براساس آیین‌نامه حقوق مسافر، شرکت‌های هواپیمایی برای تاخیر بیش از 4 ساعت موظف به پرداخت خسارت هستند

مسافران خسارت تاخیر پرواز می‌گیرند

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و کشمکش، آیین‌نامه حقوق مسافر به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ و ظرف دو هفته آینده اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۰۴۶۷

این درحالی است که مردم به عناوین مختلف از سرویس دادن شرکت‌های هواپیمایی گله‌ها دارند. از رفتار بعضا دور از کرامت و ادب گرفته تا تاخیرهای طولانی، عدم ارائه خدمات رفاهی لازم، اطلاع‌رسانی نکردن بموقع و سرانجام ایمنی و کیفیت هواپیماها.

در همین حال درخواست بخش خصوصی برای شناور کردن قیمت بلیت هواپیما نیز تاحدی از سال گذشته اجرایی شده و قرار است این شناورسازی به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما منجر شود تا دیگر بهانه‌ای برای بیمار بودن اقتصاد بخش هوایی، ضرردهی شرکت‌ها و نبود منابع مالی برای خرید هواپیمای نو وجود نداشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی روز گذشته برای اجرای آزمایشی به مدت شش ماه ابلاغ شد.

هر چند متن کامل این آیین‌نامه منتشر نشده، اما موضوعات طرح شده در این آیین‌نامه محورهایی چون حقوق مسافر شامل عدم تبعیض، ممانعت از سفر، ابطال پرواز، تاخیرات پروازی، تغییر مسیر اجباری، فقدان یا آسیب‌دیدگی جامه‌دان، مسافران توان‌خواه و شفاف‌سازی نرخ بلیت و خدمات هوایی را دربرمی‌گیرد.

تأخیرات پروازی در آیین‌نامه مذکور به تاخیر تا دو ساعت، بین 2 تا 4 ساعت و بالای 4 ساعت تقسیم‌بندی شده است و بسته به نوع و میزان تأخیر، نوع خدمات به مسافر مشخص شده است.

برای تاخیر بیش از 4 ساعت شرکت‌های هواپیمایی موظف به اعاده خسارت به مسافران هستند و همچنین درباره پروازهای ابطالی تا 24 ساعت قبل از پرواز شرکت تعهداتی را به‌عهده دارد.

سازمان هواپیمایی کشوری بر حسن اجرای این دستورالعمل نظارت داشته و گزارش آن را به شورای عالی هواپیمایی ارائه خواهد کرد.

براساس آیین‌نامه حقوق مسافر تاخیر و ابطال بلیت ناشی از شرایط آب ‌و هوایی و موضوعات امنیتی از پرداخت خسارت مستثنا شده‌اند.

در همین حال رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دیروز در جمع خبرنگاران گفت: به ایرلاین‌ها دو هفته مهلت داده‌ایم نسبت به اجرای آیین‌نامه حقوق مسافر اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، علیرضا جهانگیریان پس از نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد پروازها در سال گذشته بیان کرد: در سال 93 میزان پروازها نسبت به سال 92 حدود 11 درصد رشد داشت و در مقایسه با متوسط رشد حمل مسافر در ده سال گذشته که 8 درصد بود، شاهد افزایش این آمار بودیم.

وی افزود: این در حالی است که صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور دچار محدودیت‌هایی بوده است.

وی با بیان این‌که در بخش رضایتمندی مردم هنوز به سطح قابل قبولی دست نیافته‌ایم، گفت: البته در حوزه فرودگاهی ایستایی مسافران کاهش یافته است ضمن آن‌که فرودگاه از نظر معماری و فضا مناسب شده است.

جهانگیریان بیان کرد: در فرودگاه مهرآباد با انتقال پروازهای حجاج فضاهای مناسبی برای مسافران ایجاد شد.

وی با اشاره به بررسی جزئیات آیین‌نامه حقوق مسافر در جلسه اخیر بیان کرد: آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازهای داخلی از روز گذشته ابلاغ شد، ضمن آن‌که از قبل از عید در شورای عالی هواپیمایی مصوب شده و به تائید وزیر راه و شهرسازی رسیده بود.

وی با تاکید بر این‌که حقوق مسافر در بخش‌های مختلف در این آیین‌نامه مدنظر قرار گرفته شده است، گفت: چارچوب این آیین‌نامه بین‌المللی بوده و در همه کشورها اجرایی می‌شود.

جهانگیریان درباره جزئیات این آیین‌نامه توضیح داد: تاخیر پروازی در آیین‌نامه مذکور به تاخیر تا دو ساعت، بین 2 تا 4 ساعت و بالای 4 ساعت تقسیم‌بندی شده است و بسته به نوع و میزان تاخیر، نوع خدمات به مسافر مشخص شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی افزود: برای پروازهای بیش از 4 ساعت ایرلاین‌ها باید نرخی را بابت خسارت بپردازند ضمن آن‌که درباره پروازهای ابطالی اگر زمان 24 ساعت قبل از پرواز باشد، ایرلاین باید خسارت بپردازد.

وی با تأکید بر این‌که ضمانت اجرایی این آیین‌نامه، ضمانت قانونی است، گفت: از این پس نظارت بر اجرای آن به دقت وجود دارد و تخطی از آن مشمول جریمه و اقدامات قانونی است.

جهانگیریان با تأکید بر این‌که در آیین‌نامه حقوق مسافر تأخیرات ناشی از آب‌وهوا از خسارت مستثنا شده‌اند، گفت: البته باید در این تأخیرات هم تسهیلاتی به مسافران ارائه شود.

فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: فعلا طرحی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم.

وی اظهار کرد: قیمت بلیت متأثر از شرایط اقتصادی است که نرخ تورم یکی از این عوامل محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: با این حال هرگونه افزایش قیمت بلیت هواپیما باید از کانال قانونی سازمان هواپیمایی کشوری رخ دهد و مصوبه سازمان و شورای عالی هواپیمایی را داشته باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: سقف بلیت هواپیما در پروازهای داخلی روی سایت سازمان هواپیمای کشوری درج شده است و از مردم تقاضا داریم به هیچ عنوان بلیت را بالاتر از نرخ‌های مصوب خریداری نکنند و گرانفروشی را به ما اطلاع دهند.

جهانگیریان گفت: برخی از سایت‌هایی که هیچ مجوزی از سازمان هواپیمایی ندارند اقدام به فروش بلیت هواپیما می‌کنند که این موضوع از سوی دادگاه پیگیری می‌شود.

بوئینگ 757 در ناوگان هوایی ایران

مدیرعامل شرکت هواپیمایی تابان‌ایر از خرید یک فروند هواپیمای بوئینگ 757 در آخرین روز سال 93 خبر داد و گفت: این هواپیما در همان روز و در مسیرهای مختلف این شرکت برای جابه‌جایی مسافران نوروزی مورد بهره‌برداری
قرار گرفته است.

رضا عبدالله‌پور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این نخستین هواپیمای بوئینگ 757 است که وارد ناوگان حمل و نقل هوایی کشور شده و قرار است دومین فروند آن نیز تا یک ماه آینده به ناوگان این شرکت ملحق شود. وی تصریح کرد: این هواپیما دارای 220 صندلی و صندلی‌های آن مجهز به تجهیزات صوتی و تصویری است، این شرکت هوایی قصد دارد در نوسازی ناوگان هوایی خود از این نوع هواپیما استفاده کند. بالاترین مدل موجود هواپیمای بوئینگ در ایران جمبوجت 747 است.

خبرنگار جام‌جم دراین باره می‌نویسد: در دهه ۱۹۷۰ میلادی کمپانی بوئینگ، بتدریج مدل ۷۵۷ را جایگزین مدل ۷۲۷ کرد و سپس برای رقابت با ایرباس ای۳۰۰ دست به طراحی بوئینگ ۷۶۷ زد. بوئینگ 757 هواپیمایی است با سایز متوسط و بدنه‌ای کشیده که مجهز به دو موتور جت توربوفن در زیر بال‌هاست.

اولین پرواز بوئینگ 757 در 30 بهمن 1360 انجام شد و از 11 دی 1361 با آغاز خدمت در کمپانی ایسترن‌ایرلاینز و بعدها در بریتیش‌ایرویز به جمع پرنده‌های مسافربری جهان پیوست. از سال 1981 تا 2004 جمعا 1050 فروند از این هواپیما تولید شده و عمدتا شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی مشتری استفاده از این هواپیما در خطوط پروازی خود بوده‌اند.

در حال حاضر نیز بوئینگ 757 در شرکت‌های هوایی مختلفی در جهان در حال خدمت است. قیمت این هواپیما در سال 2002 در مدل‌های مختلف از 65 تا 80 میلیون دلار متفاوت بوده است. بوئینگ 757 ظرفیت پذیرش 289 مسافر را دارد و حداکثر با سرعت 86 ماخ (912 کیلومتر بر ساعت)، می‌تواند مسافتی به طول 7278 کیلومتر را پرواز کند.

پیش از این پیشرفته‌ترین هواپیمای به‌کار گرفته شده از خانواده بوئینگ در ایران، بوئینگ‌های 747 معروف به جامبوجت بود که استفاده از چهار موتور جت قدرتمند به مدت 40 سال با ظرفیت جابه‌جایی حداکثر 550 مسافر، بزرگ‌ترین هواپیمای مسافربری در جهان بود که ایران اولین کشور پس از آمریکا در جهان بود که این هواپیما را در اختیار گرفت.

در حال حاضر بوئینگ 777 در خطوط هوایی اغلب شرکت‌های هواپیمایی مشهور جهان مشغول به کار است که تولید آن از سال 1995 آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بوئینگ 777 در مدل‌های مختلف می‌تواند 278 تا 550 مسافر را منتقل کند و بین 261 تا 300 میلیون دلار قیمت دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها