تیمی از دانشمندان علوم اعصاب مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تگزاس، سلول‌های کلیدی را در مغز شناسایی کرده‌اند که در تعیین ریتم‌های شبانه‌روزی بدن نقش اساسی دارند.
کد خبر: ۷۸۲۸۱۰
کلید ریتم‌ شبانه‌روزی بدن برای درمان آلزایمر کشف شد

ریتم‌های شبانه‌روزی، فرآیندهای 24 ساعته‌ای هستند که چرخه‌های خواب و بیداری بدن و همچنین عملکردهای مهم مانند تولید هورمون، متابولیسم و فشار خون را کنترل می‌کنند.

این ریتم‌های شبانه‌روزی توسط هسته‌های «suprachiasmatic» یا «SCN» موجود در درون هیپوتالاموس مغز تولید می‌شوند اما محققان پیش‌تر قادر به شناسایی این موضوع که کدام یک از هزاران نورون‌ موجود در این ناحیه در کنترل‌ کردن مکانیسم‌های زمان‌ سنجی بدن نقش دارند، نبودند.

دانشمندان دریافته‌اند گروهی از نورون‌های «SCN» که نوروپپتیدی موسوم به «NMS» را بیان می‌کنند، برای کنترل ریتم‌های شبانه‌روزی بدن ضروری هستند.

این یافته‌ها هدف‌های مهمی را برای درمان‌های آتی بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با عملکرد نادرست شبانه‌روزی بدن از پرواززدگی و اختلالات خواب گرفته تا مشکلات عصبی مانند آلزایمر، متابولیسم و اختلالات روان‌شناختی مانند افسردگی ارائه می‌دهند.

مولفه NMS، نوروپپتید است و نوروپپتید، پروتئینی است که از آمینواسیدها ساخته شده و نورون‌ها از این آمینواسیدها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

دانشمندان مدل‌های موش‌هایی را برای تعیین‌ این موضوع تولید کردند که کدام‌ یک از نورون‌های بیان‌کننده «NMS» به عنوان ضربان‌ساز سلولی و تنظیم‌کننده ریتم‌های شبانه‌روزی بدن استفاده می‌کنند.

تیم تحقیقاتی دریافت دستکاری ساعت درونی نورون‌های NMS، ریتم شبانه‌روزی در سراسر بدن موش‌ها را تغییر داد.

جزئیات این یافته‌ها در مجله «Neuron» ارائه شده است.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها