روحانی در همایش فرماندهان پلیس:

امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله است

رئیس جمهور گفت: مسئله امنیت در کنار سلامت از برنامه هایی است که دولت یازدهم از آغاز برای آنها اهمیت ویژه‌ای قائل بوده است.
کد خبر: ۷۹۱۴۲۲
امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن روحانی امروز شنبه در بیستمین همایش فرماندهان، ‌رؤسا و مدیران نیروی انتظامی افزود: دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بوده است و در کنار هر آنچه در انتخابات وعده داده و در پی آن بوده و هست تا آنها را نعل به نعل و دقیق اجرا کند برای امنیت و سلامت اهمیت ویژه ای قائل است.

وی همچنین با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) درباره اهمیت امنیت و سلامت گفت: پیامبر اکرم در تعبیر معروف خود می فرماید که سلامت و امنیت دو نعمت ناشناخته هستند.

رئیس جمهور افزود: ‌در این بیان هم سلامت و صحت در جامعه و سلامت و صحت انسان با امنیت را دو نعمت می دانند که تا وقتی انسان از این دو نعمت بهره‌مند است قدرشان را نمی داند و معمولا قدر این دو نعمت مجهول است .

وی اضافه کرد: شما وقتی در خیابان راه می روید و حادثه ای رخ نمی دهد به ذهنتان نمی رسد که چه عواملی باعث امنیت می شود و از کنار آن به‌راحتی رد می شوید و این عوامل مورد توجه قرار نمی گیرد اما اگر حادثه ناامنی پیش آید آن وقت مسئله امنیت در ذهن و زبان مردم مطرح می شود.

رئیس جمهور افزود: سلامت نیز همین گونه است و تا وقتی که انسان سالم است خیلی قدر آن را نمی داند اما اگر خدای ناکرده بیماری یا مسئله ای پیش آید آن وقت مسئله سلامت، هم در ذهن و فکر و هم در زندگی انسان مطرح می شود .

روحانی همچنین گفت: دیدار با سربازان خطه امنیت مردم و کشور همواره برای ما افتخارآفرین است .

رئیس جمهور افزود:‌ امنیت بدون تردید یکی از نعمات بسیار بزرگ الهی است و خود قرآن مجید یکی از آ‌ثار ایمان و اسلام را امنیت می داند و اساسا ایمان از همان ریشه امن است.

وی ادامه داد:‌ ایمان به خدا و ایمان به دین حق و راه حق هم برای قلب و روح انسان آرامش و امنیت می آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت‌آفرین است.

رئیس جمهور گفت: یک اشکالی در ذهن بعضی‌ها هست، جامعه پلیسی و جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله است.

باید برای امنیت هزینه کنیم

روحانی در ادامه سخنان خود در همایش فرماندهان، رؤسا و مدیران نیروی انتظامی افزود: امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله است، ما در جامعه نیاز به امنیت داریم و باید برای امنیت هزینه کنیم.

رئیس جمهور گفت: البته موفق ترین نیروی امنیت در جامعه نیرویی است که خرجش کم باشد و بهره وری از توان این نیرو بیشتر باشد.

روحانی افزود: مؤثرترین نیرو کم‌هزینه‌ترین نیروست و اگر همیشه این دو را به عنوان دو اصل مد نظر قرار دهیم و بتوانیم هزینه را کاهش دهیم اما در عین حال اثربخشی را بتوانیم افزایش بدهیم، توانسته ایم راه موفقی را طی کنیم.

رئیس جمهور گفت: امنیت برای ما مهم است و ما می خواهیم جامعه دارای امنیت باشد.

روحانی افزود: امسال هم سال همدلی و همزبانی است که باید این را مورد توجه قرار بدهیم.

وی اضافه کرد: همدلی اول میان خودتان میان بخش های مختلف ناجا چون ناجا یک خانواده بسیار بزرگ، وسیع و با بار مسئولیت بسیار سنگین است، از قلب شهرها تا لب مرزها همه جا پلیس مسئولیت سنگینی را برعهده دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: از حراست و حفاظت از مرزهای مقدس جمهوری اسلامی ایران تا همه روستاها، شهرها و کلان‌شهرها و همه جاده ها در بخش های مختلف، کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای قانون برعهده نیروی انتظامی است.

ضرورت آموزش پلیس برای برخورد مطلوب با مردم

رئیس جمهور گفت: آموزش پلیس برای برخورد (مطلوب) با مردم بسیار مهم است زیرا پلیس نخستین جمع در نظام است که از طرف نظام با مردم سر و کار دارد.

روحانی در ادامه سخنان خود در همایش فرماندهان، رؤسا و مدیران نیروی انتظامی افزود: اساسا حکومت اسلامی یعنی حکومت قانون و هیچ چیز دیگر نیست، این را امام (ره) ده‌ها بار در سخنرانی‌هایشان فرمودند که حکومت اسلامی حکومت قانون است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه باید قانون را به دقت اجرا کنند، گفت: براین اساس همه در برابر آن مساوی‌اند؛ خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی ایران شرع و قانون در کنار هم قرار می گیرند یا بر هم منطق می شوند.

پلیس موظف به اجرای اسلام نیست

روحانی با بیان اینکه پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، افزود: هیچ پلیسی نمی تواند بگوید این کار را کردم برای اینکه خداوند در جایی یا پیامبر اسلام(ص) در فلان روایت فرموده‌اند این به پلیس ربطی ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بی‌خود به مخمصه فکری نرویم مردم را هم گرفتار نکنیم پلیس یک وظیفه بیشتر ندارد و آن هم اجرای قانون است همین.

روحانی گفت: بخشی از احکام شرع در قانون عینا آمده است برخی هم قانونی است که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده که مخالف شرع نبوده که این کافی است وقتی نمایندگان مردم قانونی را در چارچوب قانون اساسی تصویب می کنند و مخالف شرع نیست این قانون می شود که لازم الاجراست.

رئیس جمهور افزود: گاهی هم قانون عین اسلام است و عین متن اسلام در قانون می آید برخی احکام اسلام نیز در قانون نمی آید مگر در قانون آمده است که افراد باید اول وقت نماز بخوانند یا نمازشان را چطور بخوانند و تند نخوانند؟ آیا پلیس می تواند دخالت کند؟ آیا اول ظهر می تواند وارد بانک شود و به رئیس بانک بگوید تعطیل کن اول ظهر است نماز بخوانید؟

روحانی گفت: فرد درحال اقامه نماز باشد آیا پلیس می تواند بگوید چرا تند خواندی یا کند خواندی؟ به پلیس ربطی ندارد، شرع است، اما پلیس حق مداخله ندارد؛ بسیاری از مسائل شرعی به ایمان مردم مربوط است.

رئیس جمهور افزود: بسیاری از مسائل عبادت فردی است و بسیاری از این مسائل واجب یا مستحب مربوط به خود افراد است مانند احسان به والدین که از واجبات بزرگ است، طبق آیات قرآن بعد از عبادت خدا بالاترین واجب است، به ویژه اگر والدین سالخورده باشند.

روحانی گفت: آیا با این، شما می توانید جوانی را بازداشت کنید و بگویید با پدرش راه می رود چرا بی‌ادبانه راه می رود و جلو افتاده است؟ آیا پلیس می تواند دخالت کند؟ نمی تواند.

رئیس جمهور افزود: بله؛ اگر متنی در قانون بیاید ربط دارد؛ پلیس جایی می تواند وارد شود که اولا مصوب قانون باشد و دوم اینکه قانون روشن، صریح و ابلاغ شده باشد.

روحانی گفت: شما نمی توانید پشت درخت یک علامت راهنمایی و رانندگی بگذارید بعد راننده را جریمه کنید، زیرا راننده می تواند بگوید تابلو کجاست و آن را ندیده ام، اگر پلیس بگوید اینجا سرعت باید 30 کیلومتر باشد راننده می تواند بگوید تابلویش را ندیده ام.

رئیس جمهور افزود: اگر تابلویی که سرعت مجاز را برای رانندگان 80 تا 110 کیلومتر تعیین کرده است، پشت درخت نصب شود و راننده آن را نبیند قابل استناد نیست.

روحانی با تکریم پلیس راهنمایی و رانندگی و قدردانی از زحمات شبانه روز آنان گفت: گاهی وقت‌ها پیچ هایی در میانه راه بود، پلیس جایی مخفی می شد که راننده نمی دید و تا می رسید پلیس آنجا ظاهر می شد البته این یک شیوه است و بنده کاری به خوب یا بد بودن آن ندارم.

رئیس جمهور افزود: به هر حال اگر می خواهیم قانون را اجرا کنیم باید شفاف، صریح، اعلام شده و به‌اصطلاح حقوق ابلاغ شده باشد، آنجا پلیس می تواند برای اجرای قانون وارد عمل شود.

روحانی با تأکید بر اینکه پلیس باید در اجرای قانون اولویت ها را مد نظر قرار دهد اظهار داشت: پلیس مظهر اقتدار نظام است، حتی مظهر اقتدار مسلحانه، اقتدار غیر از زور است؛ اقتدار یعنی قدرت مشروع مقبول.

رئیس جمهور گفت: هر جا شما اعمال قدرت می کنید اگر مشروع و مقبول باشد، قابل تحسین است، همچنانکه هرگاه شما دزد مسلح یا غیرمسلح را تعقیب و دستگیر می کنید مردم خوشحال می‌شوند و شما را به زبان و دل تحسین می کنند، چون شما قدرت مشروع و مقبولتان را اعمال کرده‌اید.

اتکای ما به نفت در بودجه 94 از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر است

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: شما می دانید ما هم در شرایط تحریم قرار داریم و هم هنوز قیمت نفت به نصف و یا به بیش از نصف تقلیل پیدا کرده است.

روحانی افزود: همه کشورهای همسایه ما که بسیار پولدارند و برخی خودشان توطئه کاهش قیمت نفت را طرح‌ریزی کرده‌اند امروز همه آنها گرفتارند و چاله و چاهی که برای برادر می‌کنند خودشان داخل همان چاله و چاه می افتند .

وی گفت: آنها دچار صدها مشکلات اجتماعی و اقتصادی شده اند .

رئیس جمهور افزود: با وجود تمام مشکلات در سال‌های 92 و 93 که دولت داشت، به تعهدات خودش در اجرای برنامه های عمرانی و جاری متعهد بود.

روحانی گفت: در سال 91 بودجه عمرانی اجرا شده کشور 11 هزار میلیارد تومان در سال 92، بیست و دو هزار میلیارد تومان و در سال 93، سی و دو هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: یعنی ظرف این دو سال با وجود همه مشکلات ضمن اینکه بودجه جاری را با صرفه جویی برداشت کردیم بودجه عمرانی را افزایش دادیم.

رئیس جمهور گفت: اتکای ما به نفت در بودجه 94 از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر است و این از افتخارات دولت است.

روحانی افزود: اگر بودجه برخی دستگاه‌های اجرایی را از 90 درصد ، 92 درصد، 95 و 87 درصد تخصیص داده‌ایم بودجه نیروهای مسلح را در سال‌های 92 و 93 صددرصد پرداخت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: بودجه نیروی انتظامی را در سال 92 بالای صددرصد پرداخت کردیم.

رئیس جمهور افزود: چرا برخی ایراد می گیرند و می گویند این دولت بنا بود به تعبیر آنها پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند چرا بودجه نیروهای مسلح را اضافه می کند؟

رئیس جمهور گفت: ما در سال 94 با وجود مشکلات بودجه نیروهای مسلح را افزایش دادیم.

همدلی را اول از بین خود شروع کنیم

رئیس جمهور گفت: اگر بخواهیم همدلی برقرار کنیم اول باید در داخل خودمان، ناجا و بخش های مختلف نظام ارتباط نزدیک‌تر برقرار کنیم.

روحانی در ادامه سخنانش در همایش فرماندهان، رؤسا و مدیران نیروی انتظامی افزود: اگر بخواهیم همدلی و ارتباط نزدیکی را برقرار سازیم باید همدلی با سایر نیروهای مسلح و نظامی که هم در مرز در کنار شما هستند و هم در شهرها در زمان ضرورت در کنار شما هستند، بین وزارت اطلاعات و بین دولت همدلی برقرار شود.

وی گفت: یکی از امتیازات ناجا این است که پشتوانه ای به نام فرمانده کل کشور و وزیر کشور دارد که آنها مسئولیت سنگینی را بر دوش می کشند چون ایجاد امنیت در سایه همدلی و همکاری بین دولت و نیروهای مسلح و اطلاعاتی امکان‌پذیر است.

روحانی افزود: برای برقراری امنیت در یک جامعه اول باید به ریشه‌های مسائل امنیتی توجه شود، باید بدانیم چگونه در جامعه یک ناامنی پیش می‌آید، فقر و بیکاری یک منکر است و فساد و ریا از منکرات اصلی هستند که باید از بین بروند.

وی گفت: نباید ذهنمان را با تفسیرهای دیگری از نهی از منکر مشغول کنیم؛ دنیای معروف دنیای وسیعی است، دنیای منکر هم دنیای وسیعی است.

رئیس جمهور افزود: منکر یعنی همانی که مردم می گویند بد است، منکر آن کاری است که پلیس برای رفع آن وارد عمل می شود و مردم برای او کف می‌زنند.

روحانی گفت: در جامعه عبور از چراغ قرمز یک منکر است که شرعاً هم اشکال دارد.

وی افزود: در هر رژیم و نظامی و در هر کشوری قانون وجود دارد اما در جمهوری اسلامی یکی از افتخارات ما این است که ترکیبی از مردم سالاری و دین سالاری وجود دارد.

روحانی گفت: در جمهوری اسلامی افتخار ما این است که قانون مصوب مجلس، مورد تأیید شورای نگهبان، شرعاً وجود دارد و لازم‌الاجراست.

وی به نقل از امام خمینی (ره) افزود: اساساً حکومتی حکومت اسلامی است که قانون داشته باشد و قانون‌مدار باشد.

تمام کارگزاران نظام نوکر ملت هستند

رئیس جمهور گفت: در برخی موارد، اعمال قدرت مشروع و مقبول در صحنه‌های اجتماعی خیلی دشوار می‌شود در اینجا آموزش، دقت و حسن خلق می‌خواهد.

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع فرماندهان ناجا افزود: یادمان نرود کشور صاحبش مردم هستند و این از ذهن ما نرود، صاحب این کشور ملت ایران هستند و هیچ کس دیگری نیست و همه ما باید نوکر مردم باشیم و غیر از این نباید باشیم.

وی گفت: تمام کارگزاران نظام از اول تا آخر نوکر ملت هستند و هیچ سمتی بالاتر از نوکری نیست.

رئیس جمهور افزود: صاحب این کشور ملت بزرگ ایران است از زن و مرد، کوچک و بزرگ و ما خادم مردم هستیم .

روحانی گفت: افتخار پلیس این است که خادم مردم در بخش امنیت است، فضا را امن نگه می دارد و مردم راحت می‌خوابند، راحت به محل کار می روند و راحت در مغازه خود را باز می کنند و راحت با مردم سلوک می کنند، اعتماد مردم به پلیسی است که امنیت را در جامعه برقرار و ایجاد کرده است .

رئیس جمهور افزود: بسیار مهم است که ما با مردم چگونه برخورد کنیم، یادمان باشد که با مجرم هم که برخورد می کنیم، با جرم برخورد کنیم.

وی گفت: برخورد با مجرم یا برخورد با جرم متفاوت است، شما(پلیس) آنجایی که با طرف برخورد می کنید فقط به خاطر قانون است و به او می‌گویید که چرا قانون را شکسته‌ است.

روحانی افزود: معیار شما قانون است، قانون را کسی شکست شما متعرض می شوید و استدلال شما این است که چرا قانون را شکسته است .

رئیس جمهور گفت: اما در برخورد با مردم اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب جزو وظایف همه ماست مخصوصا درمورد جوانان و زنان، در برخورد با این دو طبقه باید خیلی حواسمان جمع باشد، هر دوی این طبقه حساس هستند و وظیفه ما درقبال هر دوی این طبقات سنگین‌تر است.

وی افزود: جوان و نوجوان در عنفوان جوانی قرار دارد، هنوز تجربه کامل در زندگی ندیده و آغاز کار است، دانشجوست و هنوز استقلال شغلی پیدا نکرده است، مسکنی ندارد و برخورد با این افراد فرق دارد نسبت به یک آدم چهل، پنجاه ساله که تجربه زندگی دارد.

روحانی گفت: البته زنان با مردان متفاوتند و همانطور که امیرالمؤمنین (ع) به یک افسر و سردار خود گفت اگر یک زنی به شما فحش داد، حق نداری جواب بدهی، اگر مرد فحش داد می‌توانی جواب بدهی، اما در مقابل زن باید سکوت کنی و این را در زمان جاهلیت گفت و فرمود اگر در زمان جاهلیت کسی با زنی برخورد می‌کرد در آن طایفه تا پایان عمر منفور می‌شد.

رئیس جمهور افزود: حساب و نحوه برخورد با زن و جوان فرق می کند، هرچند که قانون برای همه مساوی است و این حرف درست است، اما نحوه اجرای قانون و ادب و اخلاق برای اجرای قانون آموزش می خواهد.

وی ادامه داد: گاهی نیروی مسلح درگیر می شود و همه ذهن و فکرش دنبال آن تهدید می‌رود در حالی که تهدید نیست و یک عده آن را بافته و درست کرده‌اند.

رئیس جمهور گفت: در پنج، شش مورد ما کشور را از جنگ نجات دادیم، اگر در جایی نیاز باشد من توضیح می دهم، گاهی یک تحلیل و اطلاعات غلط یک دفعه می گویند فلان کشور می خواهد به ما حمله کند و فلان جمعیت می خواهد کشور را به هم بریزد و فلان دسته می خواهد شهر را بپاشاند. گاهی خیالی است، گاهی اغراق و مبالغه است. 5 یا 10 درصد ممکن است درست باشد اما بزرگش می کنند.

روحانی افزود: همین الان که من رئیس دولت هستم هفته ای نیست که یک تهدید حالا یک تهدید اجتماعی، امنیتی یا اقتصادی فرقی نمی‌کند، برای من نیاورند و من با چهار تا سؤالی که می پرسم می‌گویم اینگونه نیست، تهدید نیست ممکن است 5 درصد تهدید باشد اما 100 درصد نیست که ما وارد عمل شویم.

وی گفت: تهدید فرضی تهدید واقعی درست می‌کند، باید حواسمان باشد.

قدردانی از خانواده‌های شهدا و مدیران نمونه ناجا

خانواده‌های شهیدان جمشید دانایی‌فر و محمد هاشمی از شهدای نیروی انتظامی و جانباز امیر غفاری در بیستمین همایش فرماندهان، رؤسا و مدیران این نیرو با حضور رئیس جمهور تکریم شدند. در این مراسم همچنین از مدیران نمونه نیروی انتظامی قدردانی شد.

سردار سرتیپ پاسدار رحمت‌الله محمدی معاون آموزش و پشتیبانی، سردار سرتیپ ستاد کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا و تبادل اطلاعات و سردار سرتیپ پاسدار حسین ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ با دریافت لوح سپاس از رئیس‌جمهور تکریم شدند.

در این مراسم همچنین از فرماندهان انتظامی استان‌های قم و قزوین، آقای سیدمحمد باقر حسینی رئیس عقیدتی- سیاسی استان سیستان و بلوچستان و سرهنگ علی رمضانی از فرماندهان نیروی انتظامی قدردانی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها