جمعه شب مناطق مختلف شهر بالتیمور در ایالت مریلند و دیگر شهرهای آمریکا بار دیگر مثل صحنه حضور معترضان بود. البته این بار حضور مردم در خیابان‌ها یک دلیل دیگر نیز داشت.
کد خبر: ۷۹۳۷۴۱
پیروزی معترضان در بالتیمور‌ آمریکا

آنها به خیابان‌ها آمده بودند تا به نوعی خوشحالی خود را از حکم تازه دادستانی مریلند علیه شش مامور بالتیمور ابراز کنند؛ همان مامورانی که روز 23 فروردین به شکلی خشونت‌بار فردی گری 25 ساله و سیاهپوست را داخل ماشین برده و مرگ او به دلیل قطع نخاع را رقم زدند.

با این حال آن‌طور که منابع خبری گزارش داده‌اند، پس از اعلام این حکم بالتیمور و دیگر شهرهای آمریکا شاهد تظاهرات تازه مردم بود که باز هم با خشونت پلیس روبه‌رو شد. به گزارش سی‌ان‌ان، با وجود منع آمد و شد در بالتیمور، صدها شهروند این کشور در نزدیکی محل خاکسپاری فردی گری تجمع کرده و نسبت به اعلام این حکم خوشحالی کردند. با گذشت چند ساعت از آغاز این اعتراضات، نیروهای پلیس درصدد متفرق کردن معترضان برآمدند. در این میان گزارش شده پس از خودداری مردم از ترک خیابان‌ها، بیش از 50 شهروند بالتیمور توسط پلیس دستگیر شدند.

یک شهروند زن ساکن بالتیمور در این اعتراضات گفت: «احساس شادی و آسودگی خاطر می‌کنم. شهر من برای زمان طولانی نفس خود را در سینه حبس کرده بود و نمی‌دانست چه خواهد شد». ریچارد شیپلی، پدرخوانده فردی گری نیز خرسندی خانواده خود را از متهم شدن مأموران پلیس اعلام کرد. شیپلی گفت: «ما از اتهاماتی که اعلام شد، رضایت داریم؛ این اتهامات، گام مهمی در تحقق عدالت برای «فردی» است». در همین حال گفته می‌شود مردم بالتیمور برای برگزاری تظاهرات گسترده در روزهای آینده آماده می‌شوند. یکی از مسئولان برگزاری تظاهرات در بالتیمور با اشاره به تظاهرات پیش رو گفت: «انتظار ما این است که اتفاقی رخ ندهد، ‌البته تا زمانی‌که افراد پلیس با اسلحه ما را احاطه نکنند و عقب بکشند، همه چیز روبه‌راه خواهد بود».

در این میان گزارش شده مردم شهرهای مختلف در سراسر آمریکا با مردم بالتیمور اعلام همبستگی کردند. از فیلادلفیا خبر می‌رسد اعتراضات در این شهر به خشونت کشیده شد و چندین نفر دستگیر شدند. تظاهرکنندگان که شمار آنها به هزار نفر می‌رسید از تالار شهر فیلادلفیا به سوی مرکز شهر راهپیمایی و خیابان‌ها را مسدود کردند. آشوب‌ها زمانی آغاز شد که تظاهرکنندگان قصد داشتند از صف مأموران امنیتی عبور کنند. یکی از تظاهرکنندگان گفت: «رفتار وحشیانه پلیس آمریکا، در سطح این کشور و جهان نگران‌کننده است».

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در واکنش به گزارش دادستانی بالتیمور مبنی بر قتل جوان سیاهپوست گفت عدالت را درباره فردی گری اجرا می‌کند. وی ابراز امیدواری کرد که اعتراضات مردمی در سراسر آمریکا بدون توسل به خشونت‌ ادامه یابد.

اعلام حکم علیه افسران پلیس

حکم محکومیت شش مامور پلیس بالتیمور را مریلین ماسبی، دادستان ایالتی مریلند، در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر بالتیمور اعلام کرد. نتایج تحقیقات پزشکی قانونی نشان می‌دهد فردی گری به قتل رسیده است. ماسبی افزود تشخیص پزشکی قانونی به اضافه نتایج تحقیقات وسیع، دقیق و مستقل دادستانی دلایل کافی به دست داده تا حکم بازداشت و محاکمه شش مامور پلیس صادر شود. وی گفت پلیس بالتیمور نتایج تحقیقات خود را پنجشنبه گذشته در اختیار دادستانی قرار داده بود.

پرونده‌های دادگاه نشان می‌دهد، شش افسر متهم شده در بالتیمور همگی وثیقه گذاشته و تا زمان برگزاری جلسه دادگاه آزاد شده‌اند. گزارش شده آنها با سپردن وثیقه‌هایی بین 250 تا 350 هزار دلار آزاد شده‌اند. یکی از افسران به قتل درجه 2 متهم شده است و سایر آنها نیز به قتل غیرعمد و حمله متهم شده‌اند. ماسبی همچنین گفت دستگیری این جوان غیرقانونی بوده، چون او جرمی مرتکب نشده بوده و چاقویی هم که همراه داشته، سلاح ممنوعی نبوده است.

در ویدئویی که از صحنه دستگیری «گری» در دست است، دیده می‌شود ماموران پلیس او را که به پشت روی زمین قرار گرفته بشدت فشار می‌دهند و پس از آن به سمت ماشین پلیس می‌کشند. زمانی که خودروی پلیس به بازداشتگاه می‌رسد، گری دیگر قادر به صحبت نبوده است. به گفته دادستان ماسبی، گری دو بار درخواست کمک پزشکی کرده‌، اما کسی به او توجهی نکرده است. وی پس از آن در بیمارستان به کما می‌رود. به گفته وکلای خانواده گری، نخاع وی در ناحیه گردن تا حدود ۸۰ درصد قطع بوده است. دادستان ماسبی گفت گردن گری شکسته بوده، چون او را در خودروی پلیس با کمربند محافظ نبسته بودند.

البته اعلام این حکم چندان به مذاق نیروهای پلیس خوش نیامد. مایکل دیوی، افسر سابق پلیس که هم‌اکنون وکالت اتحادیه پلیس بالتیمور را به عهده دارد، از شتابزدگی دستگاه قضایی آمریکا برای تحت پیگرد قرار دادن این شش مامور پلیس بالتیمور بشدت انتقاد کرد.

تجهیز نیروهای پلیس برای نظارت بیشتر

در بحبوحه این اتفاقات اعلام شد وزارت دادگستری آمریکا ۲۰ میلیون دلار برای تجهیز لباس پلیس‌های این کشور به دوربین اختصاص داده است. لورتا لینچ، دادستان کل ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت نصب این دوربین‌ها روی لباس نیروهای انتظامی کشور بخشی از تلاش جامع وزارت دادگستری برای مقابله با چالش‌های قرن بیست و یکم است.

به گفته او، تجهیز پلیس به این دوربین‌ها، در واقع عمل به وعده شفافیت و ترویج پاسخگویی نیروهای پلیس است. این بودجه پس از آن به پلیس اختصاص یافت که باراک اوباما در دسامبر ۲۰۱۴ و پس از حوادث شهر فرگوسن خواستار خرید ۵۰ هزار دوربین کوچک توسط دولت‌های ایالتی و محلی شد تا نیروهای پلیس هنگام انجام خدمت به پیراهن یا یقه یونیفرم خود متصل کنند. پلیس آمریکا در برخی از مناطق این کشور استفاده از این دوربین‌ها را آغاز کرده ‌است. این بودجه ۲۰ میلیون دلاری در اختیار ده‌ها سازمانی قرار می‌گیرد که به عنوان ضابط و مجری قانون با مردم سر و کار دارند. برخی از این سازمان‌ها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا همچنین یک میلیون دلار برای بررسی و مطالعه میزان اثرگذاری این دوربین‌ها در نظر گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها