در سفر اردوغان به تهران، ایران و ترکیه 8 سند همکاری و یک بیانیه مشترک امضا کردند

ایران و ترکیه؛ از توافقات اقتصادی تا چانه‌زنی‌های سیاسی

سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران دیروز در حالی انجام شد که اگرچه تهران و آنکارا در زمینه تحولات منطقه، دیدگاه‌های مختلفی دارند اما توافقات اقتصادی میان دو کشور نشان داد که قصد دارند در این حوزه، روابط خود را گسترش دهند؛ ضمن این‌که در حوزه‌های سیاسی نیز تلاش کردند با چانه‌زنی، نظرات خود را به یکدیگر نزدیک کنند.
کد خبر: ۷۸۵۵۵۲

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که دیروز ظهر وارد کشورمان شد بلافاصله پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی که با حضور رئیس‌جمهور کشورمان در مجموعه فرهنگی سعدآباد برگزار شد، مذاکرات خود را آغاز کرد که نخستین آن گفت‌وگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور بود.

به گزارش فارس، روحانی و اردوغان پس از این گفت‌وگوها در کنفرانس خبری مشترکی به بیان جزئیات مذاکرات خود پرداختند که حکایت از توافقات اقتصادی گسترده‌ای میان دو طرف داشت. روحانی در این کنفرانس خبری مشترک، اظهار کرد: ما جلسه مفصل و خوبی داشتیم سپس در شورای عالی همکاری که دومین جلسه آن بود با حضور وزرا شرکت کردیم.

وی افزود: در این جلسات درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو کردیم که توافق و تفاهمات بسیار مهم و خوبی در زمینه روابط دوجانبه، انرژی،‌ حمل و نقل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تجارت ترجیحی داشتیم.وی با تاکید بر گسترش همکاری‌های اقتصادی میان تهران و آنکارا گفت: روابط تجاری ما در سال گذشته حدود 14 میلیارد دلار بوده که در نظر داریم مبادلات تجاری خود را به 30 میلیارد دلار برسانیم.روحانی با بیان این‌که از دولت و رئیس‌جمهور ترکیه به دلیل حمایت‌هایی که از ایران بخصوص در موضوع هسته‌ای داشتند، تشکر می‌کنم، افزود: رئیس‌جمهور ترکیه از توافقاتی که در لوزان انجام شد، استقبال کردند و ما نیز معتقدیم توافقات ایران با 1+5 می‌تواند موجب افزایش ارتباطات و توسعه اقتصادی ایران و ترکیه شود.

رئیس‌جمهور افزود: در یک مقطع حساس گفت‌وگوها انجام شد. متاسفانه ما امروز شاهد ناامنی و بی‌ثباتی‌ها در منطقه هستیم، دو طرف کاملا هم‌نظر بودیم که باید بی‌ثباتی و ناامنی و جنگ در منطقه کنترل شود.وی افزود: امیدواریم بتوانیم با تروریست و افراطی‌گری مبارزه کنیم و شاهد برادری و دوستی کشورهای منطقه با هم باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به گفت‌وگوی خود با رئیس جمهور ترکیه در رابطه با مشکلات عراق و فلسطین، گفت: علاوه بر این کشورها درباره یمن نیز بحث مفصلی داشتیم، نقاط مشترکی بین ما وجود داشت و هر دو معتقد بودیم باید هرچه سریع‌تر شاهد پایان جنگ و خونریزی در یمن باشیم و حملات کشورها به یمن متوقف شده و آتش‌بس ایجاد شود.

وی ادامه داد: بعد از آتش‌بس در یمن کشورهای مختلف می‌توانند کمک‌های انسان‌دوستانه خود را به یمن ارسال کنند و ان‌شاءلله شاهد صلح و ثبات در یمن با یک دولت یمنی باشیم.

اردوغان: منطقه در حال سوختن است

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: یک دیدار بسیار مهم داشتیم، شورای عالی همکاری اقتصادی را در تهران برگزار کردیم و در این جلسه 8 سند و یک بیانیه مشترک به امضا رسید.وی افزود: الان منطقه ما در آتش می‌سوزد و ما فرصت کردیم در رابطه با مشکلات منطقه مذاکره و گفت‌وگو کنیم؛ در رابطه با مسائل سیاسی، اقتصادی نیز گفت‌وگوهایی انجام شد.اردوغان با اشاره به روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه گفت: روابط تجاری دو کشور به نفع ایران است، در این رابطه مشکلات و موانعی وجود داشت که در آینده گام‌های بلندی را برای رفع آن برمی‌داریم و دو طرف آمادگی لازم را برای این کار دارند.

گران‌ترین گاز را از ایران می‌خریم

وی تصریح کرد: ما بخش اعظمی از گاز طبیعی ایران را می‌خریم ولی در رابطه با بهای گاز گران‌ترین گاز را از ایران خریداری می‌کنیم.اردوغان تاکید کرد: اگر قیمت گاز پایین بیاید می‌توانیم خریدمان را از ایران زیاد کنیم. مصرف گاز در بخش‌های صنعتی و شهری و روستایی زیاد است و مردم ما به گاز احتیاج دارند ولی می‌خواهیم آن را ارزان‌تر بخریم تا به مردم خود ارزان‌تر بفروشیم.وی تصریح کرد: دو کشور باید درباره قیمت گاز با هم همکاری داشته باشند و به یک نقطه مناسب برسند.رئیس‌جمهور ترکیه اظهار کرد: ما در یک نقطه خاص هستیم. از آنکارا به تهران آمده‌ایم تا درباره مسائل اقتصادی و فرهنگی همکاری داشته باشیم و در این رابطه می‌توانیم کارهای بسیار زیادی انجام دهیم.اردوغان ادامه داد: ما خیلی از مشکلات را رفع کردیم اما بروکراسی بعضا مشکلاتی را ایجاد کرده و باید از آن خلاص شویم.رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه به همکاری‌های گردشگری دو کشور اشاره کرد و گفت: باید در این راستا همکاری‌ و تبادلات بیشتری داشته باشیم.

اردوغان در ادامه سخنان خود با بیان این‌که ما می‌توانیم با ایران همکاری‌های مشترک بسیار زیادی داشته باشیم با اشاره به نقل و انتقال مالی دو کشور گفت:‌ ما باید سعی کنیم زیر تسلط پول‌های کشورهای دیگر نباشیم و پول‌های ملی همدیگر را به جریان بیندازیم.وی تاکید کرد: پول ملی ما باید عامل تجارت بین دو کشور باشد و نباید زیر سلطه پول ملت‌های غربی باشیم.رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد: بانک‌های مرکزی ما با یکدیگر مذاکراتی را داشته‌اند اما نتوانستیم گام موثری را برداریم. ما باید سعی کنیم تمام خرید و فروش‌ها را با پول ملی آن کشور انجام دهیم و اجرایی کردن این موضوع می‌تواند قدرت ما را بیشتر کند.

در عراق، خون گریه می‌کنیم

اردوغان با بیان این‌که در مورد مسائل عراق بحث و گفت‌وگو کردیم، گفت: عراق جایی است که ما خون گریه می‌کنیم، 350کیلومتر مرز مشترک داریم و متاسفانه تاکنون 100هزار نفر بر اثر درگیری‌ها کشته شده‌اند و تاریخ و فرهنگ در آنجا از بین رفت.وی ادامه داد: مشابه همین اتفاق در سوریه افتاد و حدود 300 هزار نفر مسلمان کشته شده‌اند و ما نمی‌دانیم در آنجا چه اشخاصی به دست چه کسانی کشته می‌شوند و بنده کاری به مسائل مذهبی ندارم. زیرا آنچه برای من مهم است مسلمان و اسلام است. ما باید به عنوان یک مسلمان به مسائل نگاه کنیم.

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: دین ما می‌گوید انسان اشرف مخلوقات است اما مشاهده می‌کنیم که در آنجا انسان‌ها همدیگر را می‌کشند، بنابراین با توجه به این‌که انسان دارای ارزش والایی است نباید براحتی کشته شود.

اردوغان تاکید کرد: ما باید با همدیگر متحد شویم و مذاکره کنیم و جلوی این خونریزی‌ها را بگیریم و کسانی را که با یکدیگر می‌جنگند کنار هم جمع کنیم. ما باید این کار را انجام دهیم و به امید خدا انجام خواهیم داد و به نتیجه می‌رسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها