یکی از راه‌های حفاظت و درمان چشم، استفاده از عینک‌های طبی یا آفتابی استاندارد است، اما متاسفانه در کشورمان بخش عمده‌ای از شهروندان دراین زمینه زیاد دقت نداشته و به آن توجه نمی‌کنند.
کد خبر: ۷۹۰۷۱۷
فریم عینک استاندارد کمتر از 200 هزارتومان نیست

حمید ثابت‌قدم، رئیس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک تهران در این زمینه به جام‌جم می‌گوید: هموطنان هنگامی که بنا به هر دلیلی برای خرید عینک مراجعه می‌کنند، بیشتر به دنبال تهیه عینک‌های ارزان‌قیمت هستند و زیاد به سلامت مهم‌ترین عضو بدن خود دقت ندارند. به عنوان مثال اگر توجه کرده ‌باشیم ممکن است یک فرد سالانه دوبار برای خرید گوشی تلفن‌همراه بدون توجه به امکانات مالی خود هزینه ‌کند، اما وقتی برای خرید یک عینک آفتابی که با توجه به آب و هوای کشورمان از ملزومات بهداشتی چشم است حاضر به خرید برندهای استاندارد نیست و ممکن است حتی از کنار خیابان نیز خرید کند.

این مقام صنفی درباره ورود فریم عینک‌های طبی به ایران می‌افزاید: متاسفانه به دلیل نبود حمایت‌های لازم تولید‌کننده‌ای در زمینه فریم عینک طبی در کشورمان نداریم و فقط یک یا دو کارخانه فعال در زمینه تولید عینک‌های صنعتی (محافظ‌های کارگاهی) داریم و نیازهای کشورمان از طریق واردات تامین می‌شود که کشورهای چین، کره، ایتالیا، فرانسه، آلمان و ترکیه به ترتیب صادر‌کنندگان این محصول به ایران هستند.

وی با تاکید بر خرید از فروشگاه‌های معتبر و دارای پروانه کسب تصریح می‌کند: تهیه فریم استاندارد برای متقاضیان درست مانند مراجعه به پزشک مهم است، چون اگر فردی به بهترین چشم پزشک مراجعه کرده و بنا به تشخیص وی نیاز به استفاده از عینک داشته باشد، اما از عینک غیر استاندارد استفاده کند مثل این است که اصلا برای بهداشت چشم خود اقدامی نکرده و حتی در برخی موارد باعث بروز بیماری شده است. چون در فریم عینک طبی با توجه به این‌که ممکن است تفاوت‌های عمده‌ای میان شماره عدسی‌ها باشد فاصله کانونی فریم، نوع و جنس بدنه و حتی نحوه طراحی قاب می‌تواند در بهبود شرایط چشم موثر باشند که در بسیاری از فریم‌های غیراستاندارد این موضوع رعایت نشده است. بنابراین توصیه ما در اتحادیه به تمام متقاضیان خرید فریم طبی یا آفتابی این است که فقط از فروشگاه‌های معتبر و دارای پروانه کسب خرید کنند.

ثابت قدم می‌افزاید: متاسفانه امروز به دلیل خلأهای قانونی برخی مراکز درمانی و چشم‌پزشکان راسا اقدام به فروش عینک می‌کنند که طی ملاقاتی که با وزیر بهداشت داشته‌ایم قول مساعد برای رفع این تداخل صنفی گرفته و قرار براین شده که در این زمینه اقدام‌های لازم صورت گیرد، چون این امر خلاف قانون است و فقط صنف مربوط باید به این خدمت‌رسانی اقدام کند.

وی در زمینه تشخیص فریم‌های استاندارد و قیمت فریم‌ها برای متقاضیان نیز می‌گوید: به طور کلی شاید تشخیص این موضوع برای افراد عادی کار ساده‌ای نباشد و بهترین کار این است که از فروشگاه‌های معتبر خرید انجام شود، اما درموردقیمت این فریم‌ها به طور کلی یک فریم استاندارد و اصل در ایران کمتر از 200 یا 300 هزار تومان نیست. هرچند به گفته وی این موضوع یعنی قیمت گران نیز نشانه اصالت نیست و گاهی از سوی سودجویان عاملی برای جلب نظر متقاضیان برندهای اصل قرار می‌گیرد.

این مقام صنفی اظهار می‌کند: گاهی مشاهده شده است عینک‌های آماده در برخی از داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها با شماره‌های متفاوتی فروخته می‌شود که این موضوع اصلا مورد تائید اتحادیه نیست و توصیه می‌کنیم هموطنان از عینک‌های طبی آماده استفاده نکنند، چون در بسیاری از موارد عدسی‌های دو چشم با یکدیگر یکسان نیستند و باید برای هرکدام عدسی مناسب درنظر بگیریم ضمن این‌که کیفیت عدسی عینک‌های آماده به هیچ عنوان در شرایط استاندارد نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها