حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با تمجید از نقش ایران و آلمان در حمایت از کشورش در مقابل تروریست‌ها، گفت: بغداد در آستانه اشغال توسط داعش بود، اما آمریکا هیچ حرکتی از خود نشان نداد و ما را در برابر تروریست‌ها تنها گذاشت.
کد خبر: ۷۸۴۶۱۲

به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با مجله اشپیگل آلمان با انتقاد شدید از نقشی که آمریکا در جنگ علیه داعش ایفا کرد، افزود: عراق عمیقا از آمریکا ناامید شده است، زیرا چیزی نمانده بود که بغداد از سوی داعش محاصره شود، ولی واشنگتن هیچ حرکتی از خود نشان نداد و ترجیح داد بغداد سقوط کند. العبادی با اشاره به اقدامات مثبت دفتر اطلاعات آلمان خاطرنشان کرد در مقابل کمک‌های نظامی که برلین برای مبارزه با تروریست‌ها به عراق ارسال کرده، بغداد نیز شماره‌هایی را که تروریست‌ها با آن در آلمان تماس گرفته‌اند، در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

نخست‌‌وزیر عراق ضمن تحسین نقش ایران در حمایت نظامی از بغداد و گسیل مشاوران نظامی، گفت: تهران هم به دلیل منافع ملی خود و هم برای دفاع از شهرهای مقدس بلافاصله برای کمک‌رسانی آماده بود. وی این ادعا را که کمک‌رسانی‌های تهران در آینده تبدیل به بهانه‌ای برای سیطره بر عراق شود، رد کرد.

از سوی دیگر، ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق تاکید کرد ایران نخستین کشوری بود که در جنگ با داعش در کنار عراق ایستاد. به گزاش ایلنا و به نقل از روزنامه الاهرام، الجعفری تصریح کرد، ایران همسایه عراق بوده و دو کشور دارای منافع تجاری مشترک هستند. وی درباره از بین بردن گروه‌های تروریستی نیز گفت: برای از بین بردن گروه‌های تروریستی باید دلایل به وجود آمدن این گروه‌ها را از بین برد و جامعه بین‌المللی نیز برای رویارویی با این گروه‌ها از خود اراده نشان دهد.

هفته گذشته ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی موفق شد شهر تکریت را از تصرف تروریست‌های داعش خارج کند. این پیروزی مقدمه‌ای شد برای تدارک حمله به موصل، دومین شهر بزرگ عراق که از تابستان گذشته به چنگ تروریست‌ها افتاد. برخی خبرهای تائید نشده حاکی از فرار مردم موصل از این شهر است. گفته می‌شود گروه داعش نیز مردم این شهر را تهدید کرده در صورت ترک شهر آنها را خواهد سوزاند. در یک خبر دیگر اعلام شد صبح دیروز سه بمب جداگانه در سه منطقه بغداد منفجر شد که در اثر آن 23 نفر کشته و مجروح شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها