رونمایی از یک پورت ارتباطی جدید از سوی اپل در آخرین کنفرانس این شرکت آنقدر مهم بود که پس از مراسم حرف و حدیث‌های فراوانی در مورد این درگاه در رسانه‌ها و اینترنت منتشر و این پرسش مطرح شد که چه نیازی به USB-C وجود دارد و چرا اپل سراغ این پورت رفته است؟
کد خبر: ۷۸۴۶۵۲
بررسی اتصال جدید USB-C و مقایسه آن با نسخه‌های دیگر
از سویی زمانی طولانی از معرفی درگاه ارتباطی یو.اس.بی نسخه 3.0 می‌گذرد، اما همچنان لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های زیادی وجود دارد که از نسخه قدیمی این پورت بهره می‌برند. شاید برای شما نیز این پرسش پیش آمده باشد که چه تفاوتی بین این دو درگاه وجود دارد و چرا باید در حالی که یو.اس.بی نسخه3 آنچنان فراگیر نشده به یک پورت جدید روی بیاوریم؟

حل مشکلی تاریخی

یکی از بدیهی‌ترین مشکلات پورت یو.اس.بی فعلی که ربطی به نسخه آن هم ندارد و بارها از سوی اهالی فناوری مورد تمسخر قرار گرفته، نوع اتصال آن است. برای اتصال این پورت به درگاه حتما باید توجه کنید از سمت صحیح این کار را انجام دهید وگرنه وسیله‌تان به رایانه متصل نمی‌شود. برخلاف آن در مدل C از هر طرفی که بخواهید پورت درون درگاه جای‌می‌گیرد. به‌این‌ترتیب یکی از مشکلات قدیمی این پورت حل می‌شود.

غیر از اتصال آسان، یو.اس.بی نسخه C روی کاغذ دو برابر نسخه 3.0 سرعت دارد و برق بیشتری را به دستگاه متصل می‌رساند. به همین دلیل اپل از این درگاه به جای ورودی کابل منبع تغذیه هم در مک‌بوک جدید استفاده کرده است.

گوگل هم در لپ‌تاپ جدیدی به نام Chromebook Pixel از دو پورت USB-C و دو نسخه 3 استفاده کرده که هر چند باعث افزایش حجم دستگاه شده، ولی عاقلانه‌تر از اقدام اپل به نظر می‌رسد. کابل‌های رابط نوع C در انواع گوناگونی برای مثال یک سر نسخه 3 و در سر دیگر C وجود دارند.

USB-C و تلفن‌های همراه

اگر کمی دقیق‌تر یو.اس.بی نسخه C را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم سازنده‌های تلفن‌همراه هم می‌توانند از این فناوری روی تلفن‌ها و تبلت‌ها بدون نیاز به استفاده از منبع برقی که انرژی بیشتری مصرف می‌کند، استفاده کنند.

از طرف دیگر دما هم مساله‌ساز است. پهنای باند بیشتر دمای بالاتری ایجاد می‌کند که برای دستگاه‌هایی با مصرف 3 تا 4 وات، 0.1 وات مصرف بیشتر هم اهمیت دارد. توان 100 واتی موجود در اتصال یو.اس.بی C بسیار سودمند است. کاهش حجم پورت نه‌تنها در حافظه‌های SSD حجم بیشتری برای ذخیره‌سازی ایجاد می‌کند، بلکه 80 درصد بازدهی بیشتری را رقم می‌زند. قابلیت 100 واتی این اتصال در برابر 10 وات یعنی این‌که سازنده‌ها می‌توانند از شر منبع تغذیه بزرگ فعلی خلاص شوند و از نمونه‌ای کوچک‌تر استفاده کنند.

سرعت USB-C

یو.اس.بی نسخه 3 پهنای باند اسمی پنج گیگابیتی و نسخه 3.1 پهنای 10 گیگابیتی دارد که دو برابر نسل پیشین محسوب می‌شود.USB-C الزاما نسخه 3.1 نیست، بلکه می‌تواند نسخه قدیمی 2 هم باشد.

نوع C از لحاظ فیزیکی با مدل‌های قبلی سازگار نیست، اما می‌توان با یک آداپتور، وسایل قدیمی را به C متصل کرد.

کم‌کم رایانه‌های بیشتری از یو.اس.بی نسخه C همراه با همان نوع A بهره خواهند برد و دور از ذهن نیست که گجت‌ها نیز به آن مجهز شوند. اگر رایانه‌ای همچون مک‌بوک جدید اپل خریدید که فقط به نوع C مجهز است، نگران نباشید زیرا هاب مخصوص آن وجود دارد.

با این تفاصیل استفاده از نوع C ارزش‌ آن را دارد و راهش را در میان مک‌بوک‌های جدید باز خواهد کرد، اما فناوری انحصاری اپل نیست و در دستگاه‌های دیگر هم استفاده خواهد شد. حتی ممکن است روزی نوع C جایگزین درگاه لایتنینگ آیفون شود، زیرا لایتنینگ غیر از درآمدی که از حق انحصارش برای اپل دارد مزیتی نسبت به نوع C ندارد.

USB-C چیست؟

مک‌بوک جدید اپل فقط یک پورت به‌ نام یو.اس.بی نوع C دارد، اما این استاندارد در انحصار اپل نیست. یو.اس.بی C استاندارد جدیدی از یو.اس.بی است که با گذشت زمان به‌زودی روی دستگاه‌های جدید به کار خواهد رفت. نوع C ظاهری جدید دارد، ولی از همان استانداردهای 3.1 بهره می‌برد که سرعت بالاتری دارد.

نوع اتصال USB که بیشتر ما با آن آشنایی داریم، نوع A (Type-A) است که از نسخه اولیه یو.اس.بی تاکنون هنوز تغییر نکرده است. نوع A بزرگ است و فقط در یک جهت می‌توان کابل را وارد آن کرد، بنابراین برای اتصال آن باید حواستان را جمع کنید.

دستگاه‌های بسیار دیگری می‌خواستند از یو.اس.بی استفاده کنند، اما ابعاد بزرگ آن با اندازه تلفن همراه، دوربین، دسته‌ بازی و بسیاری دیگر از وسایل دیجیتالی جور درنمی‌آمد. بنابراین مدل‌های اتصال متنوعی همچون میکرو و مینی یو.اس.بی زاده شدند. برای غلبه بر این تنوع دردسرساز، به وجود آمدن اتصال‌های متنوع بالاخره متوقف شد و نوع C طراحی شد که یک‌سوم یو.اس.بی نوع A اندازه دارد و تقریبا همه گجت‌های آینده باید به آن مجهز شوند. به‌این‌ترتیب برای اتصال هارد اکسترنال به لپ‌تاپ یا شارژ گوشی فقط به یک کابل احتیاج خواهید داشت. همان اتصال کوچک می‌تواند درون یک دستگاه قابل حمل همچون تلفن همراه بگنجد و به‌قدری انرژی داشته باشد که تمام وسایل‌تان را از طریق یک هاب به آن وصل کنید. نه‌تنها این پورت از هر دو طرف قابل اتصال است و مشکل تنوع اتصال‌های گوناگون را برطرف می‌کند، بلکه نیاز به استفاده از چند کابل و اشغال فضای اضافی روی وسیله را نیز از بین می‌برد.

گذشته از اینها یو.اس.بی نسخه C از پروتکل‌های گوناگونی پشتیبانی می‌کند که اجازه استفاده از آداپتورهای تبدیل گوناگون برای خروجی‌های HDMI، VGA،DisplayPort و برخی دیگر را می‌دهد. آداپتور مخصوصی که اپل همراه مک‌بوک جدیدش معرفی کرد، مثال بسیار خوبی است که تمام پورت‌های رایج را روی خود دارد و فقط با یک خروجی نوع C به مک متصل می‌شود. این کار گرچه کار را ساده کرده، اما با زیرکی برای کاهش حجم دستگاه تمام پورت‌ها و سیم‌ها را به بیرون از لپ‌تاپ منتقل کرده است.

گذشته از این، یو.اس.بی نسخه C ارتباط تنگاتنگی با افزایش حجم انرژی دارد. تلفن‌های همراه کنونی قریب به اتفاق از اتصال یو.اس.بی برای شارژ استفاده می‌کند. یو.اس.بی نسخه 2 تا 2.5 وات انرژی منتقل می‌کند که برای تلفن کافی است، اما برای لپ‌تاپ که به 60 وات نیاز دارد، نه.

اتصال نوع C این رقم را به 100 وات رسانده، آن هم از نوع دوطرفه که برق در آن واحد ارسال و دریافت می‌شود، در حالی که اطلاعات هم در حال انتقال است. مک‌بوک جدید اپل و کروم بوک جدید گوگل به‌نام پیکسل هر دو از این پورت برای شارژ استفاده می‌کنند. فراگیری استفاده از این پورت، کابل‌های قدیمی شارژ لپ‌تاپ را بازنشسته می‌کند. فکرش را بکنید با یک باتری پاوربانک می‌توانید تلفن و لپ‌تاپ‌تان را شارژ کنید. می‌توانید لپ‌تاپ‌تان را به نمایشگر خارجی وصل کنید، در حالی که باتری‌اش شارژ می‌شود. البته به‌این منظور باید دستگاه و کابل از USB Power Delivery پشتیبانی کنند.

رامین فتوت / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها