جام جم گزارش می دهد

سکته قلبی زودرس

طبق یک مطالعه جدید، افرادی که طلاق می گیرند بیش از افرادی که زندگی مشترک خود را حفظ می کنند در معرض خطر بروز حمله قلبی هستند.
کد خبر: ۷۸۹۰۰۱
طلاق با سکته قلبی ارتباط دارد

محققان دانشگاه دوک آمریکا دریافتند که از بین حدود ۱۶ هزار که وضعیت شان در طول مدت دو دهه مورد تحقیق و بررسی بود، افرادی که در همین مدت زمان طلاق گرفتند بیش از افرادی که زندگی مشترک شان را حفظ کرده بودند در معرض ریسک ابتلا به حمله قلبی قرار داشتند. به گفته این محققان حتی ازدواج مجدد، حداقل برای زنان، راه چاره و درمان کاهش این ریسک نبود.

طبق این مطالعه، به نظر می رسد این ریسک در بین زنان قوی تر است، و هیچ مدرکی وجود ندارد که ازدواج دوم باعث بهبود اوضاع می شود. زنانی که برای دومین بار ازدواج می کنند در مقایسه با زنانی که همچنان با همسر اولشان مانده و زندگی می کنند، ۳۵ درصد بیشتر در معرض بروز حمله قلبی هستند.

به گفته دکتر «گرگ فونارو»، استاد علوم پزشکی قلب و عروق دانشگاه کالیفرنیا، به دلایل زیادی طلاق می تواند بر سلامت قلبی افراد تاثیر داشته باشد.

وی در ادامه یکی از دلایل را اینگونه عنوان می کند: «زمانیکه پیوند ازدواج به پایان می رسد، ممکن است برخی افراد برخی از عادات سالم زندگی شان، نظیر داشتن یک رژیم غذایی متعادل، سیگار نکشیدن و انجام چکاپ های پزشکی منظم را کنار بگذارند.»

این یافته ها مبتنی بر پیگیری وضعیت ۱۶ هزار فرد بالغ آمریکایی بین سنین ۴۵ تا ۸۰ سال در طی سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۰ می باشد. از ابتدای مطالعه، همه افراد یا متاهل بودند، یا بیوه یا مطلقه.

در طول دوره مطالعه، ۸ درصد از بیماری قلبی رنج می بردند، که این خطر در بین افراد مطلقه به مراتب بیشتر از افراد متاهل بود.

در بین زنان، آن دسته از افرادی که یکبار طلاق گرفته بودند یک سوم بیش از دیگران در معرض ابتلا به حمله قلبی بودند، در حالیکه زنانی که چندین بار طلاق گرفته بودند با احتمال ۷۷ درصدی خطر حمله قلبی روبرو بودند.

این محققان دریافتند که به نظر می رسد در مورد مردان، جدایی تاثیر کمتری بر سلامت قلب دارد. خطر حمله قلبی در بین مردانی که حداقل دو بار طلاق گرفته بودند فقط تا حدود ۳۰ درصد افزایش یافته بود.

به گفته سرپرست تیم تحقیق «متیو دوپره»، شماری از عوامل دیگر نظیر تحصیلات، درآمد و نمره افراد در تست استاندارد افسردگی هم مورد لحاظ واقع شده بود.

وی در ادامه می افزاید: «ما فاقد اطلاعات مهم در مورد چندین فاکتور احتمالی تاثیرگذار بر ریسک های مرتبط با طلاق بودیم که از آن جمله می توان به اضطراب و تشویش، از دست دادن دوستان و سایر حامیان اجتماعی، و تغییر در سبک زندگی اشاره کرد.»

به گفته «فونارو»، یافته های متفاوت در مورد زنان و مردان در این تحقیق بسیار جالب است، اما در حال حاضر هنوز توضیحی برای آن وجود ندارد. ( مهر )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها