جام جم آنلاین گزارش می دهد

سقوط «مردم امروز» در تله «شارلی ابدو»

موج پیامدها و واکنش های حمله به نشریه موهن شارلی ابدو در پاریس در حالی به ایران رسید و دامن یکی از روزنامه های کشور را گرفت که حتی مقامات غربی نیز مراقب بودند در دام جریان اسلام هراسی به راه افتاده در اروپا نیفتند.
کد خبر: ۷۶۰۵۴۸
سقوط «مردم امروز» در تله «شارلی ابدو»

به گزارش جام جم آنلاین، مدیر مسئول روزنامه «مردم امروز» گفت: این روزنامه عصر امروز شنبه از سوی دادسرای «فرهنگ و رسانه» توقیف شده است.

احمد ستاری گفت: شعبه 2 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه با ابلاغ حکمی به دفتر روزنامه مردم امروز، تیتر و عکس صفحه اول این روزنامه را موهن شناخت.

خبرگزاری ایرنا با اعلام این خبر افزود: تیتری که ستاری به آن اشاره دارد مربوط به دو روز پیش است که در آن تصویری از جرج کلونی بازیگر آمریکایی به چشم می خورد و بالای سر او نوشته شده است: من هم «شارلی» هستم.

وی افزود: در این حکم به استناد بند یک و هفت ماده شش قانون مطبوعات، روزنامه «مردم امروز» از ادامه انتشار منع شده است.

بازنشر سخنان جورج کلونی چه ضرورتی داشت؟

در اولین واکنش ها به انعکاس حمایت هنرپیشه آمریکایی از نشریه موهن شارلی ابدو در تیتر یک این روزنامه، پایگاه افکارنیوز نوشت: ماجرای توهین نشریه شارلی ابدو به پیامبر اسلام و به دنبال آن جنجالی های بوجود آمده در پاریس طی روزهای اخیر واکنش های زیادی را در کشورهای اسلامی به ویژه ایران به خود اختصاص داده است.

بنابر این گزارش دفتر این نشریه که پیش از این هم بارها کاریکاتورهای موهن از شخصیت‌های مورد احترام اسلام و به خصوص پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) منتشر کرده بود، روز چهارشنبه هفته گذشته مورد هجوم دو فرد مسلح قرار گرفت و ۱۲ نفر از جمله ۲ پلیس کشته شدند.

پس از این حمله، عوامل باقی‌مانده نشریه از تلاش برای انتشار هرچه سریع‌تر یک ویژه‌نامه خبر دادند، ویژه‌نامه‌ای که «پاتریک پلو» یکی از ستون‌نویسان «شارلی» گفته بود، چهارشنبه همین هفته و به ۱۶ زبان منتشر می‌شود.

وقاحت نشریه «شارلی ابدو» تا جایی ادامه می یابد که «ریشارد مالکا» وکیل این نشریه به رادیو فرانسه می گوید ویژه‌نامه آتی، حاوی کاریکاتوری هجوآمیز از پیامبر اسلام خواهد بود و چنین نیز شد.

افکار نیوز ادامه داد: هر چند توهین به پیامبر اسلام با واکنش های اعتراض آمیز مسلمانان سراسر جهان روبرو شد، اما برخی رسانه ها و نشریات داخلی ایران با انتشار مطالب و تصاویر تعجب برانگیز این شائبه را به وجود می آورند که آیا تفکر آنها نیز همسو با این نشریه هتاک است؟! به عنوان مثال روزنامه مردم امروز به سردبیری محمد قوچانی، از سردبیران مشهور روزنامه های زنجیره ای، با انتشار تصویری از جرج کلونی بازیگر و تهیه کننده آمریکایی در مراسم گلدن گلاب ۲۰۱۵، تیتر «کلونی: من هم شارلی هستم» را برای صفحه نخست خود برگزید.

این گزارش افزود: اینکه این بازیگر و تهیه کننده آمریکایی با چسباندن سنجاق سینه «من شارلی هستم» به کتش و اظهاراتی که در این مراسم بیان می دارد، به صف هتاکان به پیامبر اعظم(ص) پیوسته شکی نیست، اما بازنشر اظهارات این فرد از سوی روزنامه مردم امروز چه معنا و مفهومی می تواند داشته باشد؟ آیا براستی این شائبه بوجود نمی آید که تحریریه قوچانی در «مردم امروز» به صف حامیان هتاکان به جایگاه رسول خدا(ص) پیوسته اند؟!

واکنش کیهان

در واکنشی دیگر، روزنامه کیهان طی یادداشتی با عنوان «مسئولان چشم بسته و خوش‌رقصی دیکته‌نویسان وابسته» نوشت: مشخص نیست به چه علت روزنامه مردم امروز به سردبیری یک مجرم سابقه دار در فتنه 88 در حمایت از توهین کنندگان به پیامبر اسلام تیتر زده است!

کیهان افزود: این در حالی است که مسلمانان حقیقی، هم اکنون در جنگ با موج تروریسم فرامنطقه ای از نیجریه تا عراق درگیر هستند و پادوهای رسانه ای وابسته به جریان صهیونیستی، در نقش ابوجهل های منطقه ای از ترور شخصیت پیامبر‌اعظم مسلمانان حمایت می کنند!

انتقاد از وزارت ارشاد

در همین حال خبرگزاری فارس با حسین نجابت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مصاحبه کرد و نجابت درباره این موضوع گفت: بی‌شک نمی‌توان حمایت روزنامه «مردم امروز» از هتاکی به پیامبر اسلام(ص) را به حساب قصور و یا بی‌تجربگی دست‌اندرکاران آن گذاشت زیرا همه آنان روزنامه‌نگاران باسابقه هستند.

حسین نجابت افزود: وزارت ارشاد باید با این اقدام برخورد کند.

فارس این تیتر را برای مصاحبه بعدی را با زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انتخاب کرد: طبیب‌زاده: اگر جنتی با روزنامه مردم امروز برخورد قاطع نکند، وزیر دولت اسلامی نیست!

نماینده مردم تهران با اشاره به همراهی روزنامه مردم امروز با نشریه موهن شارلی ابدو گفت: در صورتی که برخورد قاطعی با این روزنامه صورت نگیرد، وزیر ارشاد خودش در مظان استیضاح خواهد بود، کما اینکه از گذشته هم در این مظان بوده است.

امیرحسین قاضی زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه اقدام وزارت ارشاد کاملا در جهت حمایت از توهین کنندگان به پیامبر(ص) و مقدسات بوده است، به خبرگزاری فارس گفت:‌ لازم است قوه قضائیه به عنوان مدعی‌العموم در برابر حامیان توهین‌کنندگان به مقدسات وارد شود.

پاسخ «مردم امروز»

امروز شنبه 27 دیماه پس از سه روز، روزنامه «مردم امروز» درباره تیتر جنجالی خود توضیح داد.

به گزارش مهر، روزنامه «مردم امروز» امروز شنبه ۲۷ دیماه در ستون «صدای مردم» خود و در پاسخ به دو پرسش از خوانندگانش در این خصوص، نوشت: اول اینکه اظهارات جُرج کلونی در هفتاد و دومین دوره فستیوال «گلدن گلوب» مربوط به قبل از انتشار شماره جدید مجله «شارلی ابدو» بوده و چه بسا اگر بعد از آن بود خود این بازیگر نیز آن شعار را تکرار نمی‌کرد و فضای قبل از انتشار شماره جدید این نشریه فرانسوی را با بعد از آن، باید متفاوت دانست. چون در فضای قبلی بحث ترور و قتل چند روزنامه‌نگار و کارتونیست و محکومیت اقدام گروه‌های تروریستی «داعش» و «القاعده» مطرح بود و در فضای بعدی موضوع اهانت، اولویت پیدا کرد. همچنان که قبل از شماره جدید این مجله نه‌تنها شخص رئیس‌جمهوری ایران و سخنگوی وزارت خارجه، اقدام تروریست‌ها را محکوم و تقبیح کردند که حتی آیت‌الله سیداحمد خاتمی نیز در خطبه‌های نمازجمعه تهران چنین کرد. بنابراین در آن مقطع، سخنان جرج کلونی و تکرار شعاری برای اعلام همبستگی با قربانیان و وجه ضد تروریستی داشت نه تایید اهانت اما فضای پس از انتشار شماره جدید، قطعاً متفاوت است.

این اظهار نویسنده پاسخ مردم امروز در حالی است که نشریه شارلی ابدو از همان ساعت های اولیه بعد از حمله به دفتر آن اعلام کرده بود که شماره بعدی خود را در تیرا‍ژ 3 و نیم میلیون نسخه منتشر می کند تا ثابت کند که از این حملات هراسی ندارد، بنابراین جایی برای طرح موضوع فضای قبل و بعد از انتشار شماره بعدی نشریه موهن با توجه به اعلام گردانندگان نشریه درباره ادامه عمل موهن خود وجود ندارد.

ملاحظاتی که غربی ها جدی تر گرفتند!

با این حال، قضاوت درباره اینکه روزنامه مردم امروز عامدانه و عالمانه اقدام به انعکاس حمایت بازیگر معروف آمریکایی از نشریه موهن شارلی ابدو کرده باشد یا نادانسته در دام حمایت از آن افتاده باشد، کار مقامات ذیصلاح است با این حال ذکر نکاتی درباره این اشتباه روزنامه مردم امروز ضروری به نظر می رسد:

بسیاری از سیاستمداران غربی و اروپایی با وجود فشارهای مختلف در داخل و خارج اروپا تلاش کردند به دام اسلام هراسی به راه انداخته شده در کشورهایشان نیفتند.

اظهارات فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه که حتی به تلاش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای بهره برداری از حوادث پاریس واکنش نشان داد، حاکی از این هوشمندی در حاکمیت فرانسه بود.

نتانیاهو تلاش کرد با تحریک احساسات اسلام هراسانه و با تکیه بر گرایش های ضد اسلامی در گروه های راست افراطی اروپا دولت فرانسه را در موضع امتیاز دهی قرار دهد و گفت: یهودیان فرانسه (برای حفظ جان خود از حملات) می توانند به اسرائیل مهاجرت کنند.

پاسخ اولاند را بسیاری از ناظران سیاسی حساب شده و دقیق تلقی کردند. رییس جمهور فرانسه گفت: یهودیان فرانسه فرانسوی خواهند ماند...

وی در ادامه گفت: این حملات تروریستی ربطی با اسلام ندارد.

ملاحظه می شود که حتی مسئولان کشوری که خود قربانی این حملات شده است می دانند که امکان سوء استفاده جریان های سیاسی خاص از چنین اتفاقاتی در کشورشان وجود دارد.

از این رو از یک روزنامه ایرانی انتظار می رفت که هوشمندی بیشتری درباره نحوه انعکاس واکنش ها و پوشش خبری- تحلیلی تبعات حمله به نشریه موهن داشته باشد و در تله جریان های خاص نیفتد.

حتی باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در دیدار با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس جدا دانستن مسلمانان را از بدنه جوامع اروپایی به عنوان یک تهدید جدی برای اروپایی ها تلقی می کند و در این باره به مقام های قاره کهن هشدار می دهد.

دیوید کامرون نیز اذعان می کند که سیاست های اشتباه باعث کشیده شدن دیوار بین قومیت های اروپایی شده است و بر ضرورت توجه به انسجام داخلی اروپا تاکید دارد.

از این منظر مقام های شناخته شده غربی هم با وجود سیاست های پنهان و آشکار خصمانه با مسلمانان هوشمندی خاصی را به خرج دادند تا جوامع اسلامی، اقدام موهن نشریاتی مانند شارلی ابدو را از چشم آنها نبینند و در چنین فضایی بازی خوردن رسانه های فعال در کشورهای اسلامی تنها به سود جریان های مترصد استفاده از پروژه های اسلام هراسانه است.

جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
سیدمحمد مهدی
United States
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
۰
۰
لعنت خداوند وتمام فرشتگان آسمان ومسلمانان جهان بر تمام عوامل روزنامه شارلی به خصوص مدیر مسئول ... اش وآن كاریكاتوریستی كه چنین اهانتی را كرد همچنین لعنت براولاند رئیس جمهور فرانسه ، این رابدانید با این كارهای شما هزاران برابر بر محبوبیت پیامبر عزیزمان افزوده شده وانسانهای بیشتر ی درسرتاسر دنیا علاقه گرویدن به دین اسلام راپیدا میكنند.این راهم بدانید كه خدای متعال چنان بلایی بر سر شما می آورد كه روزی هزار بار از خداوند تقاضای مرگ خود را میكنید
همچنین دولت جمهوری اسلامی ایران برای ابراز همدردی با تمام مسلمانان جهان به خصوص شیعیان ایران باید سفارت فرانسه درایران راتعطیل كرده وكلیه روابط خود با كشور فرانسه را قطع نماید.
احمد آقا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
۰
۰
ننگ بر شارلی پلید ورذل. والبته چندتا دنباله روی خودباخته داخلیش كه باز جو گیر شدن.... مردم از شما مبرا هستن چه اصلاح طلب باشن چه اصولگرا.

نیازمندی ها