جام جم کلیک: شبکههای اجتماعی در جامعه شناسی و روانشناسی مدرن را باید در حدواندازههای اختراعی مانند تلویزیون دانست زیرا عملا استانداردهای بسیاری با توجه به این پدیده همهگیر بهثبت رسیدهاند که بدون آن حتی فکر کردن به آنها ممکن نبوده است. در این میان گروهی از دانشمندان با بررسی شرایط استفاده از این شبکههای اجتماعی توانستهاند تا تحلیلی دقیق از بیماریهای روانی در جامعه داشته باشند که البته بهشدت از نظر جغرافیایی دقیق بوده و میتواند بهعنوان بهترین راهکار آماری مورد استفاده قرار بگیرد.
متخصصی به نام اندرو شوارتز دراین باره میگوید:
«استفاده از کلماتی مانند دوستت دارم، هیجان زده هستم و یا درحال خرید هستم بهعنوان تگ در فیسبوک بسیاری از افراد باب شده است و ما میتوانیم دریابیم که تاچهحد ابراز احساسات در این شبکهها افزایش یافته است، دختران به دفعات درباره مردان مورد علاقه خود مینویسند و پسران به این وضوح عمل نمیکنند ولی به نوبه خود در شبکههای اجتماعی با کلماتی دیگر ابراز احساسات میکنند.»
محقق برجستهای از دانشگاه پنسیلوانیا به نام یوهان ایچستید نیز درباره تاثیر فناوری بر برداشت آمار مربوط به سلامتی بشر میگوید:
«مدتی قبل ما با توجه به تعداد افرادی که در هر منطقهای کلماتی مانند آنفولانزا را در گوگل جستجو کرده بودند میتوانستیم به آماری نسبی درباره این بیماری دست پیدا کنیم. امروزه بسیاری از افراد در توییتر احساسات خود را بروز میدهند و همین امر موجب میشود بدانیم که چه فردی از رخداد رانندگی عصبانی است، چه کسی خارج از خانه خود احساس امنیت نمیکند و ...»
این موارد موجب میشوند تا دانشمندان بتوانند به بررسی دقیق سلامت روانی جامعه از شبکههای اجتماعی بپردازند و باید گفت که این شبکهها را باید بسیار جدیتر از یک پدیده برای گذراندن وقت درنظر گرفت.
آناهیتا عیوضخانی
جام جم کلیک
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد