رئیس جمهور آمریکا به کشورهای عرب توصیه کرد مراقب نارضایتی‌های داخلی خود باشند

اوباما: ایرانی‌ها برای غرورشان سختی را تحمل می‌کنند

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این‌که موضوع هسته‌ای برای ایران به غرور و ملی‌گرایی تبدیل شده است، گفت: حتی کسانی که ما آنها را میانه‌رو و اصلاح‌طلب تلقی می‌کنیم، از میزانی از برنامه هسته‌ای در داخل ایران حمایت می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۵۱۷۹

به گزارش تسنیم، باراک اوباما در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز افزود: آنها تسلیم نمی‌شوند و آستانه‌ای را که نخست‌وزیر نتانیاهو عنوان کرده، رعایت نمی‌کنند و هیچ‌ یک از رهبران ایران این کار را نخواهد کرد. ایران کشوری است که در جنگی هشت‌ساله با یک‌میلیون کشته ایستادگی کرده و فکر می‌کنم نشان داده‌اند که وقتی مساله‌ای جزو غرور ملی یا در برخی موارد بقای ملی آنها باشد، حاضرند سختی را تحمل کنند.

تکرار مواضع آمریکا در خصوص تحریم‌ها

اوباما همچنین در این گفت‌وگو بار دیگر تلاش کرده از لفظ تعلیق درباره تحریم‌ها استفاده کند و این در حالی است که وزیر خارجه کشورمان تاکید کرده است، بر اساس مذاکراتی که انجام شده، آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌ها را لغو کنند. البته محتوای سخنان اوباما نیز، اظهارات وزیر خارجه ایران در خصوص لغو تحریم‌ها را تائید می‌کند و به نوعی به نظر می‌رسد اوباما تلاش کرده برای قانع کردن تندروهای داخلی، با کلمات بازی کند.

اوباما درباره زمان‌بندی رفع تحریم‌های ایران و پیاده‌سازی مفاد تفاهم هسته‌ای گفت: هنوز جزئیاتی وجود دارد که باید مشخص شود. فکر می‌کنم چارچوب اولیه از ایران می‌خواهد آنچه را لازم است درباره سانتریفیوژ‌ها و سایر موارد انجام دهد. پس از آن تحریم‌های سازمان ملل تعلیق می‌شود. در این مرحله، ما توانایی بازگرداندن تحریم‌ها را در صورت نقض توافق خواهیم داشت. اگر این‌گونه نشد، غیر از تحریم‌های مرتبط با اشاعه موشک‌های بالستیک که به قوت خود باقی است،‌ ایران می‌تواند از زیر تحریم‌ها خارج شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انتقادها از مذاکره با ایران گفت: با توجه به این‌که همه گزینه‌هایمان را حفظ کرده‌ایم، این گفت‌وگوها نشان‌دهنده ساده‌انگاری ما نیست. اما اگر مشکلات را از طریق دیپلماتیک حل کنیم، بیشتر ایمن بوده و در موقعیت بهتری قرار خواهیم داشت تا از متحدین‌مان محافظت کنیم و کسی چه می‌داند شاید ایران تغییر کند. اگر این اتفاق نیفتد، توانمندی‌های بازدارنده ما و برتری نظامی ما سر جایش است.اوباما با اشاره به این‌که هنوز تا پایان توافق با ایران راه درازی باقی مانده است، گفت: کار ما هنوز تمام نشده است و هنوز احتمال عقب‌رفت، لغزش و مشکلات سیاسی جدی را هم در ایران و هم در کنگره آمریکا می‌توان مشاهده کرد.

سازوکاری برای حضور بازرسان آژانس در همه جا

اوباما درباره رژیم بازرسی‌ها و نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران در یک توافق جامع احتمالی گفت: آنچه ما روی آن توافق کرده‌ایم این است که بتوانیم بر تمام زنجیره هسته‌ای از معادن اورانیوم گرفته تا تأسیسات نهایی مانند نطنز نظارت کنیم. این به معنای آن است که ما فقط چند نفر محدود را به دو یا پنج سایت نخواهیم فرستاد بلکه قادر خواهیم بود آنچه را آنها انجام می‌دهند، به‌صورت گسترده ببینیم.

وی افزود: ما قرار است یک کمیته تدارکات تشکیل دهیم که هر آنچه ایرانی‌ها وارد می‌کنند، آنچه را وارد کشور می‌شود و می‌گویند کاربرد دوگانه دارد، بررسی کنند تا مشخص شود از آنها بر مبنای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده می‌کنند. نکته دیگر این‌که اکنون در حال ایجاد سازوکاری هستیم تا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتوانند به هر جایی بروند.

اوباما در پاسخ به این پرسش واقعا هر جایی در ایران، گفت: جاهایی که به آنها مظنون هستیم. واضح است که درخواستی باید مطرح شود. ایران می‌تواند اعتراض کند، اما آنچه ما انجام می‌دهیم سعی در طراحی سازوکاری است که بر اساس آن پس از این‌که این اعتراض‌ها شنیده شد، یک وتوی نهایی از سوی ایران نخواهد بود بلکه نوعی سازوکار بین‌المللی وجود خواهد داشت تا ارزیابی منصفانه‌ای درباره این‌که مکان مورد نظر باید بازرسی شود یا نه انجام دهد.

اگر آنها بگویند این کار باید انجام شود، تصمیم همین خواهد بود، نه این‌که ایران بگوید نه، نمی‌توانید بروید آنجا. بنابراین نه تنها پروتکل الحاقی که آژانس بر کشورهایی که در گذشته برنامه هسته‌ای مسأله‌داری را داشته‌اند داریم، بلکه ورای آن ایران باید تحت بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌هایی قرار گیرد که تاکنون سابقه نداشته‌ است.

بزرگ‌ترین خطر برای هم‌پیمانان عرب، نارضایتی داخلی است

رئیس‌جمهور آمریکا درباره حمایت از کشورهای عربی هم‌پیمانش در منطقه، بویژه عربستان سعودی، می‌گوید که این کشورها با تهدیدات خارجی جدی‌ای مواجه هستند، اما در همین حین تهدیدات داخلی نیز دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها