معمای چگونگی تشخیص چهره توسط مغز با استفاده از روشی متفاوت و به سرپرستی محقق ایرانی «آرش افراز» پاسخ داده شد.
کد خبر: ۷۹۶۸۸۷
حل معمای تشخیص چهره به سرپرستی یک ایرانی

محققان از سال ها پیش به حل معمای چگونگی تشخیص چهره انسان ها علاقه مند بودند و تحقیقات پیشین قابلیت شناسایی چهره را به نورون های آشکارساز چهره نسبت داده بودند که تصور می شد مسئول تمایز بین چهره انسان ها از میان اجسام باشند.

اما تحقیقات اخیر محققان «MIT» از موسسه تحقیقاتی مغز «McGovern» ابعاد جدیدی از این معما را پاسخ داده است.

این پروژه به سرپرستی محقق ایرانی، دکتر آرش افراز انجام شده است. در این مطالعه، محققان با استفاده از روش اپتوژنتیک به بررسی میمون های ماکاک پرداخته که برای شناسایی و تشخیص تصاویر چهره های زنان و مردان آموزش دیده بودند.

افراز در رابطه با این تحقیقات می گوید: اگر نورون های آشکار ساز چهره در تمایز بین چهره ها نقش داشته باشند، پس بایستی با غیرفعال سازی آنها نتایج متفاوتی را در اختیار داشت سپس با استفاده از روشی که نورون ها را به کمک نور کنترل می کند، توانستیم به این معما پاسخ دهیم.

در این مطالعه از پروتئین حساس به نور برای سرکوب کردن بخش هایی از مغز میمون استفاده و این بخش مورد آزمایش قرار گرفت. سرکوب نورون ها با اختلال در توانایی تشخیص جنسیت تصاویر پاسخ داده شد.

نتایج این تحقیقات می تواند در توسعه پروتزهای بصری، درک بهتر ارتباطات بین نوورن ها در بیماری هایی مانند مبتلایان به بیماری صرع و ... سودمند باشد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها