در دیدار جهانگیری و حیدر العبادی مطرح شد

موضع واحد ایران و عراق برای مقابله با داعش

رایزنی مقامات ایرانی در عراق، سوریه و لبنان

همزمان با شدت گرفتن تحولات منطقه‌ای و در شرایطی که آتش‌بس یمن پایان یافته و شهر الرمادی عراق به دست داعش افتاده است، علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، دیروز به لبنان رفت و با مقامات این کشور رایزنی کرد؛ وزیر دفاع کشورمان هم به عراق رفته و رستم قاسمی، رئیس ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه نیز با سفر به دمشق با بشار اسد گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۷۹۹۳۴۷

علی‌اکبر ولایتی اگرچه با عنوان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی و به عنوان مهمان ویژه و سخنران اختتامیه گردهمایی جهانی علمای اسلام برای فلسطین به لبنان رفته، اما دیدارهای او با مقامات لبنانی از اهمیت بالایی برخوردار است. وی پس از دیداری که با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان داشت، در کنفرانسی خبری با تاکید بر این‌که «امور یمن ربطی به کشورهای دیگر از جمله حکومت سعودی ندارد»، اظهار کرد: با توجه به این‌که حکومت سعودی یک طرف قضیه است باید هر اجلاسی درباره یمن در یک محل بی‌طرف برگزار شود.

به گزارش ایرنا، ولایتی اظهار کرد: هر اجلاسی در خصوص یمن فقط باید بین یمنی‌ها و با وساطت سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و در یک محل بی‌طرف برگزار شود.

مشاور عالی رهبر انقلاب در امور بین‌الملل همچنین در مصاحبه‌ای که با رویترز داشت، گفت که ایران آماده است به عراق در جنگ با داعش کمک کند.

به گزارش فارس، وی در واکنش به کنترل بخش‌هایی از شهر الرمادی توسط گروه تروریستی داعش تاکید کرد که مطمئنم الرمادی بزودی آزاد خواهد شد.

ولایتی که به بیروت سفر کرده است، افزود: اگر دولت عراق رسما از ایران درخواست کند جمهوری اسلامی به این درخواست لبیک خواهد گفت و گام‌هایی در جهت کمک به عراق برای مقابله با داعش بر خواهد داشت.

ولایتی با تاکید به این‌که «حل مشکلات لبنان برعهده مردم این کشور است»، گفت: با سابقه درخشانی که مردم لبنان در دموکراسی و مردم‌سالاری دارند، امیدواریم بتوانند و خواهند توانست هرچه زودتر رئیس‌جمهوری مطلوب خودشان را انتخاب کنند.

رئیس مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که ما در آرزوی توفیق ملت لبنان هستیم، گفت: از هر کمکی که به عنوان یک کشور دوست از ما بربیاید، دریغ نخواهیم کرد.

تقویت مقاومت سوریه، در سایه همکاری با ایران

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه هم در دیدار رستم قاسمی، رئیس ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه که به دمشق رفته است، با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک با ایران، تصریح کرد: این همکاری‌ها موجب تقویت مقاومت مردم سوریه در برابر گروه‌های تروریستی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، اسد در این دیدار، مراتب تشکر و قدردانی مردم و دولت سوریه از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، دولت و مردم مسلمان ایران را مورد تاکید قرار داد. رستم قاسمی نیز در این دیدار بار دیگر مواضع حمایتی ایران از سوریه را یادآور شد و با تاکید بر این که تهران همواره در کنار ملت و دولت سوریه خواهد ایستاد، خاطرنشان کرد: حمله همه‌جانبه گروه‌های تروریستی تکفیری علیه سوریه نقشه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا برای ضربه‌زدن به خط مقاومت است. قاسمی با نخست‌وزیر سوریه هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

گسترش همکاری‌های دفاعی ایران و عراق

وزیر دفاع کشورمان هم دیروز در صدر یک هیات بلندپایه دفاعی وارد فرودگاه بغداد شد و از سوی ارتشبد بابکر زیباری، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان در این سفر که به دعوت رسمی خالد متعب یاسین العبیدی، وزیر دفاع جمهوری عراق صورت گرفته است، علاوه بر مذاکره با همتای عراقی خود، با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزرای کشور و امور خارجه، رئیس و اعضای کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق و برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی این کشور دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد. وزیر دفاع کشورمان در دیدار با حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، با یادآوری این‌که ایران از ابتدای تعرض جریان داعش در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است، گفت: تازمانی که دولت و ملت عراق بخواهند در کنار آنان خواهیم ایستاد.

به گزارش ایرنا، دهقان یادآورشد که رهبری، دولت و ملت ایران همواره از تمامیت ارضی با استقرار کامل امنیت و آرامش در عراق حمایت کرده و خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها