در آستانه انتخابات عمومی در ترکیه احتمال روند افزایش آرای حزب دموکراتیک خلق‌ها به بالای 10 درصد می‌تواند بزرگ ترین مانع برای تحقق آرمان‌های حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان باشد. ناظران می‌گویند در تب و تاب فضای انتخابات عمومی از هم‌اکنون این پرسش مهم مطرح است که آیا کوچک‌ترین حزب در مجلس ترکیه (حزب دموکراتیک خلق‌ها متعلق به کردهای این کشور) قادر خواهد بود از سد حد نصاب کسب حداقل 10 درصد از کل آرا برای ورود به مجلس بگذرد یا خیر. انتخابات مجلس ترکیه قرار است 7 ژوئن امسال (17 خرداد 1394) برگزار شود.
کد خبر: ۸۰۱۶۸۸

هر حزبی برای ورود به مجلس ترکیه باید حداقل 10 درصد آرا را کسب کنند. شرایط انتخابات پیش‌رو در ترکیه با انتخابات پیشین بسیار متفاوت بوده و شمار آرای حزب کردها آینده سیاسی این کشور را رقم خواهد زد. این امر در صحنه سیاسی ترکیه به این معناست که چنانچه حزب دموکراتیک خلق‌ها حد نصاب 10 درصدی را پشت سر بگذارد، حزب حاکم عدالت و توسعه حدود 40 کرسی را از دست خواهد داد و تعداد کرسی‌هایش به رقمی بین 270 تا 310 کرسی خواهد رسید. احزاب ترکیه در صورت کسب 276 کرسی از مجموع 550 کرسی مجلس می‌توانند دولت تشکیل دهند، اما برای تغییر قانون اساسی نیاز به داشتن 367 نماینده و برای بردن یک مصوبه به همه‌پرسی نیز به دست‌کم 330 نماینده نیاز است. در صورت ورود حزب دموکراتیک خلق‌ها به مجلس ترکیه، حزب حاکم از تصاحب کرسی‌های لازم برای تحقق خواسته‌های خود ناتوان خواهد بود.

میزان تحقق آرزوهای اردوغان به نسبت پیروزی حزب حاکم بستگی دارد و به این دلیل رئیس‌جمهور کنونی ترکیه و حزب حاکم یک جهت را در تبلیغات انتخاباتی برای افزایش آرای حزب حاکم عدالت و توسعه پی گرفته‌اند و اردوغان در همه سخنرانی‌های خود مردم را به حمایت از این حزب فرا می‌خواند. احزاب مخالف با این اقدام اردوغان مخالفت می‌کنند و می‌گویند رئیس‌جمهور براساس قانون باید در این مقام بی‌طرف باشد و تبلیغات وی به نفع حزب حاکم و علیه دیگر احزاب سیاسی، مغایر با قانون اساسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها