از آغاز عصر فضا یکی از بحث‌های مهم در حوزه فضانوردی این بوده است که اگر فضانوردی در فضا بمیرد، با جسدش چه باید کرد؟ هر چند تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده، با این حال همیشه فضانوردان تمریناتی را برای انجام اقدامات لازم در صورت از دنیا رفتن یکی از همکارانشان انجام می‌دهند.
کد خبر: ۷۸۶۸۲۷

جالب است بدانید براساس تفاهم‌نامه سازمان ملل امکان وارد کردن هیچ ماده اضافی به فضا وجود ندارد و جسد نیز یکی از این مواد محسوب می‌شود. به علاوه به دلایل گوناگون نمی‌توان جسد را به مدت طولانی در فضاپیما نگه‌داشت. ساخت محفظه‌ای برای نگهداری جسد نیز به علت هزینه‌های سرسام‌آور چند میلیون دلاری عملا مقرون به صرفه نیست.

برای حل این مشکل بتازگی شرکت کفن و دفن پرومسا (Promessa) و ناسا طرح جدیدی برای همکاری با یکدیگر ارائه کردند. قرار است کیسه خواب تنگی برای قرارگیری جسد انسان در درون آن طراحی شود و بعد از قرار گرفتن جسد در آن در معرض دماهای منجمدکننده فضای خارج از فضاپیما قرار بگیرد. جسد منجمد دوباره به داخل فضاپیما برگردانده شده و بشدت مرتعش می‌شود تا این که به کلی متلاشی شود. نتیجه نهایی کیسه‌ای حاوی غباری از جسد انسان است که می‌توان آن را در خارج از فضاپیما نگه‌داشت تا زمانی که به زمین برگردد. با این حال، هنوز برای جسد مسافران آینده مریخ راه‌حلی اندیشیده نشده و بعلاوه بحث‌های اخلاقی مفصلی پیرامون طرح فعلی در جوامع علمی مطرح است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها