رحمانی فضلی حاضر به عقب نشینی در موضوع پولهای کثیف نیست

وزارت کشور: از مجلس انتظار بیشتری داشتیم

زاکانی، نماینده مجلس:‌نباید با موضوع فساد برخورد سیاسی کنیم

هشدار وزیر دادگستری نسبت به ورود پول کثیف به انتخابات

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری و علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس، در بخش گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، درباره ورود پول‌های کثیف به انتخابات به گفت‌وگو پرداختند. وزیر دادگستری در این گفت‌وگو با تاکید بر ضرورت شفافیت قانون انتخابات، تاکید کرد: نباید بگذاریم پول‌های کثیف نظم انتخاباتی را برهم بریزد.
کد خبر: ۷۸۸۸۹۹

پورمحمدی در بخشی از اظهارات خود تصریح کرد: موضوع پول‌های کثیف، مهم است و باید تکلیف هزینه‌های انتخاباتی معلوم شود. در این ارتباط قوانین شفاف و روشنی نداریم. در طول انتخابات گذشته پول‌های زیادی هزینه و تبلیغات زیادی می‌شده و چون قانون نداشته، امکان نظارت نداشتیم. وی در این گفت‌وگوی تلویزیونی ادامه داد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام، راجع به این موضوع مهم تصمیم‌گیری شده و 18 بند تاکنون به تصویب مجمع رسیده است. بند6 عینا می‌گوید: تعیین حدود و نوع هزینه‌ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعلام عمومی و نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی باید انجام شود. این سیاست‌ها باید به مجلس برود، یعنی دولت ذیل این مواد، لایحه به مجلس می‌دهد و مجلس خودش انگیزه داشته و ان‌شاالله پس از تعیین سیاست‌های کلی قانون می‌شود، این منوط به تصویب رهبر معظم انقلاب و ابلاغ به دولت و مجلس است، دولت بر اساس آن، مواد لایحه را تکمیل می‌کند. امیدواریم در چند ماه آینده به فصل انتخابات پایان سال برسد.

زاکانی، نماینده تهران در واکنش به اظهارات وزیر دادگستری و دفاع وی از ابراز نگرانی وزیر کشور درباره پول‌های کثیف گفت: ما به عنوان مسئول به جای بسنده کردن به اعلام نگرانی، باید اقدام کنیم. مردم اثر اقدام را که دیدند آرامش فکری شان به هم نمی‌خورد. بنده معتقدم بیان آقای وزیر کافی نیست. این کلیات دغدغه همه است. نباید با موضوع فساد برخورد سیاسی کنیم. اگر اطلاع داریم، پیگیری نکردن آن خیانت به کشور و آینده کشور است. اگر در مقام کلی‌گویی بخواهیم این را به رقیب سیاسی منتسب کنیم، این آسیبی است که جامعه می‌بیند. پول کثیف یک امر سیاسی و انتخاباتی نیست و اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم اعتماد در جامعه را خشک می‌کنیم.

وزیر دادگستری در واکنش به این انتقادها بیان کرد: اگر این‌طور بخواهیم سختگیری کنیم، هیچ‌کسی نباید در کشور حرف بزند. ما هر روز با نقدهایی به دولت مواجه هستیم، اما بعد که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم درست نیست.

معتقدم خیلی نباید حساسیت سیاسی بالا برد، بلکه باید تلاش کنیم این مطالب را با درایت و صبوری و نگاه به آینده، نه تسویه حساب گذشته نگاه کنیم. باید دید این ضعف چیست و چطور می‌خواهیم این دغدغه را برای آینده سامان بدهیم. دغدغه‌ای که جدی است، مبارزه با فساد است. در این راه قوانین انتخاباتی باید شفاف شود، نباید اجازه داد پول کثیف نظم انتخابات را به‌هم بزند. قانون انتخابات باید دقیق به تصویب رسیده و اجرا و نظارت شود.

همزمان با این اظهارات، پورمحمدی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که « شما قبلاً گفته بودید در بخش شناسایی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور مشکل دارید، آیا در این زمینه پیشرفتی داشته‌ایم؟»، گفت: بر اساس آنچه من اطلاع دارم، نه. فقط یک چهارم اموال شناسایی شده اما مشخص نیست بقیه آنها کجاست. عمده پول در خارج از کشور بوده و پولی در داخل وجود نداشته است، نفتی خارج شده بود که باید وجوهش باز می‌گشت، تیم‌های تحقیقاتی ما حساب‌هایی که این فرد ادعا می‌کرده در خارج از کشور دارد بررسی کردند، اما اعداد این حساب‌ها متناسب با برداشت‌ها نبوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها