درخشش والیبالیست‌ها مقابل تیم‌های بزرگ و مطرح دنیا درسالی که تیم‌های فوتبال، بسکتبال، کشتی و وزنه‌برداری نتوانستند نتایج قابل قبولی را بدست آورند، روزهای جذاب و فراموش نشدنی را برای ورزش ایران رقم زد.
کد خبر: ۷۸۲۴۴۳
14 رویداد ورزشی سال 93 +مجموعه عکس

پایان سال ۹۳، سالی که حواشی فوتبال و روزهای بالا و پائین این رشته، در مواقعی عملکرد سایر ورزش‌ها را هم زیر سوال می‌برد، سالی که مردم ایران با والیبال به اوج هیجان رسیدند و از تماشای درخشش ورزشکاران کشورمان در بازی‌های آسیایی لذت بردند اما هواداران فوتبال شاهد موفقیت‌های زودگذر این رشته بودند.

در زیر گزارش تصویری و تشریحی از ۱۴ رویداد مهم سال گذشته ورزش ایران را مشاهده می‌کنید:

۱- عنوان چهارمی والیبالیست‌ها در لیگ جهانی

بیست و پنجمین دوره لیگ جهانی والیبال با درخشش بلند قامتان کشورمان همراه شد، مسابقاتی که مرحله نخست آن از روز دوم خردادماه آغاز شد و تیم ایران با درخشش فوق‌العاده‌ای برابر ایتالیا، برزیل و لهستان داشت، به مرحله نهایی این مسابقات صعود کرد. شاگردان کواچ در مرحله دوم با تیم‌های روسیه و برزیل همگروه شدند که به عنوان تیم نخست به مرحله نیمه نهایی رسیدند. شکست ۳ بر صفر مقابل آمریکا که در نهایت قهرمان این جام لقب گرفت، مانع از راهیابی ایران به دیدار نهایی شد و باخت ۳ بر صفر برابر ایتالیا در بازی رده‌بندی، جایگاه چهارمی را برای تیم ملی والیبال کشورمان ثبت کرد.

شادی ایرانی‌ها بعد از پیروزی مقابل برزیل و رسیدن به نیمه نهایی لیگ جهانی والیبال

سعید معروف در بین بهترین‌های لیگ جهانی والیبال - معروف بهترین پاسور شد

۲- قهرمانی فولاد و ناکامی استقلال و سپاهان

سیزدهمین دوره رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور با قهرمانی تیم فوتبال فولاد خوزستان به پایان رسید. در هفته پایانی جام سیزدهم که روز ۲۲ فروردین‌ماه برگزار شد، سرنوشت قهرمان و تیم‌های مدعی کسب سهمیه آسیایی مشخص شد. فولاد با یک گل گسترش را شکست داد تا برتری پرسپولیس برابر استقلال خوزستان بی‌نتیجه شده و با ۵۷ امتیاز، به عنوان قهرمانی دست یابد. پرسپولیس هم با ۵۵ امتیاز دوم شد.

نفت تهران هم در هفته پایانی در اصفهان با یک گل برابر سپاهان شکست خورد اما به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم، سهمیه حضور در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورد. نفتی‌ها اگر یک امتیاز در اصفهان می‌گرفتند، نایب قهرمان لیگ می‌شدند. استقلال هم با شکست مقابل تراکتورسازی به همراه سپاهان، تیم‌های ناکام در کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا لقب گرفتند.

در هفته پایانی این جام هم پس از مس کرمان، سقوط داماش به دسته اول قطعی شد و فجرسپاسی هم به پلی‌آف لیگ دسته اول رفت که در رقابت با پیکان موفق ظاهر نشد تا به دسته پائین‌تر سقوط کند.

قهرمانی فولاد خوزستان در سیزدهمین دوره لیگ برتر

۳- جام جهانی و رویارویی با مسی

صعود به جام جهانی با پیروزی مقابل کره‌جنوبی، آشتی ملی را برای فوتبال ایران رقم زد و پس از اینکه ایران با آرژانتین همگروه شد، همه منتظر رویارویی مردان کی‌روش با همبازیان لیونل مسی بودند. در همان مقطعی که ورزش‌دوستان شاهد درخشش تیم ملی والیبال در لیگ جهانی بودند، تیم ملی ایران ابتدا در روز ۲۴ خردادماه برابر نیجریه قرار گرفت و در ورزشگاه بایکسادا شهر کوریتیبا به تساوی بدون گل مقابل این تیم مطرح آفریقایی دست یافت.

روز موعود فرا رسد، شنبه ۳۱ خردادماه در ورزشگاه مینیه‌رو شهر بلوهوریزونته تیم‌های ایران و آرژانیتن برابر هم صف آرایی کردند. مسابقه‌ای که با گل دقیقه ۱+۹۰ لیونل مسی به سود آرژانتین اعلام شد، آنهم درحالیکه داور در جریان بازی خطای مدافع این تیم آمریکای جنوبی روی اشکان دژاگه را نادیده گرفت. شکست ۳ بر یک مقابل بوسنی، پایانی بر عمکلرد ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود، مسابقاتی که این انتظار از تیم ملی وجود داشت که حداقل یک پیروزی بدست آورد. یک تساوی و ۲ شکست پایان کار تیم ملی ایران در جام جهانی بود.

صحنه مشکوک دیدار ایران و آرژانتین که خیلی‌ها اعتقاد داشتند داور پنالتی تیم ایران را نگرفته است

خوشحالی لیونل مسی بعد از به ثمر رساندن تک گل پیروزی آرژانتین به ایران در دقیقه ۳+۹۰

۴- وداع با سلیمانی، معدنی و مظلومی

پهلوان باشی رفت؛ خبر خیلی کوتاه بود اما بسیار تلخ و دردناک. مردی که یکی از باشکوه‌ترین افتخارات ورزش تاریخ ایران را رقم زد و تنها مدال طلای سنگین وزن کشتی ایران را بر گردن آویخت، در سن ۵۸ سالگی درگذشت. علیرضا سلیمانی که در مسابقات جهانی ۱۹۸۹ مارتینی سوئیس "بروس بومگارتنر" قهرمان نامدار آمریکایی و دارنده ۱۳ مدال جهان و المپیک (۹ مدال جهانی و ۴ مدال المپیک) را شکست داد و بالاتر از کشورهای آمریکا و شوروی سابقه روی سکوی قهرمانی قرار گرفت، در روز ۳۱ اردبیهشت‌ماه چشم از جهان فرو بست.

اما دومین خبر تلخ سال مربوط به درگذشت یک والیبالیست و مربی مطرح بود. در جریان برگزاری لیگ جهانی والیبال و در روزهایی مردان بلند قامت ایران در عرصه جهانی خوش می‌درخشیدند، خبر وداع حسین معدنی با دیار فانی منتشر شد. ۱۰ مردادماه بود که اعلام شد مربی جوان و خوش اخلاق والیبال ایران درسن ۴۳ سالگی به دیار باقی شتافته؛ آنهم پس از تحمل بیماری گرفتگی مجرای صفرا و التهاب ریه. مردی که عنوان نایب قهرمانی را با والیبال ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ بدست آورد.

درگذشت سر طلایی فوتبال ایران و بازیکن مطرح و پیشکسوت تیم استقلال، سومین اتفاق تلخ سال ۹۳ بود. وی که به همراه تیم جوانان در بازی‌های ۱۹۶۹ تایلند و ۱۹۷۱ فیلیپین و در بازی‌های آسیایی تهران عنوان آقای گل را بدست آورد و در ۴۱ بازی موفق به زدن ۱۹ گل شد، عصر روز چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ در سن ۶۵ سالگی پس از دو سال مبارزه با بیماری سرطان معده در بیمارستان ولیعصر (عج) تهران درگذشت.

علیرضا سلیمانی در گودزورخانه؛ چندی قبل از درگذشت

پیکر حسین معدنی در خانه والیبال برای آخرین وداع اهالی ورزش قرار داده شد

پرویز مظلومی بالای سر برادرش غلامحسین مظلومی در آخرین روزهای عمر سرطلایی فوتبال ایران

۵- اوج گیری والیبال با کمک ولاسکو

هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان که از هشتم شهریورماه آغاز و به مدت ۲۳ روز در هفت شهر لهستان پیگیری شد. تیم ایران در مرحله اول این رقابتها، با نتیجه ۳ بر یک ایتالیا را شکست داد، سپس با نتیجه ۳ بر ۲ از سد آمریکا عبور کرد اما شکست غیرمنتظره ۳ بر یک برابر فرانسه کار ایران را سخت‌ کرد تا پیروزی ۳ بر یک مقابل بلژیک و ۳ بر صفر برابر پورتوریکو، باعث شود ایران با قرار گرفتن در رده دوم گروه به مرحله بعدی صعود کند.

مرحله دوم این جام از ۱۹ شهریورماه آغاز شد و ایران با تیم‌های فرانسه، آمریکا، آرژانتین، لهستان و صربستان همگروه شد که در این بین نتایج مرحله نخست ایران مقابل فرانسه و آمریکا، بدون برگزاری دیدار مجدد، در جدول رده‌بندی به ثبت رسید. در بازی نخست ۳ بر یک از سد استرالیا عبور کرد و در مسابقه دوم مقابل آرژانتین که هدایت آن برعهده ولاسکو بود، در ۳ ست متوالی پیروز شد. شکست ۳ بر ۲ مقابل لهستان، میزبان جام، کار ایران را سخت‌کرد. ایران در بازی آخر با نتیجه ۳ بر یک صربستان را برد اما پیروزی ۳ بر ۲ آرژانتین برابر آمریکا، باعث شد تیم ایران عنوان تیم سوم این گروه راهی مرحله بعدی شود.

ایران در مرحله سوم، باز هم عملکرد غیر منتظره‌ای داشت و با دو باخت ۳ بر صفر مقابل آلمان و ۳ بر ۲ برابر فرانسه از رسیدن به جمع ۴ تیم برتر جام بازماند. شکست ۳ بر صفر مقابل روسیه و رسیدن به عنوان ششم، پایان بخش عملکرد ایران در این مسابقات بود.

صحنه‌ای از دیدار ایران و آرژانتین که ولاسکو در این بازی سرمربی آرژانتین بود

۶- برکناری دایی و زندانی شدن ۲ ورزشی

روزهای پرحاشیه پرسپولیس در سال ۹۳ که ماحصل اختلاف هیات مدیره با مدیرعامل و سرمربی تیم بود، روز ۱۹ شهریورماه وارد فاز جدیدی شد. برکناری علی دایی تصمیمی بود که پس از نتایج نه چندان مطلوب پرسپولیس در هفته‌های آغازین لیگ سیزدهم توسط هیات مدیره اتخاذ و به وسیله حمیدرضا سیاسی بصورت ناگهانی اعلام شد.

پس از اعلام سیاسی رئیس هیات مدیره وقت پرسپولیس، علیرضا رحیمی مدیرعامل این باشگاه اعلام کرد علی دایی همچنان سرمربی است، حمایتی که به برکناری‌اش منجر شد. البته حمید درخشان هم در روزی‌که پرسپولیس دو سرمربی داشت، به عنوان سرمربی جدید این تیم انتخاب شد. رحیمی رفت تا سیاسی عنوان سرپرست و سپس مدیرعامل باشگاه را به نام خود بزند، صندلی که تنها یک هفته به او وفا کرد و بازداشت موقت اما طولانی‌اش، باعث شد این مدیر به جای مدیریت در پرسپولیس، به فکر نجات خود از زندان باشد.

دومین فرد ورزشی که در این سال به زندان افتاد، محمد مایلی‌کهن بود که به خاطر شکایت علی دایی راهی اوین شد. وی چند ساعتی هم آنجا حضور داشت اما با بخشش دایی، آزاد شد؛ اتفاقی که بازتاب بسیار بدی در جامعه ورزش ایران داشت.

حمید درخشان به همراه سیاسی و منتقمی در روزی که پرسپولیس دو مربی داشت

محمد مایلی‌کهن در مسیر اعزام به زندان اوین

۷- ناکامی قهرمان جهان برابر پولاد سرد

در رقابتهای وزنه‌برداری جهان در قزاقستان، تیم ایران عملکرد قابل دفاعی نداشت و تنها توسط کیانوش رستمی به مدال طلا دست یافت. بد از نتایج ایران، ناکامی قهرمان المپیک و قوی‌ترین مرد جهان در سال ۲۰۱۳، در رسیدن به سکوی قهرمانی بود.

بهداد سلیمی روز ۲۵ آبان‌ماه روی سکو رفت که در حرکت یک ضرب با ثبت رکورد ۲۰۶ کیلوگرم، به مدال نقره رسید. وی در حرکت دوضرب در مهار وزنه ۲۵۷ کیلوگرمی ناکام ماند تا تنها وزنه ۲۵۱ کیلوگرم برایش ثبت شود و به مدال برنز این حرکت دست یابد.

قهرمان المپیک در مجموع هم ۴۵۷ کیلوگرم به نامش ثبت شد تا پس از " روسلان آلبگوف" روسی که مجموع ۴۶۲ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرده بود، بر سکوی نایب قهرمان دنیا ایستاده و عنوان قوی‌ترین مرد جهان را به حریف روسی خود بسپارد.

ناراحتی بهداد سلیمی در روزی که مدال طلای جهان را از دست داد

۸- عملکرد عجیب تیم امید و ناکامی فوتبال پایه

فوتبال پایه در سال ۹۳، روزهای خوبی را تجربه نکرد. ابتدا تیم امید با هدایت نلو وینگادا بدترین نتیجه تاریخ این تیم در بازی‌های آسیایی را بدست آورد. این تیم ابتدا با نتیجه ۴ بر یک مغلوب ویتنام شد و در بازی دوم برابر قرقیزستان به تساوی یک بر یک رضایت داد تا از گروهی ۳ تیمی که دو تیم از آن به مرحله بعد صعود می‌کردند، از راهیابی به مرحله بعدی بازماند.

سپس تیم نوجوانان ایران اسیر ضربات مرگبار پنالتی شد تا در آخرین گام از رسیدن به جام جهانی محروم شود. نوجوانان ایران که با هدایت مصطفی قنبرپور در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا در تایلند شرکت کرده بود، در مرحله گروهی با دو پیروزی ۳ بر ۲ مقابل قطر و ۲ بر یک مقابل عربستان و شکست ۲ بر یک در بازی تشریفاتی مقابل سوریه، به عنوان تیم برتر گروه راهی مرحله بعدی شد.

در دیدار یک‌چهارم نهایی، ایران برابر کره‌شمالی به میدان رفت که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید اما در ضربات پنالتی کره‌شمالی ۵ بر ۴ پیروز شد تا تیم نوجوانان کشورمان در آستانه حضور در جام جهانی، از رسیدن به این رقابتها ناکام بمانند.

تیم فوتبال جوانان، سومین تیم پایه ایران بود که در سال ۹۳ ناکام ماند. این تیم در مرحله گروهی رقابتهای قهرمانی جوانان آسیا در میانمار، ابتدا پیروزی یک بر صفر مقابل تایلند را با شکست ۲ بر یک عوض کرد. شاگردان علی دوستی‌مهر در بازی دوم هم با یک گل مغلوب یمن شدند تا خیلی زود از گردونه مسابقات کنار برود. تیم جوانان ایران در بازی آخر مرحله گروهی با ۲ گل میانمار را شکست داد، بردی که برای این تیم بی‌تاثیر بود.

مثلث علی دوستی‌مهر، مهدی مهدوی‌کیا و رحیم میرآخوری که در رقابتهای جوانان آسیا ناکام شدند

۹- درخشش ورزش ایران در اینچئون

کاروان اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون، توانست رکورد مدال‌آوری یا بهتر بگوییم کسب مدال طلا پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در این رویداد مهم آسیایی بشکند، آن هم در حالیکه نسبت به دوره قبل حدود ۱۰۰ ورزشکار کمتر به این باز‌ی‌ها اعزام کرده بود.

هفدهمین دوره بازیهای آسیایی از ۲۸ شهریور در اینچئون کره‌جنوبی آغاز شد و شنبه ۱۲ مهرماه با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود خاتمه داد. در این دوره از مسابقات ۹۵۰۱ ورزشکار از ۴۵ کشور آسیایی در ۳۶ رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند. کاروان ورزش ایران نیز با ۲۸۲ ورزشکار شامل ۲۲۴ ورزشکار مرد و ۵۸ ورزشکار زن در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود.

در پایان هفدهمین دوره این بازی‌ها، کاروان ورزش ایران با کسب ۲۱ مدال طلا، ۱۸ مدال نقره و ۱۸ مدال برنز با یک پله تنزل نسبت به دوره گذشته در رده پنجم قرار گرفت. کاروان ایران در دوره گذشته که سال ۲۰۱۰ به میزبانی شهر گوانگجو چین برگزار شده بود با کسب ۲۰ مدال طلا، ۱۴ نقره و ۲۵ برنز در جایگاه چهارمی قرار گرفته بود. با این حال ورزش ایران توانست رکورد بیشترین مدال طلا پس از انقلاب را بشکند و هر چند در رده‌بندی یک پله سقوط داشت اما از حیث تعداد مدال طلا شرایط بهتری نسبت به دوره قبل پیدا کرد و یک مدال بیشتر از گوانگجو کسب کرد.

کسب مدال طلای توسط تیم ملی والیبال ایران که برای نخستین بار در بازی‌های آسیایی بدست آمد، سومین طلای متوالی احسان حدادی در پرتاب دیسک این رقابتها، تضییع حق سعید عبدولی از اتفاقات تلخ و شیرین بازی‌های آسیایی بود.

اعضای تیم ملی والیبال ایران برسکوی قهرمانی بازی‌های آسیایی اینچئون

سعید عبدولی بعد از خورده شدن حقش توسط داوران در رقابت با حریف کره‌ای

۱۰- کاروان پاراآسیایی و افزایش ۱۰ طلا

همچنین دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی اینچئون از ۱۸ تا ۲۴ اکتبر (۲۶ مهر تا دوم آبان‌ماه) در اینچئون کره‌جنوبی برگزار شد. در این دوره از رقابتها ۶ هزار شرکت‌کننده شامل ۴۵۰۰ ورزشکار و ۱۵۰۰ مسئول از ۴۱ کشور جهان حضور پیدا کردند.

کاروان ورزشی ایران هم با ۲۰۴ ورزشکار شامل ۱۴۵ مرد و ۵۶ زن در ۱۶ رشته در این بازی‌ها شرکت کرد و با کسب ۳۷ مدال طلا، ۵۲ مدال نقره و ۳۱ مدال برنز به کارش پایان داد و عنوان چهارم را به خود اختصاص داد. ایران در دوره قبلی این بازی‌ها که در گوانگجو برگزار شد، با کسب ۲۷ مدال طلا، ۲۴ نقره و ۲۹ برنز به کار خود پایان داد و چهارم شد.

سیامند رحمان

در آخرین این رقابتها، سیامند رحمان در دسته ۱۰۷+ کیلوگرم با بالای سر بردن وزنه ۲۹۲ کیلوگرم، رکورد دنیا که در اختیار خودش بود را به میزبان ۵ کیلوگرم ارتقا بخشید تا قوی‌ترین مرد جهان لقب بگیرد.

۱۱- کسب سهمیه حضور در المپیک

بوکس ایران در میان سکوت خبری و بسیار غیرمنتظره، نخستین سهمیه کاروان ورزش کشورمان در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل را بدست آورد.احسان روزبهانی تنها نماینده ایران در لیگ حرفه‌ای بوکس جهان روز شنبه ۱۱ بهمن‌ماه موفق شد با پیروزی برابر حریفی از موریتانی در دیدار فینال، سهمیه المپیک ریو را به دست بیاورد.

روزبهانی بوکسور وزن ۸۱ کیلوگرم ایران با پیروزی مقابل نماینده موریتانی علاوه بر کسب کمربند طلایی موفق شد، اولین سهمیه ورزشکاران ایرانی برای المپیک ۲۰۱۶ ریو را بدست آورد. روزبهانی پیش از این حریفانی از ازبکستان و فرانسه را شکست داده بود و مقابل نماینده روسیه شکست خورده بود.

از سوی دیگر، حسین عسگری رکابزن با سابقه تیم ملی دوچرخه‌سواری ایران با کسب دومین مدال طلای خود در رقابتهای قهرمانی آسیا، جواز حضور در بازیهای المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو را کسب کرد. این دومین سهمیه ایران در این رقابتها محسوب شد.

رقابتهای دوچرخه سواری قهرمانی آسیا صبح روز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه در بخش تایم تریل جاده به مسافت ۴۳ کیلومتر در تایلند برگزار شد که طی آن حسین عسکری توانست با کسب بهترین حد نصاب عنوان قهرمان را کسب کند و دومین مدال طلای خود را در این مسابقات به دست آورد.

در آن رقابتها ایران با کسب سه مدال طلا، چهار مدال نقره و دو مدال برنز توانست ضمن کسب یک سهمیه مستقیم المپیک ۲۰۱۶ ریو، بهترین نتیجه رقابتهای دوچرخه سواری ایران بعد از انقلاب اسلامی را به دست آورد.

احسان روزبهانی نخستین سهمیه المپیک کاروان ایران را بدست آورد

حسین عسگری پس از قهرمانی در آسیا و کسب سهمیه المپیک در کنار خسرو قمری رئیس فدراسیون

۱۲- جعلی بودن کارت پایان خدمت

یکی از پرحاشیه‌ترین اتفاقات سال ۹۳، اعلام جعلی بودن کارت پایان خدمت بازیکنان فوتبال بود. قضیه از آنجا شروع شد که در اردیبهشت سال ۹۳، باندی تبهکاری دستگیر شد که با سندسازی و جعل اسناد اقدام به گرفتن کارت پایان‌خدمت برای معافیت از خدمت سربازی می‌کردند. اعضای این باند در بخشی از اعترافات خود بیان می‌کنند که با برخی از تیم‌ها و بازیکنان فوتبال ایران همکاری داشته‌اند.

حتی پس از قهرمان فولاد در سیزدهمین دوره لیگ برتر، برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر احتمال پس‌گرفتن جام از فولاد به‌خاطر استفاده از بازیکنانی که با باند جعل‌کننده همکاری داشته‌اند و قهرمان شدن پرسپولیس تهران منتشر کردند. همچنین گفته‌شده ممکن است باشگاه فوتبال فجرسپاسی به دلیل تخلف پیکان به لیگ برتر فوتبال ایران بازگردد که هیچکدام از این اتفاق‌ها رخ نداد.

فهرست این نفرات که حتی ۱۵۰ نفر هم اعلام شده است، بصورت رسمی اعلام نشد اما در نهایت چهره‌های برتر این فهرست از جمله مهرداد پولادی، حسین ماهینی، آرش افشین، شجاع خلیل‌زاده، سعید حلافی، شهاب کرمی، علی حمودی، ساسان انصاری، امین جهان‌مهر، محمدجواد شفیع‌زاده، میلاد مدیرروستا، سینا عشوری، محمدحسین مهرآزما، آرمان شهدادنژاد، فربد دهکردی (فرزند مدیرعامل فولاد)، سروش سعیدی، احمد حسن‌زاده و ... از حضور در مسابقات داخلی و خارجی محروم شدند.

البته با درخواست کارلوس کی‌روش و موافقت سازمان وظیفه عمومی به خاطر بحث ملی، به مهرداد پولادی و سروش رفیعی اجازه داده شد که تیم ملی ایران را در مسابقات جام ملت‌های آسیا همراهی کنند.

مهرداد پولادی شاخص‌ترین چهره فوتبال ایران که کارت پایان خدمتش جعلی است

۱۳- فراز و نشیب‌های کشتی و از دست دادن کرسی

تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابتهای جهانی ۲۰۱۴ بدون کسب مدال طلا و تنها با ۳ مدال نقره و ۲ برنز به عنوان نایب قهرمانی رسید. اما حذف رضا یزدانی را می‌توان یکی از بزرگترین اتفاقات رقابتهای جهانی شمرد که در کنار ناکامی مصطفی حسین‌خانی و رضا افضلی، شوک بزرگی به تیم ملی وارد کرد. البته شاگردان رسول خادم در بازی‌های آسیایی اینچئون، نمایش به مراتب قابل قبولی‌تری داشتند و ۴ مدال طلا و یک مدال نقره در ۷ وزن این بازی‌ها کسب کردند.

البته از مهمترین اتفاقات کشتی در سال ۹۳ می‌توان به برگزاری انتخابات هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی در حاشیه رقابتهای جهانی ۲۰۱۴ ازبکستان اشاره کرد که نناد لالوویچ صربستانی به عنوان تنها نامزد این انتخابات به عنوان رئیس اتحادیه جهانی کشتی معرفی شد. البته همزمان با این انتخابات، نشست اعضای هیات رئیسه برای انتخابات اعضای جدید نیز برگزار شد که امیررضا خادم به عنوان نماینده فدراسیون کشتی ایران در این انتخابات حضور داشت اما از گرفتن کرسی در این بخش مهم ناکام ماند.

اما در کشتی فرنگی، تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۵ تهران ناکام ماند، آنهم در غیاب حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدولی و قاسم رضایی. تیم ایران در نخستین کشتی خود در این رقابتها مقابل آذربایجان شکست خورد و همین باخت کافی بود تا به دیدار فینال نرسد. در ادامه رقابتهای جام جهانی هم تیم‌های روسیه و آذربایجان به فینال رسیدند که آذربایجان با سرمربیگری جمشید خیرآبادی توانست در یک جدال نزدیک و پایاپای روس‌های مدعی را شکست داده و قهرمان شود. ایران هم در رده‌بندی با غلبه بر تیم ترکیه سوم شد تا پس از سه سال کسب عنوان قهرمانی، شاهد دو پله سقوط باشد.

تصویری از قهرمانی تیم کشتی فرنگی آذربایجان در جام جهانی تهران

۱۴- حذف تیم ملی در جام ملت‌ها

شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا بصورت رسمی از روز ۱۹ دی‌ماه آغاز شد و تیم ایران با هدایت کارلوس کی‌روش در نخستین بازی خود در این رقابتها، روز ۲۱ دیماه برابر بحرین صف‌آرایی کرد. پیروزی ۲ بر صفر مقابل این تیم عربی، آغازی شیرین برای تیم ملی ایران بود.

شاگردان کی‌روش در بازی‌های بعدی خود در مرحله گروهی این جام، ابتدا در روز ۲۵ دیماه مقابل قطر با یک گل پیروز شدند و ۴ روز بعد با همین نتیجه امارات را شکست داد تا با ۹ امتیاز و مقتدرانه به مرحله بعدی صعود کند. درحالیکه عملکرد خوب در مرحله گروهی باعث شده بود همه تیم ایران را یکی از مدعیان قهرمانی این رقابتها بدانند، در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی، شاگردان کی‌روش مقابل عراق ناکام ماندند تا حسرت قهرمانی ایران در این جام تا ۴۳ سال افزایش یابد.

تیم ایران در این بازی ابتدا با گل سردار آزمون از عراق پیش افتاد اما اخراج بچه‌گانه مهرداد پولادی باعث شد ایران با ۱۰ بازیکن به بازی ادامه دهد. این بهترین فرصت برای عراقی‌ها بود که ۲ گل از ایران پیش بی‌افتند اما در دقیقه ۱۰۳ مرتضی پورعلی‌گنجی بازی را به تساوی کشید. عراقی‌ها در دقیقه ۱۱۶ باز هم به گل رسیدند اما رضا قوچان‌نژآد در دقیقه ۱۱۹ بازی را برای سومین مرتبه به تساوی کشید تا ضربات پنالتی تیم برنده آن مسابقه را مشخص کند.

حاج صفی نخستین پنالتی و وحید امیری پنالتی هشتم ایران را به هدر دادند تا عراق در ضربات پنالتی با نتیجه ۷ بر ۶ و در مجموع با نتیجه ۱۰ بر ۹ ایران را شکست داده و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شود. البته بعد از این بازی فدراسیون ایران به دوپینگی بودند علا عبدالزهرا بازیکن عراق اعتراض کرد اما این اعتراض نتیجه نداشت تا تیم ایران وداع تلخی با جام شانزدهم داشته باشد.

ناراحتی نکونام و سایر بازیکنان ایران بعد از شکست برابر عراق و حذف از جام ملت‌های آسیا

منبع: خبرگزاری مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها