استفاده ایرانیان از ظروف دست دوم در 4500 سال پیش

سرپرست تیم کاوش شهرک فیروزه نیشابور با اشاره به آخرین دستاوردهای کاوش پنج ساله باستان‌شناسی در محوطه تاریخی این شهرک گفت: کشف ظرف سفالی بدون پایه در عملیات کاوش در شهرک فیروزه نیشابور بیانگر سنت استفاده ایرانیان از ظروف دست دوم در 4500 سال پیش است.
کد خبر: ۷۹۴۹۳۵
استفاده ایرانیان از ظروف دست دوم در 4500 سال پیش

به گزارش میراث آریا، حسن باصفا با بیان این ‌که چهارمین فصل کاوش در شهرک فیروزه نیشابور خراسان رضوی با پژوهش دقیق و تمرکز روی انواع تدفین در بخش‌های جنوبی گورستان‌های کشف شده، همراه بود، افزود: شیوه‌های تدفین مختلفی در محوطه استقرار شهرک فیروزه به دست آمد که با توجه به شرایط خاص آب و هوایی و عوامل طبیعی، ساختار برخی گورها و مواد فرهنگی موجود در آن بشدت آسیب دیده است.

وی کشف گورستان را مهم‌ترین کشف در شهرک فیروزه دانست که نحوه تدفین‌ها در آن اطلاعات ارزشمندی را درباره طرز تفکر و رسوم آیینی مردمان نیشابور در 4500 سال قبل ارائه می‌دهد.

سرپرست تیم کاوش شهرک فیروزه انواع گورهای کشف شده در این استقرار را گورهای بدون مقبره، چاله‌گورها، تدفین خمره‌ای و تدفین ثانویه اعلام کرد و تصریح کرد: در یکی از تدفین‌های بدون مقبره 2ظرف سفالی در کنار یک تکه زغال بزرگ کشف شد که یکی از ظرف‌ها بدون پایه بود. ظرف سفالی بدون پایه نشان از سنت استفاده از ظروف دست دوم در آن زمان دارد که نمونه آن در آسیای مرکزی هم وجود داشته است.

باصفا اشیای کشف شده در این محوطه تاریخی را شامل 20 قطعه سنگ کوبه، نقره آهکی تزئینی، نقره گچی تزئینی، صفحه سنگی، جوش کوره، صدف، سرپیکان، دوک سفالی، ابزار کشاورزی و تعدادی ابزار سنگی از جمله سرنیزه، النگو، تعدادی ظروف سفالی و یک ظرف نقره‌ای اعلام کرد.

به گفته وی شهرک فیروزه از محوطه‌های تاریخی مهم دوران برنز دشت نیشابور و شمال شرقی ایران است که قدمت آن به حدود دو هزار و پانصد سال قبل از میلاد مسیح (حدود 4500 سال قبل) می‌رسد.

این باستان شناس با اشاره به این‌ که در این کاوش بقایای 2 اجاق و 2 کوره سفال‌پزی نیز کشف شد، تصریح کرد: در کاوش شهرک فیروزه، مرحله استقراری قابل توجهی به دست نیاوردیم و حدس می‌زنیم مرحله استقراری در قسمت شرقی و زیر ساختمان‌های ساخته شده باشد که امکان مطالعه در آن وجود ندارد.

باصفا یادآور شد: شهرک فیروزه یک مرکز صنعتی و اداری در زمان خود بوده است و با توجه به کوره‌های سفال پزی، مهرها و اثر مهرها و ابزارهای به دست آمده، می‌توان مردمان شهرک فیروزه را صاحب رتبه‌های اجتماعی خاص، ارتباطات تجاری و شغل‌های تخصصی دانست که با مناطق همجوار به تجارت می‌پرداخته‌اند.

قابل ذکر است که بر اثر خاکبرداری برای ساخت آپارتمان‌های مسکونی در شهرک فیروزه نیشابور واقع در حاشیه جاده کمربندی و در فاصله حدود 6 کیلومتری شمال شرق شهر تاریخی نیشابور به طور اتفاقی آثار و شواهد باستان‌شناسی کشف شد که هم‌اکنون باستان‌شناسان در حال مطالعه و پژوهش روی این استقرار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها