توصیه واشنگتن پست به اوباما:

عربستان را تحریم تسلیحاتی کنید

نشست باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در حالی از امروز در کاخ سفید آغاز می شود و از فردا در کمپ دیوید ادامه می یابد، که هر دو طرف نارضایتی خود را از مواضع یکدیگر نشان داده اند.
کد خبر: ۷۹۷۷۸۶
نشست کمپ دیوید و نارضایتی اعراب و آمریکا از یکدیگر

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، ممکن است اوباما نتواند نگرانی های اعراب را در مورد دیپلماسی هسته ای ایران در نشست با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کاهش دهد، اما سوال این است که این موضوع چقدر برای واشنگتن مهم است؟

به نظر می رسد اوباما مطمئن است که واشنگتن اهرم نفوذ کافی برای مقابله با فشار اعراب دارد که خواستار افزایش اقدامات آمریکا به منظور توقف مداخله های ایران در منطقه هستند. موضوعی که بر منافع متفاوت آمریکا و متحدان درازمدت وی در منطقه خلیج فارس تاکید دارد.

اوباما با مقاومت در برابر اعراب

برای نمونه اوباما با مقاومت در برابر درخواست های کشورهای عربی برای ارائه تضمین های امنیتی جدید، استمرار ائتلاف نزدیک اما متشنج این کشورها را با خطر روبرو کرده است، به ویژه با در نظر گرفتن وابستگی دیرینه آنها به تسلیحات پیشرفته نظامی آمریکا.

احتمال دارد اوباما بیشتر به دلیل کاهش وابستگی آمریکا به نفت کشورهای عربی از موضع قوی تری در این نشست شرکت کند.

'کریم سجادپور' کارشناس بنیاد کارنگی می گوید: اهرم قدرت واشنگتن از کشورهای عربی بیشتر است.

بعضی کارشناسان معتقدند نسل جدید رهبران عربستان سعودی احتمالا با مداخله های بیشتر نظامی به این اقدام اوباما پاسخ می دهند. عربستان تاکنون به یمن حمله کرده و از مخالفان دولت 'بشار اسد' رییس جمهوری سوریه حمایت کرده است.

نگرانی اعراب از توافق هسته ای با ایران

غیبت چهار تن از سران شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز و فردا در کاخ سفید و کمپ دیوید می تواند انعکاسی از نگرانی آنها نه تنها در مورد تلاش اوباما برای رسیدن به توافق با ایران باشد بلکه از ناراحتی آنها از حمایت نکردن اوباما از مخالفان سوریه حکایت دارد.

این نشست که از روز چهارشنبه با دیدار خصوصی ولیعهد و نایب ولیعهد عربستان با اوباما در کاخ سفید آغاز شد، با ضیافت شام اوباما با حضور بقیه شرکت کنندگان ادامه می یابد. نشست روز پنج شنبه در کمپ دیوید با گفت وگو در مورد محورهای از پیش تعیین شده ادامه می یابد. مقامات آمریکایی می گویند هدف از این نشست تحکیم روابط راهبردی پنجاه ساله آمریکا و کشورهای عربی است.

کارشناسان معتقدند منافع مشترک آمریکا و اعراب مانند مهار ایران و وابستگی شدید آمریکا به نفت کشورهای عربی کمرنگ شده است.

دعوت اوباما از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ماه گذشته برای شرکت در نشستی در کمپ دیوید امیدهای زیادی در میان سران این کشورها پدید آورد اما کاخ سفید انتظارات از این نشست را کاهش داد.

در حالیکه مقامات کشورهای عربی خواستار تضمین های امنیتی جدی آمریکا هستند، مقامات آمریکایی می گویند انعقاد معاهده دفاعی و اعطای تعهد مکتوب ممکن نیست.

اعلام تعهد واشنگتن در قالب یک بیانیه

دولت اوباما از بابت تعهدی قانونی که این کشور را به جنگ دیگری در خاورمیانه بکشاند، هراس دارد. در عوض مقامات آمریکایی می گویند اوباما در قالب یک بیانیه مشترک یا حتی اعلامی کم اهمیت تر بر تعهد واشنگتن برای برگزاری رزمایش مشترک، تسهیل فروش تسلیحات به کشورهای عربی یا مشارکت در توسعه سامانه دفاع موشک بالستیک، تاکید می کند.

آمریکا انتظار دارد دولت های کشورهای عربی در عوض انتقادات خود را از توافق هسته ای با ایران متوقف کنند.

اما به نظر نمی رسد این امر قدرت های منطقه ای از جمله عربستان سعودی را راضی کند. ریاض معتقد است آمریکا به اندازه کافی حمایت ایران را از شبه نظامیان لبنان، سوریه، عراق و یمن جدی نمی گیرد.

'مروان المعشر' وزیر امور خارجه پیشین اردن می گوید دولت اوباما علاقه ای به تعامل بیشتر با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای حل نگرانی های آنها ندارد.

وی در جمع خبرنگاران در واشنگتن افزود: به نظر نمی رسد آنها این نشست را با احساس اطمینان مجدد از سوی آمریکا ترک کنند.

اما بسیاری از کشورهای عربی راه دیگری غیر از ادامه وابستگی به آمریکا ندارند، آنها میلیاردها دلار تسلیحات نظامی از آمریکا خریده اند و به مستشاران آمریکا وابسته اند. غیر از این شرکای معتبر دیگری در جامعه جهانی نیافته اند.

از این گذشته دو طرف از نظر اقتصادی و نظامی روابط زیادی با هم دارند. در حالیکه افزایش شدید تولید نفت و گاز داخلی در آمریکا به گمانه زنی ها مبنی بر کاهش منافع راهبردی آمریکا در منطقه دامن زده است، منفعت اصلی راهبردی واشنگتن را برای تامین امنیت بازارهای نفت جهان از بین نبرده است.

'برندا شافر' کارشناس مسائل امنیت انرژی در دانشگاه 'جرج تاون' گفت: اگر وضعیت عربستان سعودی بی ثبات شود، باید منتظر تبعات زیادی در سطح جهانی باشیم.

در حالیکه اوباما بر متحدان خود مانند ریاض برای تقویت مواضع دفاعی خود فشار می آورد، همچنان حمایت های پشتیبانی خود را از حمله تحت ائتلاف عربستان به یمن دریغ نکرده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها