پس از ماجرای تصویب‌نامه لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال ۱۳۴۱، دو هیات مذهبی از کسبه و تجار بازار تهران تصمیم گرفتند با یکدیگر ائتلاف کنند. سپس یکی دیگر از هیات‌های فعال بازار را نیز مطلع و در ائتلاف خود سهیم کردند. آن‌ها پس از ائتلاف، در یکی از ملاقات‌های مردمی با امام خمینی(ره)، ماجرای ائتلاف خود را به اطلاع ایشان رساندند و ایشان نیز ائتلافشان را تأیید کردند. ائتلاف‌کنندگان که بعد‌ها به «هیات‌های مؤتلفه اسلامی» معروف شدند، هیات‌های مسجد امین‌الدوله، مسجد شیخ علی و اصفهانی‌ها در بازار تهران بودند. بدین ترتیب با تائید امام در اول خرداد 1342 هیئت های موتلفه اسلامی کار خود را آغاز نمودند. از جمله بنیانگذاران و اعضای اولیه این جمعیت می توان به حبیب‌الله عسگراولادی مسلمان، حاج صادق امانی، مرتضی نیک‌نژاد، رضا صفارهرندی، صادق اسلامی، سیداسدالله لاجوردی و مهدی عراقی اشاره کرد.

هیات‌های مؤتلفه اسلامی، در میان گروه‌های مبارز پیش از انقلاب، تنها تشکل و گروهی بود که از‌‌‌ همان ابتدا فعالیت‌های سیاسی ـ مذهبی خود را حول محور امام خمینی و مبارزه با استبداد پهلوی متمرکز کرد. سامان دادن اعتصاب‌های سراسری، برپا کردن تظاهرات در شهرهای مختلف، تکثیر و توزیع نوشته‌ها، بیانیه‌ها و نوارهای صوتی امام خمینی(ره) از مهم‌ترین فعالیت‌های سیاسی این جمعیت در سال‌های پیش از انقلاب بود. این جمعیت همچنین روابطی نیز با فدائیان اسلام داشتند. یکی از اقدامات مهم اعضای جمعیت موتلفه اسلامی ترور حسنعلی منصور در اوایل بهمن ماه 1343 بود. این ترور به وسیله محمد بخارایی و در واکنش به مساله‌ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و نیز جریان کاپیتولاسیون صورت گرفت. در ارتباط با ترور منصور در سال ۴۴ چهار نفر از اعضای موتلفه اعدام شدند و شش نفر دیگر به زندان ابد محکوم شدند.

پس از این جریان اعضای موتلفه در پوشش فعالیت‌های فرهنگی ـ مذهبی از جمله تأسیس مکتب تحقیقات و تبلیغات صادقیه، بنیاد رفاه و تعاون، مدرسه رفاه، شرکت سبزه، شرکت صحرا، شرکت فیلم در خدمت دین و... تا تشکیل ستاد استقبال از امام به فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی خود ادامه دادند. در ادامه می توانید تصاویری از اعضای جمعیت موتلفه اسلامی را مشاهده نمایید.

صادق امانی، حبیب الله عسگراولادی و مهدی عراقی از اعضای موتلفه

محمد بخارایی، رضا صفارهرندی، مرتضی نیک نژاد، صادق امانی و مهدی عراقی از اعضای هیأت های مؤتلفه اسلامی در بیدادگاه شاه

گفتگوی رضا صفارهرندی، محمد بخارایی، مرتضی نیک نژاد، صادق امانی و مهدی عراقی در بیدادگاه رژیم پهلوی

عده ای از اعضای هیأت های موتلفه اسلامی در کرج

محمد صادق امانی

محمد صادق اسلامی از اعضای هیئت های موتلفه اسلامی

محمد بخارایی ضارب حسنعلی منصور

حاج مهدی عراقی در زندان شاه

شهید مهدی عراقی در کنار امام خمینی(ره) و شهید بهشتی