افشاگری سربازان اسرائیلی حاضر در جنگ غزه

وقتی جان انسان‌ها هیچ ارزشی ندارد

حملات 51 روزه صهیونیست‌ها به غزه در تابستان گذشته که مرگ بیش از 2000 فلسطینی را رقم زد، گوشه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها بود که طی سال‌های گذشته بارها تکرار شده و تاکنون هیچ تحقیقی در مورد آن صورت نگرفته است.
کد خبر: ۷۹۴۹۸۲
وقتی جان انسان‌ها هیچ  ارزشی ندارد

حال بتازگی یک سازمان حقوق بشری به نام «سکوت را بشکن» که متشکل از فعالان یهودی است، با 60 نفر از سربازان اسرائیلی حاضر در جنگ غزه مصاحبه کرده است. گفته‌های این سربازان شاهدی بر جنایات گسترده صهیونیست‌هاست.

به گزارش جام‌جم، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی بخش‌هایی از این مصاحبه‌ها را منتشر کرده است. انتشار مشاهدات و گزارش‌های این سربازان نه تنها نحوه رفتار سربازان اسرائیلی، بلکه شیوه و تاکتیک وحشیانه صهیونیست‌ها در جنگ‌ها را نیز نشان می‌دهد. از سوی دیگر، در حالی‌که مقامات صهیونیست‌ها بارها ادعا کرده بودند در حملات خود حفظ جان شهروندان را لحاظ می‌کنند، این گزارش از واقعیت تلخ دیگری حکایت دارد.

موفقیت‌های غیرانسانی

بنا به گفته بسیاری از این افسران، فرماندهان صهیونیست پیش از آغاز حمله به غزه به آنها گفته بودند هر چه تعداد کشته‌ها و تخریب ساختمان‌ها بیشتر باشد، موفقیت شان بیشتر خواهد بود.

یکی از افسران می‌گوید، پیش از آغاز حملات و در جریان آموزش، یکی از فرماندهان با صدای بلند می‌گفت: به هیچ وجه جان خود را به خطر نیندازید و تا می‌توانید از مهماتتان استفاده کنید.

یکی دیگر از افسران که در گردان نظامی دیرالبلح فعالیت می‌کرد، گفت: قوانین جنگ میان تمام گردان‌ها یکسان بود و به ما گفته بودند هر چیزی در نوار غزه برای شما «تهدید» محسوب می‌شود. این سربازان باید منطقه مورد نظر خود را به گونه‌ای پاکسازی می‌کردند که هیچ انسانی وجود نداشته باشد و حتی اگر در پایان عملیات فردی پرچم سفید خود را به نشانه تسلیم بالا می‌برد، باز هم یک تهدید به حساب می‌آمد و باید کشته می‌شد.

یکی دیگر از این سربازان گفت: «قوانین سربازان حاضر در این جنگ بسیار ساده بود: شلیک کردن بی‌هدف به هر محله یا خانه‌ای که وارد می‌شوید. به این ترتیب ما با این تصور وارد غزه شدیم که هر فردی جرات پیدا کند و خود را در مقابل ما نشان دهد، او یک تروریست است.»

به این سربازان همچنین گفته شده بود هر فردی که به شما نزدیک شد یا از پشت پنجره به شما نگاه کرد، بدون توجه به این‌که به مبارزان حماس وابسته است یا نه، باید یک تهدید جدی تلقی شود.

اظهارات این سربازان نشان می‌دهد فرماندهان جنگی صهیونیست، تعریف مخصوصی از افراد بی‌گناه دارند. به سربازان گفته شده بود هر فردی که قدش کمتر از 140 سانتی‌متر باشد یا زنان، جزو افراد بی‌گناه محسوب می‌شوند و بجز آنها باید به هر فرد دیگری شلیک کرد. این در حالی است که گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد تعداد زیادی از کشته‌های جنگ اخیر غزه را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. این موضوعی است که یکی از سربازان در اظهارات خود این‌گونه به آن اشاره می‌کند: وقتی پس از بمباران یک خانه برای بررسی اوضاع وارد آن شدیم، با جسد 2 زن حدودا 30 ساله روبه‌رو شدیم که بر اثر شلیک مستقیم گلوله کشته شده بودند.

یکی دیگر از مواردی که از اظهارات این افسران به دست می‌آید، نحوه انتخاب سربازان برای جنگ علیه غزه است. یکی از افسرانی که در گردان جیواتی در رفح خدمت می‌کرد، در این زمینه گفت: افراد زیادی همچون من در واحدهای ذخیره بودند که هیچ حس ترحمی نسبت به فلسطینی‌ها نداشتند.

وی افزود: مهم‌تر این‌که در میان سربازان حاضر در میدان جنگ، تعداد زیادی بودند که نفرت عجیب و زیادی نسبت به اعراب داشتند و همین موضوع خشونت آنها را تشدید می‌کرد. یکی از افسران که درجه ستوانی داشت، در این زمینه گفت: کلا شما می‌توانید شاهد نوعی افراطی‌گری در تمام رفتارهای سربازان اسرائیلی حاضر در این جنگ باشید.

موضوع دیگری که از این اظهارات می‌توان نتیجه‌گیری کرد این است که افسران اسرائیلی چگونه به ساختمان‌های مسکونی از روی انتقام شلیک می‌کردند. یکی از افسرانی که در واحد تانک‌ها فعالیت می‌کرد، تجربه‌اش در این مورد را این‌گونه بازگو کرد: حدود 2 هفته پس از آغاز حملات به نوار غزه بود که یکی از افسران گردان ما کشته شد. فرمانده گردان تمام نیروها را جمع کرد و پس از چند دقیقه مقدمه‌چینی گفت، تانک‌های خود را آماده کنید که قرار است برای انتقام خون آن سرباز کشته شده حمله کنیم. پس از چند دقیقه بیشتر خانه‌های آن منطقه به انتقام خون آن سرباز با خاک یکسان شد.

پیش از انجام این حملات به سربازان گفته شده بود از شلیک به سمت مکان‌های محافظت‌شده همچون مدارس سازمان ملل و بیمارستان‌‌ها جلوگیری شود؛ اما گفته‌های سربازان نشان می‌دهد افسران و فرماندهان در زمان جنگ 51 روزه غزه به هیچ وجه به این اصل نیز پایبند نبودند.

فیلیپ ساندز، استاد حقوق دانشگاه سلطنتی لندن و کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان این‌که این اظهارات نوع رفتار و روش اسرائیلی‌ها را در جنگ‌ها نشان می‌دهد، خواستار بررسی و تحقیق این گفته‌ها و شنیده‌های سربازان اسرائیلی شد.

حسین خلیلی / گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها