نوجوان ۱۵ ساله از اهالی روستای «دشت رز» شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد از چنگال تیز پلنگ عصبانی جان سالم به در برد.
کد خبر: ۷۸۴۰۳۷
نوجوانی که از حمله پلنگ جان سالم به در برد + عکس

مهدی اقبال فر از اهالی روستای دشت رز است. این روستای زیبا در حاشیه پارک ملی دنا قرار دارد.

با آغاز فصل بهار، گیاهان دارویی و خوراکی زیادی در دامنه های دنا می روید و مهدی نیز همچون دیگر همسالانش برای چیدن این گیاهان و فروش آنها به یکی از کوههای بالای روستا رفت.

پارک ملی دنا دهمین ذخیره گاه زیست کره ایران بوده که از تنوع جانوری و گیاهی بسیار خوبی برخوردار است. حداقل ۱۲۰۰ گونه گیاهی در منطقه شناسایی شده که از این تعداد ۵۰ گونه آندمیک مختص این منطقه است.

همچنین ۱۲۸ گیاه دارویی در این منطقه می روید که روستانشینان از این گیاهان دارویی برای مصارف مختلف استفاده می کنند.

وجود انبوه گیاهان دارویی و خوراکی و بازار خوب این گیاهان بود که مهدی را ناخواسته به یکی ازکوههای پایین دست دنا کشاند. او آنقدر سرگرم چیدن گیاهان دارویی بود که متوجه نشد به لانه پلنگ نزدیک شده است.

به گفته کارشناسان دنا، یکی از مناطق مستعد و امن برای زیست پلنگ است و براین اساس این گونه از وضعیت خوبی در منطقه برخوردار است. آنها می گویند وجود حیواناتی چون هما، عقاب طلایی و پلنگ که در راس هرم غذایی قرار دارند، نشان از کیفیت این زیستگاه دارد.

یک ماه پیش نیز در نزدیکی این روستا و در منطقه «چال زرد آب سپاه» یک قلاده پلنگ توسط محیط بانان دیده شد که برای شکار یک کل وحشی کمین کرده بود.

اما شاید مهدی گمان نمی کرد که در این نزدیکی ها پلنگی باشد. با این حال او وارد قلمرو پلنگ شد و پلنگ عصبانی به مهدی حمله کرد.

این نوجوان دنایی گفت: بالای یک صخره تعداد زیادی گیاهان کوهی دیدم و برای چیدن آنها به بالای صخره رفتم.

وی می گوید: گیاهان کوهی را که چیدم متوجه صدای غرش وحشتناکی شدم. با صدای غرش به عقب رفتم و برگشتم که پلنگی به من حمله کرد و کتفم را در دهان گرفت.

مهدی می افزاید: در حالی که پلنگ کتفم را در دهان داشت هر دو از صخره غلتان به پایین افتادیم و من هم مدام با دستم به سر پلنگ مشت می زدم.

وی بیان می کند: چند تا از دوستانم که پایین تر از صخره ها این صحنه را دیدند شروع به جیغ زدن و داد و بیداد کردند که پلنگ با صدای آنها کتف من را رها کرد .

قصد انتقام گیری از پلنگ ندارم

مهدی روز گذشته و پس از این حادثه به بیمارستان شهید بهشتی یاسوج منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت.

پزشکان کتف زخمی مهدی را جراحی کردند و او هم اکنون در این بیمارستان بستری است و وضعیت مساعدی دارد.

پدر مهدی هم در کنار اوست و از او مراقبت می کند. کشواد اقبال فر به خبرنگار مهر می گوید که قصد انتقام گیری از پلنگ ندارد.

وی می گوید: خدا به خانواده ما رحم کرد و عمری دوباره به مهدی داد.

اقبال فر در پاسخ به این سوال که اگر پلنگ را ببیند چه می کند، گفت: چند ماه پیش نیز یک پلنگ گوسفند برادرم را که در کوه مانده بود خورد اما هیچ گاه به دنبال انتقام گیری نبوده و نیستم.

مهدی افزود: پلنگ ها و سایر حیوانات جزو سرمایه های دنا هستند و نمی خواهیم که آسیبی به حیات وحش منطقه وارد شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها