«4 سال حبس و 1000 ضربه شلاق؛ مجازات ماموران متجاوز فرودگاه جده»

امیرعبداللهیان: حکم منتشره در روزنامه های عربستان سندیت ندارد

معاون وزیر امورخارجه کشورمان بر تلاش‌ها برای گفت‌وگو با عربستان تاکید کرد

سعودالفیصل: خاطیان فرودگاه جده به اشد مجازات می‌رسند

تنش در مناسبات تهران و ریاض که در جریان بحران داخلی سوریه شکلی علنی به خود گرفت و با وخامت اوضاع امنیتی منطقه پس از فعالیت‌های داعش در عراق تشدید شده بود، پس از آن‌که ریاض رویکردی نظامی در قبال تحولات یمن برگزید به اوج خود رسید و سپس با هتک حرمت دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، ابعاد گسترده‌تری یافت.
کد خبر: ۷۸۸۸۹۵

چنین است که در روزهای اخیر تجمعات اعتراض‌آمیز مختلفی در شهرهای مختلف کشورمان علیه سیاست‌های آل‌سعود برگزار شد که آخرین آنها دیروز پس از خطبه‌های نمازجمعه برگزار شد. همچنین روز پنجشنبه نیز تجمع اعتراض‌آمیزی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران انجام شد.

فیصل: اهمیت ویژه‌ای برای تهران قائلیم

با این حال موضع روز پنجشنبه وزیر امور خارجه عربستان نشان می‌دهد ریاض تلاش دارد با مجازات ماموران خاطی خود در فرودگاه جده، از سطح تنش با تهران بکاهد. در همین راستا سعودالفیصل، وزیر خارجه عربستان در دیدار حسین صادقی، سفیر ایران اطمینان داد ریاض ماموران خاطی فرودگاه جده را در سریع‌ترین زمان ممکن و قاطعانه به اشد مجازات خواهد رساند.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در این دیدار با اشاره با حادثه فرودگاه جده و اظهار این‌که این مساله احساسات عمومی ملت ایران را جریحه دار کرده، خواستار اقدام جدی و قاطع دولت عربستان در برخورد با ماموران متخلف شده است. حسین صادقی با اشاره به اوضاع منطقه و تحولات یمن، مواضع و دیدگاه‌های ایران را تشریح کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تداوم جنگ و خونریزی در یمن را به مصلحت منطقه و کشورهای اسلامی نمی‌داند و معتقد است تنها قدرت‌های خارجی و نیز بدخواهان جهان اسلام در قالب تشدید اختلافات میان کشورهای اسلامی از آن بهره خواهند برد و از این‌رو خواهان اعلام فوری آتش‌بس و آغاز کمک‌های انساندوستانه به ملت مظلوم و آسیب‌دیده یمن است.سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان نیز در این دیدار با بیان این‌که اهمیت ویژه‌ای برای ایران قائل هستیم، خواهان گشایش صفحه جدیدی در مناسبات بین دو کشور شده است. در این دیدار دو طرف مسائل مشترک مورد اهتمام و زمینه‌های مختلف روابط ایران و عربستان را بررسی کردند.

توطئه صهیونیست‌ها برای درگیری ریاض در یمن

همزمان با این موضعگیری، معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز گفت: مقامات عربستان سعودی و در عالی‌ترین سطوح اعلام کرده‌اند که ‏عوامل خاطی فرودگاه جده دستگیر شده‌اند و مجازات خواهند شد و ما نیز خواستار تسریع در ‏انجام مجازات عاملین این اقدام هستیم

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان پس از دیدار با آیت‌الله مکارم‌شیرازی، آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله سبحانی از مراجع عظام تقلید در قم، در نشستی خبری با تشریح تحولات منطقه، با بیان این‌که امنیت عربستان سعودی و امنیت منطقه برای تهران مهم است، گفت: همچنان به تلاش‌های خود برای گفت‌وگو با عربستان سعودی و تقویت همکاری‌های دو کشور ادامه می‌دهیم. معتقدیم عربستان سعودی از ظرفیت‌های موجود خود باید در راستای کمک به صلح، ثبات و امنیت در منطقه بهره بگیرد و جمهوری اسلامی در این مسیر، از گفت‌وگو و همکاری با عربستان استقبال می‌کند. وی با بیان این‌که معتقدیم درگیری عربستان در جنگ علیه یمن، نوعی توطئه صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: صهیونیست‌هایی که به دنبال تجزیه و تضعیف قدرت کشورهای اسلامی هستند پس از عراق و سوریه و مصر، امروز سراغ عربستان آمده‌اند و امیدواریم رهبران این کشور با هوشمندی در قبال این توطئه پنهان رژیم صهیونیستی عمل کنند و مانع تقویت جنگ در منطقه شوند.

آیت الله موحدی‌کرمانی: با کدام منطق به یمن حمله کردید؟

آیت‌الله موحدی‌کرمانی روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه تهران به نقد سیاست‌های منطقه‌ای عربستان سعودی پرداخت و گفت: به دروغ سعودی‌ها لقب «خادم الحرمین» را به خود بستند، در حالی که روشن شده که آنها خادم نیستند و فقط خائن هستند.

وی با اشاره به حمله عربستان به یمن بیان کرد: چه دلیل و منطقی برای حمله به یک کشور اسلامی وجود دارد؟ با کدام منطق به کشور دیگری حمله می‌کنید؛ به مردمی که می‌گویند، می‌خواهیم خودمان بر مقدرات کشور خود حاکم باشیم و چقدر کار شما زشت است. به گزارش مهر، وی با اشاره به این‌که در یمن حمام خون به راه انداخته‌اند، اظهار کرد: ۲۵۰۰ کشته از بین مردم بی‌گناه، زنان و بچه‌ها بر جای مانده است. آیا شما دین دارید و مسلمان هستید؟ موحدی‌کرمانی به قتل‌عام دانش‌آموزان سنی مذهب و تخریب ۲۲۶۵ منزل در بمباران‌ها اشاره کرد و خطاب به سعودی، گفت: فکر می‌‌کنید دارید چه جنایاتی را انجام می‌دهید؟ فکر می‌کنید برای خود آبرو باقی گذاشته‌اید؟ بالاخره گاهی اراده خدا این‌طور می‌شود که انسان‌های گناهکار را به دست خود ساقط می‌کند و فکر می‌کنم سقوط نظام قاتل عربستان نزدیک است.

وی با اشاره به حادثه فرودگاه جده خطاب به عربستان گفت: هر چه زودتر مجازات عاملان جنایت جده را به دنیا نشان دهید که این اقدام واقعا فجیع است. موحدی‌کرمانی گفت: کاری که وزیر ارشاد در مورد تعلیق عمره انجام داد، مناسب بود. صحیح نیست برای یک عمل مستحب، ملت شریف ایران این اندازه ذلت را تحمل کند. اسلام اجازه نمی‌دهد مسلمان زیر بار منت برادر مسلمان خود برود، چه برسد به این جنایتکاران. می‌دانیم مردم شریف ما، عاشق حرمین شریفین هستند، اما باید گاهی برای رضای خدا فراق را تحمل کرد.

آیت‌الله موحدی‌کرمانی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت همدلی و همزبانی دولت و ملت پرداخت و با اشاره به اهمیت همدلی در رفع دغدغه‌های فرهنگی گفت: خوشبختانه مسئولان صداوسیما برنامه‌ریزی‌های خوبی کردند و مشورت‌هایی صورت گرفت. به هر حال نظام ما، یک نظام مشورتی است و ما در گذشته نیز به برکت همدلی، توانسته‌ایم هر چیزی را به دست آوریم و به برکت همین همدلی، شاه ساقط شد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نیز بخش دیگری از سخنان خطیب نمازجمعه تهران را تشکیل می‌داد که وی با اشاره به این‌که اوباما می‌گوید اگر ایران یک میلی‌متر تخلف کند، تحریم‌ها بازمی‌گردد، گفت: ما هم می‌گوییم اگر آمریکا نیم میلی‌متر تخلف کند، آرزوی امضای توافق ایران را به گور می‌برد. او تاکید کرد: مردم ایران به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند بیگانه و جاسوس به حریم امنیتی و دفاعی کشور راه یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها