همزمان با رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «من زنده‌ام» از خالقان 42 اثر برجسته آثار ادبیات مقاومت که رهبر معظم انقلاب درباره آثار آنها اظهار نظر کرده‌اند، تجلیل شد.
کد خبر: ۶۸۵۷۴۹
حاشیه​های مراسم تجلیل از صاحبان آثار ادبیات مقاومت

به گزارش جام‌جم، عصر سه‌شنبه چهارمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت به همراه رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «من زنده‌ام» نوشته معصومه آباد با حضور جمعی از نویسندگان، روحانیان، مسئولان کشوری و لشکری و چهره‌هایی مانند حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی‌ رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، سردار علی فضلی، سردار کارگر، حجت‌الاسلام علی شیرازی، مهندس مهدی چمران، حجت‌الاسلام دعایی، علیرضا مختارپور و حجت‌الاسلام علی‌اکبری در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر خوراکیان، قائم‌مقام موسسه انقلاب اسلامی گفت: این چهارمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت بعد از رونمایی از تقریظات رهبری بر کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند» و «لشکر خوبان» است. او با اشاره به این‌که در این برنامه از خالقان 42 اثر شاخص تجلیل می‌کنیم، افزود: همه این آثار را مقام معظم رهبری مطالعه فرموده و به صورت شفاهی و کتبی درباره آنها اظهارنظر کرده‌اند.

تلاش برای صیانت از بیانات رهبری

قائم‌مقام موسسه انقلاب اسلامی با اشاره به فعالیت‌های این مرکز بیان کرد: ما در صیانت از بیانات رهبری تلاش می‌کنیم. ارج و پاسداشت این بیانات نیاز به مرجعیت دارد؛ اگر این مرجعیت نباشد بیم آن می‌رود که کارها سلیقه‌ای انجام شده یا دستخوش سوء‌برداشت‌ها ‌شود.

او ادامه داد: موسسه انقلاب اسلامی که مرکز حفظ و نشر آثار رهبری است و به طور مستقیم زیر نظر فرزندان ایشان اداره می‌شود، از همه تقاضا می‌کند به این مرجعیت توجه کنند. البته این اتفاق به معنای این نیست که درها به روی افراد دیگری که در این عرصه فعالیت دارند بسته خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ابتدا می‌خواهم در رابطه با شخصیت رهبر فرزانه انقلاب نکاتی را تذکر بدهم. ما در تاریخ تشیع شخصیتی به جامعیت و طرفیت ایشان یا نداشته‌ایم یا کم داشته‌ایم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: ایشان در هر عرصه معرفتی و علمی وارد می‌شوند، سرفراز از آن خارج می‌شوند. حوزه فقه را اگر بنگریم یک فقیه دقیق، فنی، روزآمد و موضوع‌شناس هستند. ایشان اصلح و اعلم تمام فقیهان معاصر هستند، زیرا کسی در موضوع‌شناسی با ایشان برابری نمی‌کند. رهبری همچنین یک تاریخ‌دان کامل هستند. تاریخ ایران، اسلام، تشیع، منطقه خاورمیانه‌ و جهان موضوعاتی است که بنده بارها دیده‌ام بدقت درباره آن اظهارنظر کرده‌اند. در اقتصاد، مدیریت، رجال، درایه، سیاست و به طور کلی در تمام عرصه‌های علوم انسانی ایشان نفوذ بالایی دارند.

او ادامه داد: در رشته‌های هنری چون سینما، تئاترو شعر نیز ایشان به صورت یک منتقد حرفه‌ای و چیره‌دست به نقد می‌پردازند. شعری در محضر ایشان قرائت نشده که به تیغ نقد ایشان اصلاح نشود. رهبری بیش از هزار عنوان رمان مطالعه نموده و البته مدیریت زمان ایشان موجب شده تا به‌ این مرتبه برسند. ایشان همچنین در عرصه‌های نظامی دارای اطلاعات بسیاری هستند.

رشاد بیان کرد: رهبری در ذره‌پروری، تسخیر قلوب و موضوعات تربیتی معجزه می‌کنند. همین تقریظ‌نگاری ایشان نمونه‌ای از این مسائل تربیتی است. ایشان در تمام حوزه‌ها رویکرد تربیتی دارند.

در ادامه علیرضا مختارپور، دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورگفت: تمام یادداشت‌ها و تقریظ‌های مقام معظم رهبری هنوز منتشر نشده است. ایشان 43 تقریظ بر کتاب‌های دینی و فقهی هم دارند. مقاله‌ای که برای این برنامه آماده کرده‌ام، درباره این 43 تقریظ است. البته این 43 تقریظ به طور پراکنده چاپ شده‌اند و از آیت‌الله شیرازی به این خاطر تشکر می‌کنم. او در ادامه به قرائت یادداشت خود در این باره پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی، نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) و حماسه هشت سال دفاع مقدس را گنجینه بسیار غنی و ذخیره‌ای بسیار عظیم در تاریخ ایران، تاریخ جهان و تاریخ اسلام می‌دانند و انتشار آثار ادبی، اعم از خاطرات، داستان، اشعار و... درباره انقلاب اسلامی و بخصوص دفاع مقدس را از نظر ارائه مهم ترین نشانه و حتی زمینه این وقایع یعنی انقلاب درونی و تحول شگرف در دل و جان و فکر جوانان ایران امری ضروری و واجب برمی‌شمرند.

او بیان کرد: ثبت، روایت و نشر خاطرات رزمندگان، آزادگان و دیگر گروه‌های حاضر در حماسه دفاع مقدس از نظر مقام معظم رهبری همانند رگه‌ای از مواد ذی‌قیمتی است که در معدنی یافت می‌شود و با دنبال کردن آن می‌توان به گنجینه عظیمی از آثار ادبی و روایی دفاع مقدس دست یافت، گنجینه‌ای که به تعبیر ایشان تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند.

فراموش نکنید چه وضعی داشتیم

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی ریاست دفتر مقام معظم رهبری هم در سخنانی گفت:‌ کسانی که امروز با نظام زاویه پیدا کرده‌اند، فراموش کرده‌اند که پیش از انقلاب چه وضعی داشتیم. در آن زمان کشور در دست افراد هوس‌باز، عیاش و غیرمعتقد به دین بود و یکی از عوامل سرعت دادن به سقوط حکومت پهلوی، فساد شدید در دربار بود. سرتاپای این خاندان و علف‌های هرزی که در اطرافش بودند، پر از فساد بود. امام خمینی(ره) از همین مردم چنان انقلابی به پا کردند که نمونه‌اش همین خانم معصومه آباد می‌شود.

محمدی‌گلپایگانی گفت: خانم آباد برای جامعه معلم و استاد است. روز گذشته در دیدار عوامل فیلم «شیار 143» که به دیدار رهبری آمده بودند رهبری از این فیلم بسیار تعریف کردند، زیرا این فیلم به مقاومت و ایثار یک مادر پرداخته است. آقا فرمودند: من با صدها نفر از خانواده‌های شهدا ملاقات داشته‌ام اما یک بار از یک مادر شهید گلایه و شکایتی نشنیده‌ام. ما باید به چنین رهبری، به چنین نظامی، به چنین مردمی، به چنین خواهران و مادرانی و چنین پدرانی افتخار کنیم.

معصومه آباد نویسنده کتاب «من زنده‌ام» هم به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: این محفل ما را به یاد روزها و عزیزانی که عند ربهم یرزقون بودند می‌اندازد. توفیق است که سر سفره ایشان بنشینیم و یادشان را گرامی بداریم، بویژه جانبازانی که هر شب مشق شهادت می‌کنند.

آنچه که در این کتاب نوشته شد برداشت من از روزهایی بود که خاطرات سخت اسارت را شامل می‌شود. من این خاطرات را به عنوان امانت مردم عزیزمان در مشت‌های بسته خود نگه داشته بودم. در یک مشتم پیام و در مشت دیگر پلاک بود و همچنان این دو مشت را محکم نگه داشته بودم در حالی که دوستانم می‌گفتند مشت‌هایت را باز کن، آنها امانت مردم است، اما من می‌گفتم این مطالب باید بعد از من نوشته شود.

او افزود: آقای مرتضی سرهنگی حرف خوبی دارد و می‌گوید سربازی که خاطراتش را ننویسد انگار از جنگ‌فرار کرده است. بنابراین ایشان به من گفت تو هم خاطراتت را بنویس. یک روز که توفیق دیدار مقام معظم رهبری در دیدارشان با آزادگان در سال 91 برایم فراهم شد سراپا گوش به سخنانشان توجه کردم و دیدم از عبارات و تعبیرهای بسیار بسیار زیبایی درباره نوشتن خاطرات جنگ استفاده کردند. ایشان فرمودند این سال‌های اسارت، خلاصه شده قرن‌هایی که انسان‌ها را به الماس تبدیل کرده‌ است. خاطراتی که از سینه اسارت بیرون می‌آید به تعبیر ایشان گنجینه‌ها و الماس‌های درخشان است.

نویسنده کتاب «من زنده‌ام» ادامه داد: بعد از سخنان رهبر انقلاب بود که احساس کردم چقدر مقصر هستم و در حالی که ایشان درخواست تهیه خاطرات سربازان جنگ را دارند من قصور و کوتاهی کردم. حرف رهبر انقلاب این بود که این خاطرات متعلق به شخص راوی نیست بلکه این خاطرات نه فقط ارزش خاطره را دارد بلکه حاوی این معنی معرفتی است که خداوند عالم، خلف وعده نمی‌کند.

او ادامه داد: حرف مقام معظم رهبری این بود که شما باور نمی‌کردید روزی از زندان‌های عراق بیرون بیایید و اینجا در کشور خودتان باشید پس مردم باید بدانند چه بر شما گذشته است و بعد فرمودند لااقل برای ثواب الهی و اخروی آنچه را که ممکن است فراموش شود بنویسید و ثبت کنید. ایشان فرمودند تا زمانی که این تاریخ ملبس به ادبیات نشود ماندگار نخواهد شد.

آباد در پایان سخنانش بیان کرد: از آن زمان بود که زنگی در ذهنم به صدا درآمد و با خودم گفتم مشت‌های بسته‌ای را باز کنم . وقتی که کتاب را می‌نوشتم به آقای سرهنگی می‌گفتم می‌شود ننویسم و ایشان می‌گفت نه، بنویس، بعد می‌گفتم آیا می‌شود کتاب را اصلاح کنید و ایشان می‌گفت یک کلمه‌اش را هم نمی‌توان اصلاح کرد چون صدای شما را باید در این کتاب شنید. در پایان این مراسم از خالقان کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری به صورت شفاهی و یا کتبی بر آنها نظر داده‌اند، تجلیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها