نظام سلامت توسعه‌یافته، نظامی است که در آن بیمار فقط درد بیماری داشته باشد و نه درد هزینه‌های سنگین درمان. این هدفی است که دولت و مجلس به دنبال آن هستند و تاکنون نیز در این زمینه به اهداف قابل توجهی نائل شده‌اند.
کد خبر: ۷۹۲۰۶۵

مجلس برای تحول در حوزه اقتصاد سلامت، دو کار عمده در سال گذشته انجام داد که اثرات آن در سال 94 هم ادامه خواهد داشت. اختصاص بخشی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها و بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به نظام سلامت، اتفاق خیلی خوبی بود که در سال گذشته اتفاق افتاد.

از همه مهم‌تر این‌که این بودجه‌ها برای امسال و سال‌های آینده نیز تصویب و پایدار شده است. یعنی با پایداری این منابع دیگر نیاز نیست هر سال اختصاص منابع به نظام سلامت از طریق این دو منبع تصویب شود.

اما با وجود این هنوز هم در برخی حوزه‌های نظام سلامت با مشکلات کلان اقتصادی روبه‌رو هستیم. مثلا ‌اکنون بسیاری از مراکز درمانی کشور با کمبود تخت روبه‌روست که این مشکل و مشکلات اقتصادی مشابه این را می‌شود با کمک گرفتن از بخش خصوصی و میدان دادن به غیردولتی‌ها کمرنگ‌تر کرد.

نکته خیلی مهمی که باید در اقتصاد سلامت و توسعه سرمایه‌گذاری آن مدنظر قرار داشت، توجه جدی به مقوله پیشگیری است. ‌اکنون بسیاری از بیماری‌ها مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، آرتروز و حتی سرطان‌ها تا حد زیادی قابل پیشگیری است. حال اگر مردم و متولیان نظام سلامت به مقوله بهداشت توجه کنند و با خودمراقبتی اجازه ندهند کار به بیماری و درمان بکشد، در آن صورت می‌بینیم که در بسیاری از هزینه‌های نظام سلامت، خود به خود صرفه‌جویی می‌شود.

به همین دلایل باید بخش بزرگی از بودجه‌های نظام سلامت در مسیر پیشگیری سرمایه‌گذاری شود، زیرا هر چقدر اقتصاد سلامت را به سمت و سوی سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت و پیشگیری سوق دهیم، هم مردم کمتر بیمار خواهند شد و هم بار هزینه‌های درمانی کمتری روی دوش وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر منتقل خواهد شد.

این نوع برنامه‌ریزی در کشورهای توسعه‌یافته هم جواب داده است. این روزها همه کارشناسان دلسوز نظام سلامت می‌دانند که اگر مثلا 10 درصد بیشتر برای مقوله پیشگیری هزینه کنیم، 90 درصد جواب می‌گیریم؛ این نتیجه درخشانی است که در حوزه هزینه‌های درمان شاهد آن نیستیم.

دکتر علی کائیدی / عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها