مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این‌که بر اساس آمار ده سال گذشته، حدود 50 درصد از عوامل مرگ و میر پلنگ ناشی از شکار و طعمه‌های مسموم بوده است، بیان کرد: حدود 13 درصد از مرگ و میر‌ها مربوط به تلفات جاده‌ای، 4 درصد ناشی از بیماری‌ها، 2 درصد نامشخص و بقیه مربوط به عواملی نظیر مرگ طبیعی مانند درگیری‌های درون گونه‌ای وجاری شدن سیل است.
کد خبر: ۷۹۲۸۷۵

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی تیموری درباره شش مورد تلفات در جمعیت پلنگ در فروردین امسال گفت: با بررسی‌های به عمل آمده، دلایل وقوع این تلفات نیز همان موارد مشابه قبلی است که برای کاهش یا از بین بردن آن راهی بجز اجرای برنامه عمل جامع حفاظت از پلنگ وجود ندارد.

وی درباره اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات ناشی از عوامل انسانی، اظهار کرد: پرداخت بموقع خسارات ناشی از حمله پلنگ به دام‌های اهلی در دستور کار قرار گرفته است که در صورت ارائه گزارشات ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استانی، موضوع پرداخت خسارت پس از بررسی دفاتر تخصصی و از طریق دفتر حقوقی به صورت موردی قابل انجام است.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: به دلیل وسعت کشور ایران و پراکنش وسیع گونه پلنگ و دخالت فاکتورهای متعدد در حفاظت از این جانور، تعیین مفاد و مباحث آموزشی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته و تشخیص اولویت‌ها برای جلوگیری از بروز تلفات در جمعیت پلنگ و حفاظت از این گونه بوده است.

تیموری تصریح کرد: در این دوره‌ها تمامی کارشناسان با همکاری برخی افراد علاقه‌مند، اشخاص صاحب تجربه و تأثیرگذار از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تبادل آنها و راهبری از سوی اساتید و تسهیل‌گران مؤسسه تخصصی پلنگ آسیایی ضمن فراگیری نکات کلیدی علمی، موظف به انجام کار گروهی در ابعاد ملی شدند و توانستند در یک اقدام کم‌سابقه پس از گذراندن مدت نزدیک به سه سال نسبت به تهیه چارچوب اصلی برنامه عمل ملی حفاظت از پلنگ در بهمن‌ماه 93 اقدام کنند.

دامدار دامغانی به پلنگ شلیک نکرد

همچنین رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دامغان گفت: حمله یک قلاده پلنگ به ۳۵ راس گوسفند در روستای تویه دروار به دامدار این منطقه خسارت وارد کرد،اما این دامدار به پلنگ آسیبی نرساند.

فرامرز اسفندیاری در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: پس از دریافت گزارش مبنی بر حمله یک قلاده پلنگ به تعدادی گوسفند در شمال دامغان بلافاصله ماموران حفاظت محیط زیست منطقه دیباج به محل مورد نظر اعزام شدند که پس از ردگیری شواهد جای پای پلنگ و نیز دریدن گوسفندان نشان از حمله پلنگ مشاهده و موارد مورد تائید قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها