز گروهی از شهروندان را که قدرت مالی مناسبی ندارند، بر طرف می‌کند.

این در حالی است که می‌توان راهکار ساماندهی این افراد را نیز بومی کرد، زیرا در کشورمان نیز از سال‌های گذشته برپا شدن بازارهای سنتی برای این افراد مرسوم بوده است، برای نمونه در شهرهای کشور شنبه‌بازار و پنجشنبه‌بازار وجود دارد بنابراین شهرداری می‌تواند با در نظر گرفتن محل مناسبی برای این افراد از آنها حمایت کرده و مسائل شهری را نیز به درستی مدیریت کند.

شهرداری باید محلی را برای این افراد در نظر بگیرد که از لحاظ مختلف مناسب باشد، زیرا این محل باید در منطقه‌ای باشد که سبب دامن زدن به ترافیک و ایجاد مشکل برای تردد شهروندان نشود، از طرف دیگر این محل‌ها نباید آنقدر از محدوده شهر فاصله داشته باشند که عامه مردم براحتی نتوانند به آن دسترسی پیدا کرده و نیازهای خود را برآورده کنند.

از این گذشته بهتر است شهرداری به کمک نیروی انتظامی بر این محل‌ها نظارت داشته باشد تا فعالیت این افراد با نظم همراه بوده و حق اشخاص نیز ضایع نشود. هرچند برای حل این مشکل اعضای شورای شهر می‌توانند طرح ساماندهی دستفروش‌ها را ارائه کنند، اما چنانچه این طرح به شکل لایحه و از سوی شهرداری ارائه شود، از اراده و مساعدت مسئولان برای رسیدگی به این مشکل خبر می‌دهد.

حجت‌الاسلام ناصحی - رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها