توانمندی نظامی ایران، 27 سال پس از پایان جنگ تحمیلی، مولفه اصلی ثبات خاورمیانه به‌شمار می‌رود

چتر دفاعی ایران بر فراز منطقه

ترس از توان دفاعی ایران بویژه در آسمان، باعث شده تا حالا دیگر کمتر کشوری خیال تجاوز به کشورمان را داشته باشد. شکار بالگردهای چند میلیون دلاری با یک یا چند مین جهنده صیاد که قیمتی ده‌ها برابر کمتر از بالگردها دارند، بسیار کم‌هزینه‌ و کم‌زحمت‌ است و این یعنی سورپرایز سپاه پاسداران برای بالگردهای مهاجم چند میلیون دلاری.
کد خبر: ۷۹۲۴۰۳
مین جهنده صیاد؛ کابوس بالگردهای دشمن

در حوزه نظامی، وقتی در میان تجهیزات و تسلیحات ایرانی، نام صیاد به میان می‌آید، ناخودآگاه، ذهن‌ها به سوی سلاح تک‌تیرانداز دقیقی می‌رود که برد آن بیش از 1500 متر است، که این روزها نمونه دوم آن نیز عملیاتی شده است، اما صیاد فقط سلاح تک‌تیرانداز نیست. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سلاح در نوع خود جالب در اختیار دارد که صیاد نام دارد اما این سلاح، اسلحه انفرادی نیست بلکه یک مین زمین‌پایه و جهنده است.

مین‌ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند، مین‌های دریایی شاید در این مجموعه، این روزها مشهورترین مین‌های ایرانی باشند که «صدف» یکی از آن مجموعه است. مین‌های ضدنفر و مین‌های ضدزره نیز جزو دیگر دسته‌های مین‌های ایرانی به شمار می‌روند که در آخرین نمونه، مین کنار جاده‌ای رمیت اواسط سال گذشته رونمایی شد. این مین کنترل از راه دور، قادر است با ایجاد یک حجم انفجار بسیار بالا، یک ستون زرهی را در شعاع 100 تا 150 متری منهدم کند. اما جدای از همه این مین‌ها که در نوع خود، قطعا کارایی و قابلیت‌های مختلف و قابلی دارند، مین جهنده صیاد از ویژگی متمایز و البته بسیار مهمی برخوردار است که در نبردهای میدانی کاربرد فراوانی دارد.

مین جهنده صیاد، یک مین بسیار کارآمد است که در روی زمین کار گذاشته شده و خدمه آن در جایی دورتر، موضع گرفته و در زمان مناسب مین را منفجر می‌کند، اما انفجار این مین جهنده، همانند مین‌های دیگر نیست بلکه با انفجار اولیه مین، حدود 30 بمب کوچک به بالا پرتاب شده و و تا ارتفاع 100 الی 150 متر بالا می‌روند. پس از پرتاب عمودی این بمب‌های کوچک و انفجار آنها در آسمان، در یک خط عمودی از ارتفاع 30 الی 150 متری زمین هر پرنده متخاصمی حضور داشته باشد، هدف قرار گرفته و اگر منهدم نشود، حتما با آسیب جدی مواجه خواهد شد.

ناگفته نماند که هریک از بمب‌های درون مین، طبق تنظیمات قبلی، در ارتفاع مشخص منفجر خواهند شد و این نشان می‌دهد که نظم خاصی در میان بمب‌ها برای هدف قراردادن اهداف وجود دارد. هنوز از تعداد دقیق بمب‌های داخل این مین و شدت انفجار آنها خبری منتشر نشده، اما به طور کلی این مین‌ها، ساخت جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه هستند که در رزمایش بزرگ پیامبر اعظم 9 رونمایی و تست میدانی شدند. این استراتژی بیشتر برای شکار بالگردها در نبردهای نزدیک کارایی دارد، یعنی درست زمانی که بالگردهای دشمن وارد میدان شده و قصد دارند مواضع دفاعی را هدف قرار دهند اما به ناگاه به سلاحی که روی زمین نیست و بالگرد با تمام رادارها و حسگرهایش نمی‌تواند آن را شناسایی و منهدم کند، مواجه شده و خودش شکار می‌شود.

بی‌تردید تنوع تجهیزات دفاعی ایران، یکی از مهم‌ترین دلایل زمینگیر شدن دشمن حتی در خیال تجاوز به کشورمان است و حالا باید منتظر ماند و دید که آیا رژیمی در منطقه و یا فراتر از آن می‌خواهد قدرت این ابزارهای بازدارنده را بیازماید؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها