دبیرکل حزب الله لبنان در پیامی به اجلاسیه حوزه علمیه قم :

هرچه در توان داریم از یاری مردم یمن دریغ نمی کنیم

سید حسن نصرالله، دبیر‌کل حزب الله لبنان در سخنانی تاکید کرد:

اجازه نمی‌دهیم سوریه و یمن تجزیه شوند

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید تجاوز سعودی‌ها علیه یمن ناکام مانده و هیچ تغییری در مواضع ایران، روسیه و حزب‌الله نسبت به سوریه به وجود نیامده است.
کد خبر: ۷۹۵۴۲۰

وی همچنین تاکید دارد حزب‌الله به نبردهای خود علیه گروه‌های تروریستی در خاک سوریه ادامه خواهد داد و نبرد القلمون یکی از همین نبردهای سرنوشت‌ساز است. او که سه‌شنبه شب از طریق تلویزیون المنار به‌طور زنده سخنرانی می‌کرد، اظهار کرد: امروز در مقابل نیرنگ و فریبکاری رسانه‌ای سعودی‌ها برای گمراه ساختن افکارعمومی قرار داریم.

به گزارش ایرنا، دبیرکل حزب‌الله تصریح کرد: سعودی‌ها 40 روز قبل جنگ علیه یمن را تحت عنوان توفان قاطعیت و اهداف آن را اعلام کردند و 26 روز بعد از این تجاوز گفتند توفان قاطعیت متوقف و مرحله عملیات بازگرداندن امید شروع شده که در حقیقت ادامه تجاوز با شدت و خشونت بیشتری است.

وی علت شکست سعودی‌ها را بعد از لطف الهی، ثبات، پایداری، مقاومت، صلابت و شجاعت یمنی‌ها و جایگاه مردمی ارتش و کمیته‌های مردمی دانست و افزود: هدف حقیقی آنها همچنان سیطره سعودی ـ آمریکایی بر یمن و به زانو درآوردن مردم این کشور است، اما هر روز که می‌گذرد بیشتر عجز و ناتوانی آنها مشخص می‌شود.سیدحسن نصرالله همچنین به مسئولیت جهانی و کشورها و ملت‌ها از جمله ملت‌های منطقه در قبال مردم مظلوم یمن اشاره کرد و خواستار تلاشی همگانی برای پایان تجاوز ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها، شکستن محاصره هوایی، دریایی و زمینی یمن با هدف فراهم شدن امکان رسیدن کمک‌های غذایی و دارویی و سوخت شد تا جلوی یک فاجعه خطرناک و بزرگ انسانی گرفته شود.

وی در بخش بعدی سخنان خود به موضوع عراق پرداخت و افزود: آمریکا درصدد تجزیه عراق به کرد و عرب و تقسیم عرب‌ها به سنی و شیعه است و همین سیاست را در سوریه، یمن و لیبی دنبال می‌کند. نتیجه این طرح آمریکا و اسرائیل ایجاد کشورهای ضعیف و دشمن یکدیگر و همچنین شروع جنگ‌های داخلی است که صدها سال ممکن است طول بکشد.نصرالله به حمایت مرجعیت عالی دینی در نجف‌اشرف از جهاد دفاعی و رویارویی با داعش و دفاع از همه مناطق و همه ملت عراق بدون استثنا اشاره کرد و افزود: مسئولیت ما این است که ساکت نمانیم و این طرح بسیار خطرناک آمریکا را رد کنیم و جلوی آن را بگیریم، زیرا طرح تقسیم و تجزیه کشورها به عراق ختم نمی‌شود بلکه از اینجا شروع می‌شود و بزودی به کشورهای دیگر مانند سوریه و یمن سرایت می‌کند و حتی پادشاهی سعودی نیز استثنا نخواهد شد. نباید اجازه داد سوریه، عراق، یمن، لیبی و دیگر کشورهای عربی به سرنوشت «فاجعه فلسطین» دچار شوند.

وی سپس به مساله سوریه و شایعاتی که درباره این کشور پخش می‌شود، اشاره کرد و گفت: آنچه درباره موضع ایران گفته می‌شود، درست نیست، چند روز قبل حضرت امام خامنه‌ای دام‌ظله از این موضوع بروشنی سخن گفتند و اظهار داشتند، ما فقط درخصوص موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنیم و به حفظ منافع همپیمانان خود بسیار اصرار داریم. در مورد روسیه من زیاد آشنایی ندارم، اما هیچ نشانه‌ای بر دور شدن آن از نظام سوریه وجود ندارد و به ما گفته شده است که رهبری روسیه در کنار نظام سوریه قرار دارد.

دبیرکل حزب‌الله در ادامه سخنان خود به تحولات در جبهه القلمون سوریه اشاره کرد و گفت: حزب‌الله تاکنون هیچ‌گونه موضع رسمی درخصوص نبرد القلمون اعلام نکرده، ولیکن اقدام برای حل اوضاع در القلمون حتمی و قطعی است، اما زمان و مکان، چگونگی و اهداف آن را ما به طور رسمی اعلام نکرده‌ایم.

سیدحسن نصرالله افزود: منطقه از 4 سال و چند ماه قبل تاکنون با انتقال گروه‌های مسلح برای ساقط کردن نظام‌ها و تغییر معادلات در وضع بحرانی به سر می‌برد و معتقدم که خود آنها امروز فهمیده‌اند این گروه‌ها از سیطره و کنترلشان خارج شده و سحر به ساحر بازگشته است.

تلاش‌های دی میستورا

سخنان سیدحسن نصرالله نسبت به تحولات منطقه بخصوص سوریه و یمن در حالی بیان می‌شود که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد نیز می‌گوید به تلاش‌های خود برای حل بحران سوریه ادامه خواهد داد.

وی با تاکید بر این‌که رایزنی‌های ژنو مذاکرات صلح نیست؛ بلکه فرصتی است که از طریق آن می‌توان به راه‌حل سیاسی بحران سوریه دست یافت، تاکید کرد: تاکنون علاوه بر دولت سوریه 40 گروه سوری و 20 طرف بین‌المللی و منطقه‌ای به این رایزنی‌ها دعوت شده‌اند. احتمال دارد ایران نیز در این گونه نشست‌ها شرکت کند. برخی خبرها حکایت از آن دارد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، ریاض را برای برگزاری برخی از این نشست‌ها پیشنهاد کرده‌اند.

از سوی دیگر منابع خبری از برگزاری دور بعدی رایزنی‌ها بین دولت سوریه و مخالفان این کشور در اواخر می‌ (خردادماه) سال جاری در آستانه پایتخت قزاقستان خبر دادند. بررسی مسائل ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه و طرح‌ریزی یک نقشه برای راه‌حل سیاسی در رابطه با درگیری‌ها در این کشور از موضوعات محوری این نشست عنوان شده‌ است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها