جام جم ورزشی: لیگ های معتبر اروپایی یکی پس از دیگری تمام می شوند. پنج لیگ معتبر لالیگا، لیگ برتر انگلیس، سری آ ایتالیا ، بوندسلیگا و لوشامپیونه تقریبا به خط پایان رسیده اند و پرونده آنها ظرف یکی دو هفته آینده بسته می شود.
کد خبر: ۷۹۸۵۹۰
بر فراز قاره سبز

به گزارش جام جم ورزشی ، برخی از این لیگ ها قهرمان خود را چند هفته پیش از پایان لیگ شناختند اما برخی دیگر تا هفته پایانی و قبل از آن صبر کردند تا قهرمان خود را معرفی کنند. آنچه در ادامه می آید نگاهی کلی به "ترین" های این فصل فوتبال اروپاست:

برترین ستاره بالای 34 سال: زلاتان ابراهیموویچ هنوز 34 سالش تمام نشده وگرنه قطعا در صدر این فهرست قرار می گرفت اما حال که چشم پوشی از نام او امکان پذیر است هیچ انتخاب دیگری به غیر از آندره آ پیرلو باقی نمی ماند. ستاره 36 ساله یوونتوس کمک زیادی به چهارمین قهرمانی تیمش در سری آ ایتالیا کرد و علاوه بر آن نقش مهمی در صعود این تیم به فینال لیگ قهرمانان اروپا در این فصل داشت.

برترین بازیکن جوان: قطعا این عنوان نام های زیادی را در برمی گیرد. بازیکنانی نظیر پوگبا قطعا دیگر پدیده محسوب نمی شوند، پدیده های فوتبال اروپا را می توان در نام های گمنام تری جستجو کرد اما نقش پدیده بودن را که کنار بگذریم دوباره به نام پل پوگبا ستاره فرانسوی یوونتوس می رسیم. او مهره ای قابل اتکا و تحسین برانگیز برای یوونتوس به شمار می رود. پوگبا در 22 سالگی خیلی با تجربه عمل می کند. اینجا نام منیر الحدادی هم تا حدودی می تواند مورد توجه قرار بگیرد. او با 18 سال سن در ابتدای فصل در ترکیب بارسلونا خوش درخشید اما به تدریج زیر سایه فوق ستاره هایی به نام لیونل مسی ، نیمار و لوئیس سوارز محو شد. الحدادی احتمالا به طور قرضی از بارسلونا جدا می شود. اما می رسیم به هری کین ستاره 22 ساله تاتنهام. او گاهی اوقات با گلزنی هایش یکه تنه تیمش را پیروز میدان می کرد. کین در پایان فصل لیگ برتر انگلیس عنوان برترین بازیکن جوان را هم به دست آورد. ستاره تاتنهامی ها در رده دوم برترین گلزنان این فصل لیگ برتر انگلیس قرار دارد.

محبوب ترین ستاره باشگاه های اروپایی: کدام بازیکن بیش از هر بازیکن دیگری در اروپا از سوی باشگاه های بزرگ اروپایی پیشنهاد دارد؟ اینجا باز هم نام پل پوگبا مطرح است، بازیکنی که در طول یک سال گذشته مورد توجه تیم هایی نظیر رئال مادرید، بارسلونا، منچستریونایتد، چلسی ، منچسترسیتی، پاری سن ژرمن و چند تیم دیگر قرار داشت. البته با تمام این پیشنهادات هیچ بعید نیست پوگبا در یوونتوس بماند.

پر انتقادترین ستاره ها: قراردادهای کلان و دستمزدهای هفتگی نجومی هرگز تضمینی برای درخشش یک بازیکن و موثر بودن او در ترکیب تیم نیست. در این فصل ستاره های متعددی بودند که فصل بسیار بدی را سپری کردند. گرث بیل گران ترین بازیکن تاریخ در صدر این بازیکنان قرار دارد. او در این فصل به هیچ عنوان فروغ فصل گذشته را نداشت و بارها از سوی تماشاگران رئال هو شد. خودخواهی او در پاس دادن به دیگر بازیکنان نیز دلیل دیگری برای هو شدن او بود. جدایی بیل از رئال مادرید و پیوستن او به تیم هایی نظیر منچستریونایتد و یا چلسی بسیار محتمل به نظر می رسد. روبین فن پرسی مهاجم هلندی منچستریونایتد نیز ستاره پرانتقاد دیگر است. البته نباید فراموش کرد آمار ضعیف گلزنی وی در این فصل تا حد بسیار زیادی به مصدومیت های پیاپی اش دارد. رادامل فالکائوی کلمبیایی که به طور قرضی از موناکو به منچستریونایتد پیوست نیز ستاره دیگری بود که به هیچ عنوان راضی کننده ظاهر نشد.

رکوردداران مصدومیت: رئال مادرید را می توان تیم مصدوم های کهکشانی توصیف کرد. سامی خدیرا تقریبا تمام فصل با مشکل مصدومیت دست و پنجه نرم می کرد و سرخیو راموس نیز در سه نوبت به دلیل مصدومیت در ترکیب رئال به میدان نرفت. دیه گو کاستا مهاجم اسپانیایی چلسی نیز در حالی که در هفته های ابتدای لیگ برتر انگلیس و حتی در میانه های آن یکه تاز جدول گلزنان بود با چند مصدومیت پیاپی جای خود در جدول گلزنان را ابتدا به سرخیو آگوئرو ستاره منچسترسیتی داد و سپس رده دومی او هم از دست رفت و رتبه دوم به هری کین مهاجم جوان تاتنهام رسید.

پدیده برتر فصل: طبق معمول فوتبال اروپا پر بود از پدیده های مختلف با ملیت های مختلف اما یکی از آنها بیشتر از بقیه سر و صدا کرد و او کسی نبود جز مارتین اودگارد نروژی. این پدیده شگفت انگیز نروژی که با حضور در ترکیب تیم ملی نروژ جوان ترین بازیکن تاریخ رقابت های مقدماتی یورو لقب گرفت هم اکنون 17 ساله است. او تقریبا از سوی تمام باشگاه های بزرگ اروپایی پیشنهاد داشت، از رم و بارسلونا گرفته تا آرسنال و منچستریونایتد اما در نهایت تیمی که انتخاب کرد رئال مادرید بود. از این نوجوان نروژی در آینده باز هم خواهیم شنید.

گلزن ترین ها: سرخیو آگوئرو تا اینجای فصل 24 گل برای منچسترسیتی زده است، در ایتالیا کارلوس توس با 22 گل یکه تاز است اما درباره برترین گلزنان لیگ اسپانیا همه چیز متفاوت است چرا که صدرنشینان جدول گلزنان لالیگا یعنی کریستیانو رونالدو و لیونل مسی هر کدام به ترتیب 42 و 40 گل به ثمر رسانده اند. آنها در این فصل گلزنان بی چون و چرا و مطلق فوتبال قاره سبز بودند.

برترین دروازه بان: جیان لوئیجی بوفون با کسب چهارمین قهرمانی پیاپی در سری آ با یوونتوس و همچنین صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا انتخاب بسیاری برای برترین دروازه بان فصل است. البته دیوید دخیا سنگربان اسپانیایی منچستریونایتد با اینکه در این فصل در لیگ قهرمانان اروپا بازی نکرد و با تیمش به عنوان قهرمانی هم نرسید اما با "سیو" های بی شمار و شگفت انگیز قطعا یکی از برترین گلرهای فصل لقب می گیرد. تیبوت کورتوآ سنگربان بلژیکی چلسی نیز از دیگر دروازه بانان برتر فصل بود. در این میان نمی توان نامی از مانوئل نویر برترین دروازه بان جهان در سال گذشته آورد. او فروغ گذشته را نداشت.

برترین مربی: خوزه مورینیو چلسی را قهرمان لیگ برتر انگلیس کرد اما آیا می توان او را با دفاع اتوبوسی اش برترین مربی اروپا نامید؟ پاسخ بسیاری به این سوال منفی است اما به همان میزان بسیاری دیگر اعتقاد دارند او مربی برتر اروپاست. لوئیس انریکه سرمربی بارسلونا در این فصل هم جز برترین ها بود و اصلا شاید در صدر مربیان برتر قرار بگیرد. او بارسلونا را قهرمان لیگ برتر کرد آن هم در حالی که نخستین فصل مربی گری خود در این باشگاه را پشت سر می گذارد.

پرتماشاگرترین لیگ: لالیگای اسپانیا نه تنها برترین لیگ فوتبال جهان که پرتماشاگرترین لیگ نیز به شمار می رود. ورزشگاه های اسپانیا معمولا مملو از تماشاگرانی است به تماشای بازی تیم دلخواه خود آمده اند. میانگین 39 هزار تماشاگر برای هر بازی ثبت شده است. بارسلونا با پیشی گرفتن از رئال مادرید در صدر پرتماشاگرترین تیم لالیگا قرار دارد.

هیلدا حسینی خواه/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها