مقام های استان دیاله در شمال عراق روز شنبه گفتند: طی شورش در زندان خالص دستکم 30 زندانی و 6 افسر پلیس کشته شدند و 40 زندانی دیگر فرار کردند که برخی از این افراد به جرم اقدامات تروریستی محکوم شده بودند.
کد خبر: ۷۹۶۱۹۵
شورش خونین زندانیان در عراق

به گزارش آسوشیتدپرس از بغداد، آمارهای متناقضی در باره این شورش در این زندان منتشر شده است که در شهرک خالص در حدود 80 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و صدها زندانی را در خود جای داده است.

دو مقام پلیس این استان و یک مقام پزشکی نیز به شرط ناشناس ماندن گفتند که 51 زندانی و 12 مامور پلیس کشته شدند و بیش از 200 زندانی فرار کرده اند.

سرتیپ سعد معان ابراهیم سخنگوی وزارت کشور عراق به اسوشیتدپرس گفت که این شورش ابتدا با درگیری میان زندانیان در داخل زندان آغاز شد وهنگامی که نگهبانان برای تحقیق وارد شدند، خلع سلاح شده و زندانیان سلاح های آنها را گرفتند.

به گفته ابراهیم، برخی از فراری های به اتهام اقدامات تروریستی، در بازداشت به سر می برده اند.

وی افزود: نیروهای امنیتی این منطقه را محاصره کرده و در جستجوی زندانیان فراری هستند.

به گفته وی، در این شورش مجموعا 36 تن شامل 6 افسر پلیس و 30 زندانی جان باخته اند.

فرار از زندان در عراق معمولا در نتیجه تهاجم تروریست ها به بازداشتگاه ها به منظور آزاد کرده هم رزمان آنان صورت می گیرد.

تروریست ها در یکی از بزرگترین عملیات از این نوع که در میانه سال 2013 صورت گرفت، با تهاجم به دقت طراحی و هماهنگ شده با خمپاره و مهاجمان انتحاری به زندان ابوغریب، بیش از 500 زندانی را فراری دادند.

با این حال ابراهیم گفت که در این مورد حمله خارجی به بازداشتگاه صورت نگرفته است .

در همین حال در انفجار روز پنجشنبه خودروی بمب گذاری شده درنزدیکی توقفگاه خودروهای مرقد امام عبدالله بن امام علی الهادی (ع) در استان دیاله، سه غیرنظامی زخمی شدند و 3 خودرو آتش گرفت.

به گزارش شبکه الفرات، مرقد فرزند امام الهادی (ع) در این انفجار، آسیبی ندید.

الفرات اعلام کرد: مرقد فرزند امام الهادی (ع) در نزدیکی تقاطع باویه در 5 کیلومتری شمال شهر بعقوبه در استان دیاله قرار دارد.

مرقد علی بن الهادی (ع) در سال 2005 نیز هدف انفجار تروریستی قرار گرفت و به طور کامل ویران شد، اما بازسازی و مرمت شد.

هنوز هیچ گروه تروریستی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است اما معمولا گروه های تروریستی القاعده و داعش مسئولیت انفجارهای تروریستی عراق را به عهده می گیرند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها