«در روزهای پایانی 93 و آغازین 94 با شیرینی این نوشته شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم...» این توصیف کوتاه وقتی اهمیتی ویژه می‌یابد که بدانیم آن را رهبر انقلاب بر حاشیه یک کتاب نوشته‌اند، کدام کتاب؟ «آن بیست و سه نفر»... کدام 23 نفر؟ آنها که روز جمعه دهم اردیبهشت ماه 1361، اگرچه در عملیاتی ویژه اسیر بعثی‌های صدام شدند، اما عملیات‌شان با فرماندهی قاسم سلیمانی مقدمه اصلی بیت‌المقدس بود و 23 روز بعد با فتح خرمشهر به بار نشست.
کد خبر: ۷۹۳۷۳۰
اتفاقی شیرین، جذاب و هنرمندانه

حالا بعد از 33 سال، خاطرات آن 23 نفر توسط احمد یوسف‌زاده (که خود جزو آن اسرا بوده است) در یک کتاب منتشر شده و مورد عنایت ویژه حضرت آقا هم قرار گرفته است و متن تقریظ ایشان بر این کتاب روز پنجشنبه با حضور چهره‌های شناخته شده فرهنگی کشورمان در کرمان رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این تقریظ که در حسینیه‌ ثارالله شهر کرمان برگزار شد، سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، مهندس عزت‌الله ضرغامی نماینده مقام معظم رهبری در شورای مجازی، سردار شیرازی رئیس دفتر نظامی فرماندهی معظم کل قوا، محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، استاندار کرمان و جمعی از نمایندگان مجلس، نویسندگان و جهادگران عرصه ادبیات جهاد و مقاومت حضور داشتند.

سردار سلامی، نخستین سخنران مراسم رونمایی از تقریظ بود و با بیان این‌که ایران و انقلاب اسلامی مقتدر، عزیز، توانا، مسلط و محکم ایستاده است این ایستادگی و پایمردی را وامدار کسانی معرفی کرد که از جان خود گذشتند و حماسه‌ها آفریدند، او برای شاهد این ادعای خود 23 نوجوان رزمنده‌ای را مورد اشاره قرار داد که در دوران دفاع مقدس به اسارت درآمدند و گفت: آنها نمونه‌ای از قلب‌های بزرگ، روح‌های بلند، دل‌های شجاع و ثبات قدم یک ملت در سخت‌ترین عرصه‌های جهاد مقابل دشمنان خدا، اسلام و ایران بودند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: داستان آن 23 نفر به گونه‌ای شوق و شعف را در وجود مقام معظم رهبری برانگیخته است که تحت‌تاثیر این شجاعت وصف‌ناپذیر، مردم شهیدپرور کرمان یکی از زیباترین القاب را به خود می‌گیرند.

سلامی در پایان سخنانش به ترویج ادبیات مقاومت تاکید کرد و درخواست کرد همه کسانی که قدرت قلم‌فرسایی دارند و می‌توانند با قلم یا کلام این واقعه عظیم سیاسی، موازنه قدرت و نشان‌دهنده پیروزی ایمان بر شمشیر را ترویج کنند باید به میدان بیایند.

امیر خوراکیان هم که معاونت هماهنگی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای را برعهده دارد هم در این مراسم با ابلاغ سلام و محبت رهبر معظم انقلاب به مردم شهر کرمان در سالروز سفر ایشان به این خطه گهربار گفت: این محفل از چند جهت اهمیت دارد، یک جهت رونمایی از تقریظ رهبری بر یک کتاب ارزشمند، دیگری رونمایی از یک حرکت جدید در فضای مجازی برای جوانان و نوجوانان و سرانجام از جهتی مهم‌تر این محفل نماد و حرکتی برای اهتمام به فرهنگ و هنر ادبیات دفاع مقدس، ارزش‌های انقلاب اسلامی و دغدغه‌هایی است که در عرصه فرهنگ و هنر همه ما داریم. از این زاویه این جلسه یک برنامه تمام نیست، بلکه آغازی برای همه دستگاه‌ها مأموریت‌آفرین و مسئولیت‌آفرین است.

خوراکیان با اشاره به رونمایی از سایت «نو+جوان» در پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری عنوان کرد: این پایگاه جدید در عرصه فضای مجازی برای نسل آینده‌ساز و نوجوانان کشور طراحی شده و یک اتفاق اولیه برای حرکت‌های بعدی است.

اما مهندس ضرغامی هم که این روزها نماینده رهبری در شورای عالی فضای مجازی است، در سخنانی بحث همدلی و دوستی و انتقاد سازنده در فضای مجازی را مطرح کرد.

ضرغامی با اشاره به آیات سوره زمر سخنانش را آغاز کرد و گفت: این 23 نفر برای خدا کار گروهی کردند و به خواست خدا در آخرت هم گروهی محشور می‌شوند و به سوی بهشت می‌روند. عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به رونمایی از سایت جدید مقام معظم رهبری (نو+جوان) گفت: سایت رهبری با هوشیاری و تدبیر و درک درست شرایط امروز و نقش مهم ارتباطات فعالیت‌های ارزشمندی در اشاعه آثار رهبری در سطح جهان داشت.

او اظهار کرد: این سایت مشخصا برای جوانان و تعامل و رابطه دوسویه با جوانان است، کارهای جوان‌گرایانه رهبری در این سن با همه مشغولیت‌هایی که دارند، فوق‌العاده است.

متن کامل تقریظ رهبر معظم انقلاب:

در روزهای پایانی 93 و آغازین 94 با شیرینی این نوشته شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم.

به این نویسنده خوش‌ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه این زیبایی‌ها، پرداخته سرپنجه معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبهه سپاس بر خاک می‌سایم. یک بار دیگر کرمان را از دریچه این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم. (پنجم فروردین 1394)

خلاصه کتاب:

آن بیست و سه نفر در واقع خاطرات 23 نوجوانی است که در عملیات بیت‌المقدس به اسارت نیروهای عراقی درآمدند. احمد یوسف‌زاده، یکی از آن نوجوانان است که پس از آزادی خاطراتش را در این کتاب به تصویر کشیده است. یکی از اتفاقات منحصربه‌فرد در ماجرای «آن بیست و سه نفر» ماجرای دیدار با صدام و سوءاستفاده‌ تبلیغاتی از آنهاست. صدام با دیدن فیلم نوجوانان ایرانی اسیرشده، تصمیم می‌گیرد شکستی را که در صحنه نبرد در حال شکل‌گیری برای ارتش اوست، با یک ضربه‌ تبلیغاتی به جبهه‌ مقابل جبران کند و این‌گونه وانمود کند که جمهوری اسلامی کودکان را به‌زور به میدان جنگ می‌آورد. به همین منظور دیداری را با آنان تدارک می‌بیند: «با تندی از ما خواستند بلند شویم و بایستیم. ایستادیم، بی‌آنکه بدانیم برای چه می‌ایستیم. از پشت سر صدای پا کوبیدن نظامیان بلند شد و عکاس‌ها به‌سمت صداها هجوم بردند. از فاصله‌ دور دیدیم مردی با لباس نظامی، دست دخترکی سفیدپوش را گرفته و دارد به ‌سمت ما می‌آید... مرد به ما نزدیک و نزدیک‌تر می‌شد. حالا او را کاملا می‌دیدیم که لبخند می‌زد و به‌سمت صندلی شاهانه می‌رفت. او صدام حسین بود؛ رئیس‌جمهور عراق. دنیا انگار روی سرمان خراب شد. ما در قصر صدام بودیم. مردی که شهرهایمان را موشک‌باران و به خاکمان تجاوز کرده بود. او جوانان وطنمان را کشته بود و در آن لحظه چشم در چشم ما در فاصله‌ چندمتری‌مان داشت لبخند می‌زد و ما هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم؛ جز این‌که مثل همیشه گره در ابروان بیندازیم، که یعنی ما از حضور در کاخ رئیس‌جمهور عراق شادمان نیستیم.» در ادامه هم دست به اعتصاب غذا می‌زنند و پس از 5 روز بی‌غذایی و بی‌آبی مانور تبلیغاتی صدام را ناکام می‌گذارند و نیروهای عراقی مجبور می‌شوند آنها را نزد سربازهای اسیر ایرانی در اردوگاه رمادی بفرستند. از آنجا نیز به اردوگاه موصل و بین‌القفسین فرستاده می‌شوند و دوران طولانی اسارت را می‌گذرانند. کتاب «آن بیست و سه نفر» در 4 فصل اصلی تنظیم شده است و در هر یک، رویدادهای یکی از فصل‌های سال 61 شمسی در دوران اسارت تشریح شده‌اند. تنظیم مناسب کتاب، علاوه بر قلم شیوای نویسنده، به مطالعه‌ آسان و روان کتاب کمک می‌کند.

روایت مولف:

احمد یوسف‌زاده

در جریان عملیات بیت‌المقدس در سال 1361، عملیاتی که موجب آزادسازی خرمشهر شد، ما در بصره به دست نیرو‌های عراقی اسیر شدیم.

اکثر قریب به اتفاق این گروه 23 نفره بچه‌های کرمان و از تیپ ثارالله بودند. ما در تاریخ 10‌/‌2‌/‌1361 به اسارت نیروهای بعثی درآمدیم. در دوران اسارت از آنجا که نوشتن ممنوع بود من نتوانستم چیزی بنویسم، اما خاطرات را در ذهن حفظ کردم و به محض آزادی این خاطرات را بازگو کردم و شخصی این خاطرات را نوشت، اما کار خوبی از آب درنیامد. این 23 نفر با وجود حماسه‌ای که انجام داده بودند، چندان مورد توجه قرار نگرفتند.

در سال 1385 آقای مهدی جعفری مستندی از این 23 نفر ساخت و در طی 14 قسمت از شبکه چهارم سیما در سال 1388 پخش شد.‌

بعداز آن این ماجرا دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و من از این فرصت استفاده کردم بار دیگر خاطرات اسارات را این بار خودم نوشتم. خاطرات این کتاب از زمان اعزام به جبهه تا 8 ماه بعد از اسارت را دربرمی‌گیرد.

مهم‌ترین بخش کتاب که در حقیقت اوج آن هم محسوب می‌شود، در صفحات آخر کتاب آمده است. همه‌ اتفاق‌ها و ماجراهایی که توسط آن 23 نفر روی داده، روایت آن 5 ـ 4 روز اعتصاب غذا و سختی‌هایی است که تحمّل می‌کنند و دست آخر منجر به پیروزی‌شان می‌شود. سخت‌ترین و مهم‌ترین جای کتاب هم همانجاست که این قهرمانی دارد روایت می‌شود. اتفاقا این ماجرا، درست در آخر کتاب است و خواننده باید بیش از 300 صفحه مطالعه کند تا برسد به صفحات آخر...

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها