رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم غرب استان تهران:

باید مشکلاتمان را با منطق، استدلال و مذاکره حل و فصل کنیم

رئیس‌جمهور در افتتاحیه سی و دومین دوره مسابقات قرآن:

مبادا غیرمسلمانان در عمل به قرآن از ما پیشی بگیرند

سالن اجلاس سران، حضور رئیس جمهور و حافظان و قاریان 85 کشور جهان؛ این یعنی آغاز سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران.
کد خبر: ۷۹۸۳۴۸
مبادا غیرمسلمانان در عمل به قرآن از ما پیشی بگیرند

مسابقاتی که اکنون به یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای قرآنی جهان تبدیل شده است. از همین رو حسن روحانی سخنرانی در این مراسم را قرصت مناسبی دید تا «عمل به قرآن» را محور سخنانش قرار دهد.

به گزارش جام‌جم، رئیس‌جمهور در مراسم بزرگ‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام که عصر جمعه برگزار شد، با اشاره به اعجاز قرآن کریم و این‌که هیچ‌کس قادر به آوردن کلامی همانند قرآن نیست، عنوان کرد: باید به عمق آیات قرآن دست یابیم و در زندگی خود آثار عملی قرآن را مشاهده کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که معجزه پیامبر گرامی اسلام، کتاب فخر و افتخار برای همه مسلمانان است، گفت: همه مسلمانان قرآن را به زبان وحی قرائت می‌کنند که این امر سبب اتحاد و وحدت در میان مسلمانان شده است.

روحانی اختلاف نداشتن مسلمانان بر سر متن قرآن و این‌که همه مسلمانی متن واحدی را قرائت می‌کنند، را یکی از نعمت‌های بزرگ پروردگار به ما مسلمانان برشمرد و او با اشاره به آیه 29 سوره ص اظهار کرد: قرآن برای دقت و تدبر در آیات آن نازل شده است، در صورتی که در آیات آن تدبر کنیم این کتاب برای سراسر زندگی می‌تواند برکت خیر داشته باشد.

به گفته رئیس‌جمهور، باید یکی از شاخص‌های جامعه اسلامی حفظ قرآن کریم باشد، اما شاخص بالاتر جوامع اسلامی باید عمل به قرآن کریم باشد. او با تأکید بر این‌که هم‌اکنون جوامع اسلامی به تعیین شدن شاخص عمل به قرآن در جوامع خود نیازمند هستند، پرسید: مگر قرآن از ما چه می‌خواهد؟ قرآن از ما تقوا، وحدت، اتحاد در میان مسلمانان، الفت با یکدیگر و دعوت به خیر و امربه معروف و نهی از منکر و نماز و عبادت و حج و ... را می‌خواهد.

او با تأکید بر پیروی از قرآن اجرای فرامین و دستورات این کتاب آسمانی افزود: جامعه‌ای که با شور و مشورت اداره شود اثری از استبداد در آن دیده نخواهد شد و آن جامعه‌ای خواهد بود که عدل و داد و اعتدال در آن هست.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که باید شاخصه‌هایی که نشان دهد در بین مسلمانان تا چه میزان مسائلی از قبیل امانتداری، فساد و مبارزه با آن، رشوه و... طراحی شود، هشدار داد: نکند به زمانی برسیم که در جامعه تنها ظاهر قرآن حاکم باشد اما عمل به آن وجود نداشته باشد. نکند در شرایطی قرار بگیریم که دیگران و غیرمسلمان‌ها در عمل به مفهوم قرآن از ما پیشی بگیرند. مبادا به روزی برسیم که آنها برای خود اتحادیه و قانون مشترک بنویسند و مسلمانان به تفرقه و اختلاف بیشتر نزدیک شوند.

حضور نمایندگان 85 کشور در مسابقات

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به این‌که برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از سال 60 آغاز شده است، گفت: سال اول این مسابقات با حضور 11 نماینده از کشورهای دیگر برگزار شد، اما امسال در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از 85 کشور نماینده داریم .

او با بیان این‌که مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با مسابقات بین‌المللی قرآن دیگر کشورها امتیازات منحصر به فردی دارد، عنوان کرد: یکی از امتیازات مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برگزاری این مسابقات در 2 رشته قرائت و حفظ است در حالی که مسابقات قرآن دیگر کشورها فقط در رشته قرائت برگزار می‌شود . به گفته او، برگزاری برنامه‌های جنبی گسترده در حاشیه برگزاری مسابقات از دیگر امتیازات مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران است: در حاشیه این مسابقات، همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی برگزار می‌شود که مشابه آن در دیگر مسابقات بین‌المللی قرآن دیده نمی‌شود.سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با حضور قاریان و حافظان قرآن کریم از 85 کشور به مدت یک هفته در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در حال برگزاری است.

عملکرد رسانه ملی در این مسابقات

یکی از اتفاقات مهم در سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، پوشش کامل آن از سوی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته حیدر جاودان مدیر گروه محافل و مناسبت‌های شبکه قرآن، از ساعت 18 جمعه ارتباط مستقیم شبکه قرآن و معارف سیما با محل مسابقات در سالن اجلاس سران آغاز شده و از شنبه هم شبکه‌های پرس تی‌وی، افق و مستند سیما و اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی به همراه شبکه‌های دیگر کار اطلاع‌رسانی مسابقات را به صورت گسترده آغاز کرده‌اند.

از سوی دیگر، تمامی بخش‌ها و مراحل این دوره از مسابقات، اعم از مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی از ساعت 16 تا 22 و 15 دقیقه از رادیو قرآن به صورت زنده پخش می‌شود. همچنین مراسم اختتامیه این مسابقات جمعه این هفته از ساعت 18 تا 20 از رادیو قرآن به صورت مستقیم روی آنتن می‌رود.

پخش مستقیم دیدار شرکت‌کنندگان، هیات داوران و جامعه قرآنی کشور با رهبر معظم انقلاب نیز در دستور کار رادیو قرآن قرار دارد.

برنامه‌های جانبی این دوره از مسابقات از جمله همایش پژوهش‌های قرآنی و نیز همایش بانوان فعال قرآنی نیز توسط رادیو قرآن در قالب برنامه تولیدی آماده و پخش خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن برای پوشش گسترده و کامل این دوره از رقابت‌های قرآنی، استقرار 2 استودیو در محل برگزاری مسابقات است که یکی در قسمت صحن شرقی سالن و دیگری در داخل سالن برگزاری مسابقات و نزدیک به محل اجرای مسابقات است.

برگزاری مسابقه و گفت‌وگو با مسئولان حاضر در مسابقات، استادان و کارشناسان در حوزه فعالیت‌های قرآنی بویژه حفظ و قرائت قرآن کریم، ارائه گزارش و اعلام اخبار این رقابت‌ها، از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن همزمان با سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن است.

همچنین دومین تجربه رادیو قرآن در عرصه اطلاع‌رسانی در حوزه فضای مجازی و چندرسانه‌ای نیز از طریق نرم‌افزار موبایلی در این دوره از مسابقات انجام خواهد شد.

در این بخش برنامه موبایلی «صدای قرآن» که پیشتر همزمان با مسابقات سراسری قرآن در تبریز افتتاح و در اختیار قرآن‌دوستان قرار گرفته بود، این بار با ایجاد تغییراتی در نما و نوع کاربری در قالبی زیبا برای خدمات اطلاع‌رسانی در حوزه‌های فیلم، صوت، عکس و متن از جریان مسابقات بین‌المللی قرآن ارائه شده است.

علاقه‌مندان برای دانلود این نرم‌افزار کاربردی با حجم کم و نصب آسان، و اطلاع لحظه به لحظه از آخرین برنامه‌های اجرا شده در متن و حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن می‌توانند به نشانی اینترنتی سایت رادیو قرآن مراجعه نمایند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها