به گفته حوثی‌ها، ائتلاف سعودی دیروز شنبه در سومین روز پیاپی، شمال یمن را مورد هدف حملات هوایی قرار داد.
کد خبر: ۷۹۶۳۲۱
تشدید حملات وحشیانه سعودی پیش از برقراری آتش بس

حوثی‌ها می گویند عربستان سعودی بیش از 100 حمله به مناطق صعده و استان حجه کرده و فرودگاه صنعا را نیز مورد هدف قرار داده است. این حملات در حالی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی گفته است از روز سه‌شنبه تصمیم دارد آتش بس اعلام کند. به نظر می‌رسد هدف از تشدید این حملات، ایجاد ویرانی و کشتارهای بیشتر و تسلیم کردن طرف مقابل باشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سماء، جنگنده‌های سعودی از حمله به مراکز ارتباطی، یک کارخانه تولید مین و دیگر تاسیسات حوثی‌‌ها در استان صعده در جوار مرزهای عربستان در روزهای اخیر خبر دادند. فرماندهی نیروهای مسلح عربستان سعودی عصر جمعه از احتمال حمله به سراسر استان صعده خبر داد و خواستار تخلیه این مناطق از سوی غیرنظامیان شد. ژنرال «احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف نظامی ‌به رهبری عربستان گفت: اکنون معادله و نحوه مقابله ما کاملا تغییر کرده و آنها برای این کار خود هزینه سخت و سنگینی خواهند پرداخت. امنیت عربستان برای ائتلاف و نیروهای مسلح ما یک اولویت اصلی است و آنها از این خط قرمز عبور کرده‌اند.

شاهدان نیز اعلام کردند پس از آن‌که مقامات صنعا از دریافت کمک‌های بشردوستانه در روزهای آینده و بازگشایی فرودگاه خبر دادند، جنگنده‌های ائتلاف فرودگاه بین‌المللی پایتخت یمن را بمباران کردند. حملات دیروز به حدی شدید بود که صدای اپوزیسیون بحرین را هم در آورد و در بیانیه ای رسمی‌خواستار توقف فوری جنگ عربستان سعودی به یمن شدند.باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز قرار است 13 می در واشنگتن پیش از دیدار با سران شورای همکاری خلیج فارس در کاخ سفید و کمپ دیوید، میزبان سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود باشد و درباره تجاوز این کشور به یمن گفت‌وگو کند.

حملات وحشیانه عربستان درحالی صورت می‌گیرد که 2 روز پیش جان کری وزیر خارجه آمریکا با ملک سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی دیدار و درباره عملیات نظامی‌آل سعود در کشور همسایه یمن گفت‌وگو کرد. به نظر می‌رسد حمایت‌های لجستیک و اطلاعاتی آمریکا از عربستان تاثیر عمده‌ای در حملات هوایی به یمن داشته و عربستان را تشویق به انجام حملات بیشتر کرده است. در واقع ریاض با حمایت‌های همه جانبه آمریکاست که با گستاخی تمام به تجاوزهای خود و بمباران مناطق مسکونی در یمن ادامه می‌دهد.

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پی این دیدار ادعا کرد که حملات هوایی تنها مواضع نظامی‌ را مورد هدف قرار می‌دهد. اما این اظهارات در حالی است که براساس آخرین گزارش‌ها در جریان تجاوز عربستان سعودی به یمن تاکنون 1400 غیرنظامی ‌از جمله زنان و کودکان بسیاری کشته و 6000 نفر نیز زخمی ‌شده‌اند. همچنین بسیاری از زیرساخت‌ها در این کشور فقیر تخریب شده است.

آتش‌بس به شیوه سعودی

همزمان با تشدید حملات ائتلاف نظامی‌ به رهبری عربستان سعودی به مناطق شیعیان حوثی در شمال یمن، ریاض در عین حال از اجرای آتش‌‌بس 5 روزه بشردوستانه برای یمن خبر داده است که از روز سه‌‌شنبه ۲۲ اردیبهشت به اجرا در می‌آید. این تصمیم همزمان با جلسه وزیران امور خارجه کشورهای شورای خلیج فارس در پاریس اعلام شد.

خبرگزاری کویت در این رابطه نوشت جان کری وزیر خارجه آمریکا و همتای سعودی‌اش از حوثی‌ها خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر آتش‌بس 5 روزه را که ائتلاف سعودی آن را پیشنهاد داده، بپذیرد. وزیر خارجه عربستان سعودی نیز اعلام کرد این آتش‌بس در ابتدا 5 روز به طول می‌انجامد و در این مدت با سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط خواهیم بود تا ببینیم چگونه می‌توانیم روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن را تسهیل ببخشیم.

وی افزود: این‌که این طرح موفق باشد یا خیر، بستگی به حوثی‌ها و همپیمانان آنها دارد. البته نمی‌توانیم به حوثی‌ها این اجازه را دهیم که موشک‌های خود را به سرزمین ما سرازیر کرده و باعث کشته شدن مردم ما شوند، بنابراین اگر آنها به تجاوز خود ادامه دهند، آتش‌بس نقض می‌شود اما اگر به آتش‌بس پایبند باشند فرصت کمک به یمنی‌ها فراهم خواهد شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، این اظهارات در حالی است که یونیسف گزارش داده است 120 هزار کودک یمنی به خاطر قحطی و نبود امکانات بهداشتی در معرض خطر مرگ قرار دارند. همچنین احتمال می‌رود 1.2 میلیون کودک به سرخک مبتلا شوند. 3 ماه درگیری در یمن تاکنون باعث فراری شدن 300 هزار نفر شده است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌‌گوید به‌دلیل سختگیری‌‌ها در زمینه انتقال سوخت و مواد غذایی، کار کمک‌رسانی دشوار شده و جان هزاران کودک یمنی به خطر افتاده است.

روزنامه انگلیسی «فیر آبزرور» نیز با پرداختن به بحران یمن نوشت: ناآرامی در یمن به یک تهدید امنیتی فرقه‌ای در داخل شبه جزیره عرب تبدیل شده است. پاکستان تریبون نیز در گزارشی تحت عنوان «یمن در حال تغییر» نوشت آتش‌بس کنونی می‌تواند به نفع حوثی‌ها باشد زیرا کنترل بیشتر کشور مناطق یمن را در دست دارند و در صورت مذاکره می‌توانند از موضع قدرت سر میز مذاکره نشسته و شرایط خود را دیکته کنند.

معصومه زارع / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها