همزمان با نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی ایران و هیات عالی‌رتبه تجاری سوئیس، نخستین سرمایه‌گذاری این هیات در ایران اعلام شد.
کد خبر: ۷۹۲۵۲۸

این در حالی است که اوایل هفته جاری یک هیات عمانی نیز برای سرمایه‌گذاری به ایران سفر کرد که حاصل آن تفاهم برای تاسیس یک شرکت مشترک برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی خط دریایی بین دو کشور بود.

به گفته غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکنون و پس از صدور بیانیه لوزان، هفت هیات اقتصادی و بازرگانی خارجی با بازرگانان و اعضای اتاق بازرگانی ایران دیدار کرده‌اند. وی تصریح کرد: در این مدت پنج هیات بازرگانی از کشورهای اروپایی و دو هیات از کشورهای آسیایی با سفر به ایران و دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، زمینه گسترش همکاری‌های تجاری، صنعتی و بازرگانی با ایران را بررسی کرده‌اند. وی افزود: همچنین در این مدت درخواست‌های زیادی برای برگزاری جلسات مشترک با اعضای این اتاق به دست ما رسیده است که به دلیل فشردگی و تراکم کاری، هنوز برای آن دیدارها برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.

سوئیسی‌ها در تهران

به گزارش خبرگزاری‌ها، در نشست مشترک هیاتی از 40 بازرگان سوئیسی و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که سوئیس کشوری مهم و تاثیرگذار در اقتصاد جهان است، تصریح کرد: دو کشور می‌توانند نقش بیشتری در معادلات اقتصادی جهان داشته باشند.

شافعی افزود: ایران یکی از ده کشور برتر دنیا در زمینه جاذبه‌های گردشگری است و دو کشور در حوزه‌های پزشکی و دارویی، صنایع کشاورزی و فرآوری محصولات و دیگر زمینه‌های صنعتی و معدنی زمینه همکاری دارند.

رئیس ایرانی اتاق بازرگانی ایران و سوئیس هم در این دیدار گفت: ایران در منطقه‌ای راهبردی واقع شده است و بازاری 400 میلیون نفری به فاصله دو ساعت پرواز از تهران در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو وجود دارد و هر کشوری که در ایران سرمایه‌گذاری کند می‌تواند از مزایای بازار 400 میلیون نفری منطقه بهره‌مند شود.

سیدحسین سلیمی افزود: برای اقتصاد ایران رشدی 8 درصدی در سال پیش‌بینی شده است و امیدواریم در 15 سال آینده حجم صادرات غیرنفتی ایران به 175 میلیارد دلار بالغ شود. خانم لیویا لوی رئیس بخش اقتصادی و نماینده شورای فدرال در امور قراردادهای بازرگانی سوئیس هم با اشاره به این‌که خوشحالم که بعد از دو سال از پایان ماموریتم به عنوان سفیر سوئیس؛ به کشور شما بازگشته‌ام، گفت: روابط اقتصادی دو کشور ریشه در تاریخ دارد و امیدوارم بعد از لغو تحریم‌ها روابط تاریخی و دوستانه دو کشور وارد مراحل جدیدی شود. سفیر سوئیس در تهران هم در این نشست با اشاره به این‌که کشور ایران قطب مهم انرژی در جهان به‌شمار می‌رود، افزود: سوئیس امیدوار است در بخش اقتصادی هم مثل سیاست روابط دو کشور بیش از گذشته گسترش یابد. اریک هرت‌زوگ گفت: سوئیس آماده است روابط اقتصادی و بانکی خود را به محض رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا با ایران گسترش دهد و امیدوارم با اعتماد دوجانبه این روابط گسترش یابد.

آغاز سرمایه‌گذاری

در همین حال رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و سوئیس از آغاز سرمایه‌گذاری سوئیسی‌ها در ایران خبر داد.

وی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به دیدار هیات اقتصادی سوئیس متشکل از بازرگانان و فعالان اقتصادی، صنعتی و بانکی این کشور از کشورمان گفت: شرکت داروسازی نوارتیس (Novartis) در زمینه تولید دارو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

سلیمی با بیان این‌که شرکت داروسازی نوارتیس سوئیس در حال حاضر دارای یک نمایندگی پخش دارو در ایران است، به حضور نماینده این شرکت به همراه هیات اقتصادی سوئیس در ایران اشاره کرد و افزود: این شرکت با ارزیابی امکانات مناسبی که در ایران وجود دارد تصمیم به سرمایه‌گذاری در کشورمان گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت داروسازی نوارتیس یک شرکت چندملیتی داروسازی مستقر در بازل سوئیس است که از نظر میزان فروش، رتبه دوم و از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان محسوب می‌شود.

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و سوئیس با اشاره به بازدید هیات اقتصادی سوئیس در ایران، گفت: با توجه به رکود اقتصادی که در کشورهای اروپایی حاکم است، بسیاری از آنها به تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران علاقه‌مند شده‌اند.

سلیمی گفت: البته این سفرها بیشتر جنبه مطالعاتی و ارزیابی دارد و تمام این هیات‌ها پس از ورود و مشاهده وضعیت ایران به نادرستی تبلیغات صورت گرفته در مورد کشورمان پی خواهند برد.

وی با بیان این‌که، ریاست بخش اقتصادی هیات سوئیسی را خانم لیوا لوی، نماینده شورای فدرال موافقت نامه‌های تجاری سوئیس و سفیر پیشین این کشور در تهران عهده‌دار است، افزود: خانم لیوا لوی در طول اقامت خود در کشورمان به عنوان سفیر، شناخت مناسبی از ایران پیدا کرده و در سفر هیات اقتصادی سوئیس به کشورمان نقش اساسی داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها