در نشست خبری روسای جمهوری ایران و ترکیه مطرح شد

بحث مفصل روحانی و اردوغان در باره تحولات یمن

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ایران و ترکیه هم‌نظرند که بی‌ثباتی، ‌ناامنی و جنگ در کل منطقه باید متوقف شود ، گفت : باید با تروریسم و افراطی‌گری مبارزه کرد ، تا شاهد برادری میان مسلمانان و مردم منطقه باشیم .
کد خبر: ۷۸۵۳۹۶
بحث مفصل روحانی و اردوغان در باره تحولات یمن

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پس از پایان مذاکرات در مجموعه سعدآباد در جمع خبرنگاران ، ضمن خیر مقدم به آقای اردوغان و وزراء و هیات همراه وی گفت : ما امروز جلسه مفصل و بسیار خوبی داشتیم و سپس در شورای عالی همکاری که دومین جلسه شورای عالی همکاری بود با حضور وزرا شرکت کردیم و در زمینه روابط دوجانبه و همچنین راجع به مسائل منطقه گفتگو کردیم .

وی افزود : توافقات و تفاهمات بسیار مهمی در زمینه روابط دو جانبه ، مسئله انرژی ، حمل ونقل و ترانزیت ، سرمایه گذاریهای بخش خصوصی دو طرف در کشورهای یکدیگر و همچنین در کشور ثالث داشتیم و مسائل مربوط به تجارت و تعرفه ترجیحی و نیز تجارت ترجیحی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم .

رئیس جمهور گفت : همچنین در این جلسه در خصوص مسائل فرهنگی و توسعه روابط فرهنگی ، کالاهای فرهنگی، دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و همچنین راجع به توسعه مسائل امنیتی در زمینه مرز که مرزهای امن تری داشته باشیم و درباره همکاری علیه تروریسم در مرزهای دو کشور با هم تفاهم و توافق داشته باشیم .

آقای روحانی افزود : خواست دو کشور این است که روابط تجاری دو طرف را که در سال گذشته 14 میلیارد دلار بوده به مرز 30 میلیارد دلار برسانیم و این هدف را دنبال کنیم .

وی ادامه داد : در شورای همکاری که قبل از این جلسه تشکیل شده بود در خصوص موارد ذکر شده با هم بحث کردیم .

آقای روحانی گفت : قرار شد تا اجلاس بعدی این موارد توسط روسای کمیسیون های مشترک دو طرف دنبال شود و به نتایجی برسیم که در سومین شورای عالی که در استانبول خواهد بود بتوانیم به توافق برسیم .

قدردانی از حمایت های دولت ترکیه

رئیس جمهور در ادامه از دولت ترکیه برای حمایت هایی که همیشه از ایران در موضوع هسته ای داشته اند تشکر کرد و گفت: ترکیه همچنین از تفاهم هایی که در لوزان سوئیس انجام شد استقبال کرد.

روحانی افزود: معتقدم این تفاهم ها بین ایران و 1+5 می تواند به ارتباط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه کمک کند و تسهیلات بیشتری برای سرمایه گذاران به وجود آورد .

رئیس جمهور گفت: اکنون در مقطعی حساس، گفتگوها میان مسئولان ایران و ترکیه انجام شد مسائل منطقه ای که متأسفانه شاهد ناامنی و بی‌ثباتی در آن هستیم.

وی افزود: دو طرف هم‌نظریم که بی‌ثباتی، ‌ناامنی و جنگ در کل منطقه باید متوقف شود و با کمک هم با تروریسم و افراطی‌گری مبارزه کنیم تا شاهد برادری میان مسلمانان و مردم منطقه باشیم .

رئیس جمهور گفت: علاوه بر این در خصوص مسائل عراق ، سوریه و فلسطین و مشکلات آنها بحث و تبادل نظر کردیم و در خصوص مسئله یمن بحث مفصلی داشتیم.

آقای روحانی با بیان اینکه نقاط مشترکی در زمینه یمن میان ایران و ترکیه وجود دارد گفت: ‌رؤسای جمهور دو کشور معتقدیم که باید هر چه سریع‌تر جنگ و خونریزی در این منطقه متوقف، آتش بس کامل برقرارو حملات متوقف شود.

رئیس جمهور افزود: بعد از برقراری آتش بس در یمن می توانیم شرایطی را شاهد باشیم که کمک های انسانی ارسال شود و دو کشور ایران و ترکیه و کشورهای دیگر به آنها کمک کنند تا در یمن شاهد شرایطی باشیم که صلح و ثبات، ‌امنیت و دولت فراگیر با گفتگوهای یمنی برقرار شود.

امضای ۸ سند همکاری

رئیس جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری گفت: در این جلسه 8 سند و یک بیانیه مشترک امضا شد که گام بسیار مهمی در جهت توسعه دو کشور خواهد بود.

رجب طیب اردوغان با بیان اینکه امروز دیدار مهمی برگزار کردیم، افزود: شورای عالی همکاری اقتصادی را در تهران برگزار کردیم.

رئیس جمهور ترکیه با ابراز خوشحالی از این دیدار افزود: در خصوص فرهنگ، تجارت، اقتصاد و اینکه چه کارهایی می توانیم انجام دهیم در این سند گنجانده شده است.

اردوغان در ادامه با بیان اینکه هم اکنون منطقه مثل این است که در آتش می سوزد، افزود: این امکان فراهم شده است که باهم مذاکره و مسایل را با هم بررسی کنیم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: درباره موضوعات سیاسی در صحنه های بین المللی با همدیگر رابطه داریم و مذاکره کردیم.

اردوغان افزود: در خصوص مسایل اقتصادی یک حوزه بسیار مشخص را از دست دادیم و حدود 13 یا 14 درصد در رابطه با وزن تجاری کم داریم ما قصد داشتیم به 30 میلیارد دلار برسیم اما در این رابطه عقب افتاده ایم به طوری که صادرات ما 4 میلیارد دلار است و صادرات ایران به ترکیه 10 میلیارد دلار است.

وی گفت: تفاوت تجاری دو کشور هم اکنون به نفع ایران است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: در اینجا مشکلات و موانعی پیش آمد حالا در دوران جدید قدم های بسیار خوب و مشترکی را به سمت جلو برمی داریم.

اردوغان گفت: برای برداشتن این گام هر دو کشور اراده دارند و در مواردی عقبگردهایی است که باید آنها را جبران کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها