هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با جام‌جم عنوان کرد:

جزئیات طرح آمریکا برای تجزیه سوریه

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه شب از طریق تلویزیون المنار به طور زنده سخنرانی کرد و ضمن تاکید بر شکست سعودی‌ها در تجاوز به یمن، درباره تجزیه سوریه ابراز نگرانی کرد. وی گفت نبرد القلمون حتمی است.
کد خبر: ۷۹۵۴۲۱

در همین رابطه با حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

نظر شما در رابطه با نگرانی حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در زمینه تجزیه سوریه و تاکید وی بر این‌که لبنان اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهد، چیست؟

گفته‌های نصرالله بدان معناست که دولت سوریه همچنان پابرجاست و حزب‌الله و دوستان سوریه هرگز اجازه نمی‌دهند دولت بشار اسد سرنگون شده و دیگر کشورهای منطقه تجزیه شوند. آمریکا در پی تجزیه سوریه به سه بخش علوی‌نشین، سنی‌نشین و مسیحی‌نشین است که این موضوع نگرانی حزب‌الله را به دنبال داشته است، زیرا در صورت وقوع چنین امری، این جنبش انقلابی دچار آسیب جدی خواهد شد.

چه طرحی برای تجزیه سوریه وجود دارد؟

8000 نیروی تازه‌نفس که در ترکیه آموزش دیده بودند وارد ادلب شده و تا پل الشغور را اشغال کردند. این منطقه بسیار مهم بوده و شاهراه استراتژیک برای سوریه تلقی می‌شود. هدف اولیه گروه‌های مخالف دولت سوریه اشغال ادلب و تشکیل دولت انتقالی در این شهر است. مرحله بعدی گروه‌های تکفیری خیزش به سمت دمشق و سرنگونی دولت مرکزی سوریه و عملیاتی کردن تقسیم سوریه است.

اظهارات نصرالله در این زمینه که نبرد القلمون حتمی است، چه معنایی دارد؟

منطقه القلمون نزدیک دمشق بوده و پایتخت سوریه را به لبنان متصل می‌کند. از آنجا که راه ارتباطی لبنان به سوریه است و در صورت قطع هرگونه رابطه این راه ارتباطی نیز قطع می‌شود، حزب‌الله تلاش گسترده‌ای برای سرکوب گروه‌های تروریستی انجام می‌دهد.

این منطقه چه اهمیت استراتژیکی برای لبنان دارد؟

اهمیت استراتژیکی این منطقه اتصال قسمت‌هایی از دمشق به لبنان است. ورود نیروهای نظامی به این منطقه دشوار است، زیرا این منطقه کوهستانی بوده و حزب‌الله بسیار روی آن حساس است و تلاش می‌کند تا دست گروه‌های تکفیری به آن نرسد.

پیش‌بینی شما درباره طرح آمریکا، عربستان و ترکیه برای سوریه و سرنگونی بشار اسد چیست؟

آمریکا طرحی را برای تجزیه لیبی، یمن، سوریه و عراق دارد و در مرحله نخست سراغ سوریه رفته است. این طرح از مدت‌ها پیش مورد توجه کنگره قرار گرفته و هدف از آن ایجاد امنیت پایدار برای رژیم صهیونیستی و کوچک کردن سوریه است که این طرح با واکنش تند دولت سوریه مواجه شده و در همین حال سوری‌ها از ادامه مبارزه با گروه‌های تروریستی خبر داده‌اند. آمریکا در مرحله بعد به سراغ عراق می‌رود و هدفش تجزیه این کشور به کرد و عرب و تقسیم عرب‌ها به سنی و شیعه است.

معصومه زارع ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها