رانندگان اتوبوس در هر سرویس ۶۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند

سهم بالای خواب آلودگی رانندگان در تصادفات

در دو دهه گذشته رخ داده است

400 هزار کشته در جاده های کشور

آمارها نشان می دهد که در ۲۰ سال اخیر بیش از ۴۰۰ هزار شهروند ایرانی جان خود را در جاده های کشور از دست داده اند.
کد خبر: ۷۹۸۵۵۷
400 هزار کشته در جاده های کشور

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی کشور از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۳ بیش از ۴۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند و در جدیدترین آمارهای این سازمان در سال گذشته حدود ۱۷ هزار کشته و ۳۰۰ هزار مجروح بر اثر تصادفات رانندگی ثبت شده است.

دلایل بروز تصادفات رانندگی در جاده های کشور

بر اساس این گزارش این سوال مطرح می شود که چه عاملی موجب بروز تصادفات و مرگ میر در جاده می شود؟ کمیسیون ایمنی راه های کشور اعلام کرده است: ۳۰.۸ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، ۲۵.۲ درصد انحراف به چپ، ۲۲.۶ درصد سرعت غیر مجاز، ۹ درصد عدم توانایی کنترل وسیله، ۵.۶ درصد عدم رعایت حق تقدم و ۶.۸ درصد سایر موارد است. این آمار نشان می دهد که خطای راننده یا همان خطای انسانی دلیل اصلی تصادفات را به خود اختصاص داده است.

اما نکته قابل تامل این است که سالانه هزاران نفر به دلیل جرائم غیرعمد به ویژه تصادفات رانندگی و پرداخت دیه راهی زندان می شوند و اگر کمک نهادهایی مانند ستاد دیه نبود تعداد این زندانیان روز به روز در حال افزایش بود.

رانندگان باید قبل از رانندگی به غیر از رعایت نکات ایمنی و قوانین راهنمایی و رانندگی قوانین کیفری که در انتظار مجرمان و متخفان رانندگی است را بدانند تا شاید جنبه بازدارندگی و هوشیاری بیشتری را برای راننده بهمراه داشته باشد.

قتل عمد در رانندگی ۳ سال حبس بعلاوه دیه کامل

بر اساس ماده ۷۱۴ قانون جرائم ناشی از تخلفات رانندگی آمده است: هرگاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده ماشین یا موتور منتهی به قتل عمد شود مرتکب ۶ ماه تا ۳ سال حبس و دیه کامل را هم باید پرداخت کند.

همچنین در ماده ۷۱۸ آمده که اگر راننده مست بوده یا گواهینامه نداشته باشد و یا اینکه سرعتش بیش از حد مجاز باشد و حتی وسیله نقلیه اش دارای نقص فنی تاثیر گذار در تصادف گزارش شود به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در موارد فوق محکوم می شود. نکته قابل تامل در ماده ۷۱۹ این قانون است که اگر راننده از رساندن فرد مصدوم در تصادف خودداری کند به دو سوم حداکثر مجازات در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد.

البته قانون برای آنهایی که گواهینامه ندارند هم عنوان کرده برای بار اول حبس تعزیری و جزای نقدی و برای بار دوم ۲ تا ۶ ماه حبس برای این مجرمان دیده شده است. ( مهر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها