دور جدید مذاکرات هسته‌ای میان معاونان وزیر خارجه کشورمان و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی دیروز در وین آغاز شد که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا هم با سفر به اتریش به این گفت‌وگوها پیوست.
کد خبر: ۸۰۲۵۸۶

این مذاکرات با هدف کار روی سند اصلی توافق احتمالی جهت رفع موارد فنی باقی مانده و نحوه اجرایی شدن آنها در جریان است و از سوی ایران، سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی و از سوی اتحادیه اروپا هلگا اشمید، شرکت دارند.

عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان دیروز در بدو ورود به فرودگاه وین در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: هرچه به مراحل آخر مذاکرات نزدیک‌تر می‌شویم، بحث‌ها جدی، پیچیده و جزئی‌تر می‌شود. وی با بیان این‌که نگارش متن توافق نهایی و ضمائم آن کار فشرده‌ای است، تاکید کرد: از روز سه شنبه، دور جدید مذاکرات با جلساتی که کارشناسان داشتند، شروع شده و با مذاکرات ما باخانم هلگا اشمید و تیم کارشناسی وی، بحث‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

عراقچی اظهار کرد: فکر می‌کنم تا مهلتی که وجود دارد یعنی دهم تیر کار ادامه پیدا خواهد کرد. ممکن است حتی فراتر از آن هم برود و شاید هم اگر خدا بخواهد زودتر انجام شود. ما مقید به زمان نیستیم . مقید هستیم که توافقی خوب با جزییات مطلوب ما حاصل شود. هرچه که بخواهد زمان بگیرد.

ولایتی: تیم مذاکره‌کننده خود را برای همه شرایط آماده کند

در همین حال، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که به چین رفته است، گفت: اتمام مذاکرات هسته‌ای، خواست ما نیز هست اما آمریکائی‌ها با برخی اقداماتی که انجام می‌دهند ممکن است نگذارند این مذاکرات به نتیجه مثبت برسد.

ولایتی در دانشگاه خلق چین در پکن تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده ایران باید خود را برای همه حالات و شرایط آماده کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روابط مناسب دو کشور ایران وچین، افزود: جمهوری اسلامی ایران و چین باید در هر شرایطی همکاری کنند .

تاکید آمانو و فابیوس بر دسترسی به سایت‌های نظامی ایران

در همین حال مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به پاریس سفر کرده، بار دیگر گفت که ایران باید اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی‌اش را به بازرسان بدهد.

به گزارش فارس، یوکیا آمانو در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت در صورتی که ایران و گروه 1+5 به توافق هسته‌ای دست یابند، بر اساس پروتکل الحاقی، دسترسی به «سایت‌های مشکوک» مقدور خواهد بود. وی در بخشی از این مصاحبه مشترک با نشریه لوموند، در مورد مواضع مقامات ایرانی که با بازرسی از تأسیسات نظامی مخالفت کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهم در مورد این مواضع گمانه‌زنی یا آنها را تفسیر کنم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سازمان فنی است و بر واقعیات متمرکز است.» آمانو اظهار کرد: در کشورهایی که پروتکل الحاقی اجرایی می‌شود، «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این حق را دارد که خواستار دسترسی به تمام سایت‌ها از جمله نظامی شود.» وی افزود: «رسیدن به این اطمینان که برنامه هسته‌ای ایران، صرفا اهداف صلح‌آمیز دارد، سال‌ها زمان می‌برد.»

آمانو همچنین گفت در صورتی که توافق هسته‌ای امضا شده و آژانس مسئول نظارت بر حسن اجرای آن باشد، این امر به مهم‌ترین وظیفه آژانس بدل می‌شود و این نهاد به منابع انسانی و مالی بیشتری نیاز خواهد داشت. مدیرکل آژانس گفت: نظارت بر توافق موقت ایران و شش کشور، ماهانه یک میلیون یورو به مخارج آژانس افزوده است. وزیر خارجه فرانسه هم گفته اگر توافق هسته‌ای با ایران امکان دسترسی به اماکن نظامی را ندهد، پاریس حاضر به امضای توافق نخواهد بود. به گزارش فارس و به نقل از رویترز، لوران فابیوس گفت: گروه 1+5 توافقی را که در آن امکان دسترسی به تمام مکان‌ها از جمله سایت‌های نظامی داده نشود، نمی‌پذیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها